Seria X Rebirth - seria gier
Seria kosmicznych symulatorów z elementami strategii ekonomicznej. Cykl wykreowany został przez niemieckie studio deweloperskie Egosoft, które sprawuje pieczę nad rozwojem marki.
Początki serii X sięgają 1999 roku i wydanej wówczas komputerowej gry X: Beyond the frontier. Produkcja studia Egosoft spotkała się z umiarkowanie przychylnym przyjęciem zarówno wśród krytyków jak i graczy. Deweloperzy nie dali jednak za wygraną i postanowili rozwinąć pomysł. Pierwszym krokiem ku temu był dodatek X: Tension (2000). Pełnoprawna kontynuacja – X2:The Threat ukazała się w 2003 roku. Trzecia część cyklu wydana została w latach 2005-2011 w formie tryptyku: X3 Reunion, X3 Terran Conflict oraz X3 Albion Prelude. Ostatnia z wymienionych gier stanowi równocześnie wstęp do nowego rozdziału w historii serii, zapoczątkowanego przez X Rebirth.
Tłem fabularnym gier z serii X są podejmowane przez ludzkość na początku XXII wieku próby wykorzystania tuneli czasoprzestrzennych do podróży międzygwiezdnych, co prowadzi do odkrycia tajemniczego uniwersum X. Projekt kolonizacji równoległego Wszechświata kończy się jednak niepowodzeniem. Maszyny, które miały przygotowywać planety do kolonizacji obróciły się przeciw ludziom, a jedynym ratunkiem dla Ziemi okazało się zamknięcie tuneli. 750 lat później jeden ze statków terraformujących niespodziewanie pojawia się w galaktyce Drogi Mlecznej. Okazuje się, że pojazd posiada nowy rodzaj napędu, pozwalający na podróże czasoprzestrzenne bez wykorzystania tuneli. Inżynierowie próbują skopiować rozwiązanie. Testowy lot statku X-Shuttle kończy się jednak awarią, na skutek której pilot Kyle Brennan przedostaje się się do niezbadanego obszaru Wszechświata X, zamieszkałego przez wiele obcych ras.
Rozgrywka skupia się na trybie jednoosobowym i utrzymana jest w sandboksowym stylu. W trakcie zabawy gracz może zająć się m.in. eksplorowaniem rozległych lokacji, pilotowaniem statku kosmicznego i walką z przeciwnikami, handlem, dyplomacją bądź wykonywaniem zadań związanych z wątkami fabuły.
Atrakcyjna,trójwymiarowa oprawa graficzna gier z serii X jest zasługą autorskich technologii studia Egosoft, w tym m.in. silnika X Engine zastosowanego w pierwszej i drugiej odsłonie cyklu. Znakiem rozpoznawczym marki są przede wszystkim widowiskowe sceny pojedynków w przestrzeni kosmicznej oraz efektowne obrazy Kosmosu.