

The Room Two
Kontynuacja oryginalnej gry logicznej studia Fireproof Games z 2012 roku. W The Room Two powracamy do tytułowego pokoju, a raczej pokojów – gdyż tym razem jest ich kilka, a każdy wykonany został w nieco innej stylistyce.
producent: Fireproof Games wydawca: Fireproof Games Strona oficjalna
The Room Two to sequel oryginalnej gry logicznej z 2012 roku, która uhonorowana została wieloma branżowymi wyróżnieniami m.in. nagrodą BAFTA za najlepszą brytyjską grę roku. Kontynuacja opracowana została przez ten sam zespół deweloperski niezależnego studia Fireproof Games.
W grze powracamy ponownie do tytułowego „pokoju”, a raczej pokojów – bo tym razem jest ich kilka, a każdy wykonany został w nieco innej stylistyce. Podążając za notatkami, pozostawionymi przez tajemniczego naukowca podpisującego się jako „As”, musimy rozwiązać zagadkę kryjącą się w danym pomieszczeniu. Droga do niej nie jest łatwa i wiedzie poprzez szereg pomniejszych zagadek, polegających m.in. na odnalezieniu klucza, uruchomieniu jakiegoś mechanizmu czy też odczytaniu zaszyfrowanej wiadomości. Bardzo pomocny okazuje się tu specjalny wizjer, pozwalający dojrzeć rzeczy niewidoczne gołym okiem. W porównaniu z pierwowzorem, w drugiej części gry zagadki dotyczą nie tylko danej scenerii ale całego pomieszczenia, w którym rozgrywa się dany etap. Wymaga to od graczy znacznie większej uwagi, gdyż wykonanie danej czynności często wywołuje reakcję w innej części pokoju.
Podobnie jak w przypadku poprzedniczki, mechanika zabawy łączy cechy gier logicznych z elementami klasycznych przygodówek point-and-click oraz współczesnych casualowych gier typu „hidden object”. Niezmienny pozostał także towarzyszący rozgrywce klimat tajemniczości, sugestywna oprawa dźwiękowa oraz wykonana z dużą dbałością o szczegóły trójwymiarowa grafika. Unikalny system sterowania zaprojektowano w taki sposób, aby gracze mieli wrażenie realnego wykonywania poszczególnych czynności. Przykładowo obrócenie klucza, czy otwarcie jakiejś szkatułki wymagać będzie od nas wykonania ruchów zbliżonych do rzeczywistych.
Minirecenzja The Room Two – świetna kontynuacja niezwykłej gry
- Większe zróżnicowanie i kompleksowość zagadek;
- Niesamowity klimat, który nie pozwala oderwać się od gry;
- Twórcze wykorzystanie ekranu dotykowego;
- Świetna oprawa audiowizualna.
- Nieco zagmatwana i niejasna fabuła;
- Odrobinę za krótka.
Wydany pierwotnie w 2012 roku The Room zyskał bardzo pochlebne opinie graczy, zdobywając uznanie niezwykłym klimatem, ciekawym modelem sterowania oraz doskonałą grafiką. W jego kontynuacji twórcy ze studia Fireproof Games poszli o krok dalej, wprowadzając kilka ulepszeń i poprawek, które uczyniły z niej wyjątkowo godną kontynuację bestsellerowego pierwowzoru.
Mechanika zabawy pozostała praktycznie niezmieniona, a rozgrywka w dalszym ciągu łączy elementy klasycznych przygodówek point-and-click z produkcjami z gatunku „hidden object” i opiera się przede wszystkim na rozwiązywaniu zagadek. Całości towarzyszy balansująca na pograniczu horroru warstwa fabularna, którą w miarę postępów w grze poznajemy z odnajdywanych stopniowo zapisków tajemniczego Asa. Mimo, że stanowi ona jedynie uzupełnienie części logicznej, to jednak tworzy niezwykle frapującą historię, która sprawia, że podczas rozgrywki zadajemy sobie całą masę pytań. Niestety po przejściu gry trudno oprzeć się wrażeniu, że sporo z nich pozostawione zostało bez odpowiedzi, a całość ukazana została w niezbyt jasny sposób. Być może jednak był to celowy zabieg twórców, a historia fabularna znajdzie swoje godziwe zwieńczenie w kolejnej części gry.
Największą różnicą w porównaniu z pierwszą częścią The Room jest znacznie większe zróżnicowanie oraz kompleksowość przygotowanych zagadek. W pierwowzorze ograniczały się one w zasadzie do jednej scenerii. Tutaj rozsiane są w obrębie większej lokacji i połączone rozmaitymi zależnościami, tak więc rozwiązanie jednej z zagadek może wywołać reakcję mechanizmu, znajdującego się w zupełnie innej części pomieszczenia. Rozwiązanie to zmusza gracza do wytężenia uwagi i wymaga umiejętności łączenia faktów, co przekłada się na nieco większy poziom trudności rozgrywki. Zastosowany w grze system podpowiedzi (które aktywują się samoczynnie po dłuższym okresie bezczynności) sprawia jednak, że w ogólnym rozrachunku stoi on na podobnym poziomie, co w „jedynce”. A dzięki możliwości włączenia/wyłączenia „hintów” dobrze bawić mogą się zarówno weterani gatunku, jak i zupełnie początkujący gracze.
Całość odznacza się równie intrygującym klimatem co poprzedniczka, a zabawa przy zgaszonym świetle potrafi wywołać dreszcz na plecach gracza. Co ważne, z klimatem tym znakomicie komponuje się wysokiej jakości grafika oraz ścieżka dźwiękowa, która w kluczowych momentach ulega wyciszeniu, pozwalając usłyszeć każdy zgrzyt bądź trzask w innej części lokacji. W równie twórczy sposób, co w pierwowzorze wykorzystano też unikalne możliwości ekranu dotykowego. Jeśli mamy obrócić zamek sejfu, bądź otworzyć jakieś pudełko, wykonujemy gesty zbliżone do rzeczywistych, co sprawia wrażenie jeszcze większej interaktywności i zespolenia ze światem gry.
Miłym dodatkiem, którego zabrakło w części pierwszej serii jest możliwość stworzenia trzech niezależnych profili, a także opcja zapisu gry w chmurze, dzięki której zabawę rozpoczętą na jednym urządzeniu możemy kontynuować na innym, po zalogowaniu się na nasze konto Google. W zależności od umiejętności gracza, ukończenie gry powinno zająć nam ok. 3-4 godzin, co zważywszy na cenę może wydawać się czasem stosunkowo niewielkim. Długość gry to jednak w zasadzie jedyny poważniejszy zarzut, jaki można by wysunąć względem The Room Two.
Ostatnia modyfikacja 13 grudnia 2014
Tryb gry: single player
Rozmiar aplikacji: średnia (50 do 500 MB)
Ocena użytkowników: 6 / 10 na podstawie 83 głosów czytelników.
Wymagania wiekowe The Room Two: 12+
The Room Two Wymagania sprzętowe
PC Windows
- Minimalne:
- Intel Core 2 Duo 2.0 GHz
- 2 GB RAM
- karta grafiki 512 MB GeForce 8800 GT lub lepsza
- 2 GB HDD
- Windows 7/8/10