Terra Invicta PC
Terra Invicta to rozbudowana strategia od twórców popularnych modyfikacji serii XCOM. W grze stajemy wobec kryzysu inwazji obcych na Ziemię i manipulujemy państwami, by odeprzeć lub przywitać kosmitów.
Terra Invicta Premiera PC
wczesny dostęp
26września2022
producent: Pavonis Interactive wydawca: Hooded Horse Strona oficjalna
Polskie napisyAngielskie napisy i dialogi
Terra Invicta to gra strategiczna reprezentująca gatunek grand strategy game, w której musimy zmierzyć się z inwazją Obcych. Twórcy tytułu ze studia Pasovian Games zyskali rozgłos za sprawą modów do serii XCOM i ich pierwszy w pełni samodzielny projekt jest wyraźnie inspirowany taktycznym cyklem zespołu Firaxis Games. Dzięki temu deweloperom udało się znaleźć wydawcę – firmę Hooded Horse – ale też przeprowadzić udaną kampanię crowdfundingową na Kickstarterze. W ramach tejże zebrano ponad 216 tysięcy dolarów przy minimalnym celu ustalonym na 20 tys. dol.
Fabuła
W Terra Invicta Ziemia stoi w obliczu inwazji Obcych, których aktywność wykryto w Pasie Kuipera, a więc tuż za orbitą Neptuna. Jednak nawet groźba kosmicznego najazdu nie jest w stanie zjednoczyć podzielonej ludzkości. Przeciwnie, w obliczu zagrożenia politycy, naukowcy i wojskowi zaczynają formować ponadnarodowe stronnictwa o różnych celach. Nawet ci, którzy chcą bronić Ziemi przed Obcymi, nie zgadzają się ze sobą w pełni, a nie brakuje takich, którzy myślą o nawiązaniu sojuszu z kosmitami, a nawet poddaniu się najeźdźcom.
Mechanika
Jak wiele podobnych serii (Victoria etc.), Terra Invicta pozwala nam wcielić się w dowódcę wybranego stronnictwa, a naszym zadaniem jest rozszerzanie jego wpływów, czy to zbrojnie, czy też poprzez dyplomację. W grze jest siedem grywalnych frakcji, każda z innymi warunkami zwycięstwa. Na przykład organizacja Po Pierwsze Ludzkość dąży do całkowitego wyeliminowania Obcych i ich sympatyków, podczas gdy Akademia myśli o zawiązaniu sojuszu z najeźdźcami, a Projekt Exodus – o ucieczce z Układu Słonecznego.
Zgodnie z konwencją gatunku, tytuł wymaga od nas zanurzenia się w skomplikowanym systemie gospodarczym i politycznym. Co ciekawe, świat nie jest po prostu podzielony pomiędzy siedem wspomnianych frakcji. Na Ziemi funkcjonują bowiem narody z własnymi wojskami, organizacjami etc. To na te państwa wpływamy w celu osiągnięcia własnych celów, na przykład naciskając na agencje wywiadowcze, by wykrywały i eliminowały najeźdźców, oraz prowadząc do boju narodowe floty. Kosmici zresztą nie pozostają bezczynni: ich aktywność przejawia się poprzez bazy Obcych oraz tajemnicze lub niszczycielskie wydarzenia losowe. Całość rozgrywa się w czasie rzeczywistym, aczkolwiek w każdym momencie możemy skorzystać z funkcji aktywnej pauzy, by bez pośpiechu wydać rozkazy.
Nietypowo rozwiązano też kwestię rozwoju. Zamiast osobnych drzewek technologicznych w Terra Invicta mamy współdzielone postępy naukowe dla całej Ziemi, które odblokowują prywatne projekty dla każdego stronnictwa. Te drugie są niezbędne do osiągnięcia celów danej frakcji i możemy skupić się tylko na nich. To jednak spore ryzyko: nie tylko osłabi to całą planetę, ale też odda kontrolę nad kierunkiem badań w ręce rywali, co utrudni nam dostęp do kolejnych prywatnych projektów. W efekcie frakcje mogą nie tylko rywalizować, lecz również współpracować.
Z czasem konflikt przenosi się także w przestrzeń kosmiczną, złożoną z ponad 300 planet, księżyców oraz asteroid. Wszystkie pozostają w ciągłym ruchu, przez co mapa nieustannie zmienia się w trakcie rozgrywki. Równie realistycznie twórcy podeszli do projektowania statków i walki. Do wyboru mamy wiele rodzajów kadłubów oraz umieszczanych na nich broni, napędów i chłodnic, a starcia toczą się w czasie rzeczywistym w trójwymiarowej przestrzeni kosmicznej.
W bitwach pęd i manewry jednostek mają równie wielkie znaczenie, co ich siła ognia. Trzeba też zadbać o odprowadzanie stale gromadzącego się ciepła, co jednak może przełożyć się na dodanie słabych punktów (na przykład podatnego na uszkodzenia radiatora). To wszystko sprawia, że przewaga technologiczna i ekonomiczna nie przesądza o zwycięstwie, jak ma to miejsce w wielu strategiach 4X.
Tryby gry
Kampania Terra Invicta na Kickstarterze pozwoliła twórcom na dodanie dwóch dodatkowych scenariuszy. W pierwszym akcja gry przenosi się do czasów zimnej wojny, w drugiej – do przyszłości, w której dawno już rozpoczęła się kolonizacja Układu Słonecznego. Ten pierwszy pozwala sprawdzić się w czasach, kiedy ludzkość była na skraju wojny atomowej, co znacznie utrudni wspólną obronę przed Obcymi. W drugim można od razu przystąpić do starć w kosmosie, jako że zaczynamy z już wybudowanymi stacjami.
Grafika i mody
Trójwymiarowa grafika Terra Invicta nie odstaje od tego, co możemy kojarzyć z innych strategii. Rozgrywce towarzyszy muzyka skomponowana przez hamburski zespół Breakdown Epiphanies, który ma na swoim koncie ścieżkę dźwiękową z uznanego Battle Brothers. Ponadto dzięki Kickstarterowi twórcom udało się zaangażować profesjonalnych aktorów głosowych przemawiających w wielu językach.
Grę od początku projektowano z myślą o modach. Terra Invicta pozwala fanom na łatwe tworzenie własnych modyfikacji, bez potrzeby posiadania wiedzy o programowaniu.
Ostatnia modyfikacja 19 marca 2024
Tryb gry: single player
Oczekiwania czytelników: 9.3 / 10 na podstawie 22 głosów czytelników.
Terra Invicta cena w dniu premiery: 149,99 PLN
Wymagania wiekowe Terra Invicta: 12+
Terra Invicta Wymagania sprzętowe
PC Windows
- Minimalne:
- Intel Core i3
- 6 GB RAM
- karta grafiki 2 GB GeForce GTX 660 lub lepsza
- 25 GB HDD
- Windows 7 SP1 64-bit
- Zalecane:
- Intel Core i5
- 8 GB RAM
- karta grafiki 2 GB GeForce GTX 960 lub lepsza
- 25 GB HDD
- Windows 10 64-bit