Seria Victoria - seria gier
Seria gier strategicznych czasu rzeczywistego, wykreowana i rozwijana przez zespół Paradox Development Studio, w którego portfolio można znaleźć również takie marki, jak Europa Universalis, Hearts of Iron, Crusader Kings czy Stellaris.
Pierwsza odsłona cyklu, czyli Victoria: Empire Under the Sun, zadebiutowała w listopadzie 2003 roku. Tytuł przenosił nas w lata 1836-1920, a w trakcie rozgrywki pozwalał nam przejąć kontrolę nad wybranym państwem i poprowadzić je ku dominacji nad pozostałymi. W trakcie rozgrywki na naszych barkach spoczywało wszystko, co wiąże się z funkcjonowaniem kraju. Musieliśmy więc dbać o ekonomię i rozwój technologiczny (przy czym to, do jakich dóbr naturalnych mieliśmy dostęp, zależało od specyfiki wybranej przez nas nacji), wznosić rozmaite budynki użyteczności publicznej oraz konstrukcje przemysłowe i wojskowe, zajmować się dyplomacją, zawierać sojusze i podpisywać umowy handlowe, a także prowadzić wojny z wrogimi nam państwami. Lista dostępnych jednostek różniła się w zależności od wybranego przez nas kraju, a ich skuteczność na polu walki determinował szereg parametrów. Tytuł doczekał się dodatku zatytułowanego Victoria: Revolutions.
Na drugą część serii, zatytułowaną Victoria II, gracze musieli czekać aż do sierpnia 2010 roku. Tytuł, którego akcję osadzono w tym samym okresie, czerpał garściami z dorobku pierwowzoru, jednak wprowadził też szereg nowości, jak choćby bardziej rozbudowany system wyborczy. Co ciekawe, zakończoną zabawę można było niejako kontynuować w grze Hearts of Iron III, dokąd można było zaimportować finałowy zapis stanu rozgrywki z drugiej Victorii. Gra otrzymała dwa duże rozszerzenia, czyli Victoria II: A House Divided (w Polsce znane jako Victoria II: Wojna secesyjna) oraz Victoria II: Heart of Darkness.
Na trzecią część serii fani musieli czekać jeszcze dłużej, bo aż do października 2022 roku. Victoria 3 pozwalała nam bawić się na przestrzeni stu lat, od 1836 do 1936 roku. Największą nowością wprowadzoną w omawianej produkcji była możliwość całkowitej przebudowy struktury społecznej i stworzenia takiego społeczeństwa, jakie tylko nam się wymarzy.
Oprócz trybów dla pojedynczego gracza, poszczególne produkcje spod szyldu Victoria oferują rozbudowane moduły multiplayerowe. Podobnie jak ma to miejsce w większości innych strategii od Paradox Development Studio, warstwa audiowizualna schodzi w nich na dalszy plan, a graficzne fajerwerki ustępują w nich miejsca przejrzystym mapom oraz rozbudowanemu interfejsowi.