Seria Until Dawn - seria gier
Seria horrorów, nad którą pieczę wydawniczą sprawuje firma Sony Interactive Entertainment. Cykl został wykreowany przez brytyjskie studio Supermassive Games, które po premierze jego pierwszej odsłony wyspecjalizowało się w tym gatunku, tworząc między innymi takie projekty, jak The Quarry czy marka The Dark Pictures.
Zarys historii serii Until Dawn
Pierwsza odsłona cyklu, czyli Until Dawn, została zapowiedziana w 2012 roku. Pomimo że początkowo tytuł zmierzał na PlayStation 3 i miał wykorzystywać kontrolery ruchowe PlayStation Move, w 2014 roku ujawniono, że całość została przeprojektowana i przeniesiona na PlayStation 4. Produkcja, będąca grą przygodową pod względem mechaniki przywodzącą na myśl m.in. bestsellerowe Heavy Rain, zadebiutowała w 2015 roku. Tytuł cieszył się ciepłym przyjęciem ze strony graczy i recenzentów, co przełożyło się również na jego popularność. Choć mogłoby się wydawać, że w związku z tym powstanie jego kontynuacji będzie jedynie kwestią czasu, deweloperzy i wydawca mieli inne plany.
W 2016 roku na PlayStation VR trafił spin-off tego projektu, czyli zrealizowany w konwencji strzelanki na szynach Until Dawn: Rush of Blood. 2018 rok przyniósł zaś premierę prequela serii, czyli horroru FPP pod tytułem The Inpatient (również opracowanego z myślą o PlayStation VR). W lutym 2024 roku zapowiedziano natomiast zremasterowaną wersję Until Dawn na PlayStation 5 i komputery osobiste, której przygotowanie powierzono zespołowi Ballistic Moon.
Fabuła w grach z serii Until Dawn
Pierwsza odsłona cyklu Until Dawn opowiada o grupie nastolatków, która postanawia rzucić wszystko i wyjechać w góry, by spędzić tam noc bez kontaktu ze światem. Sytuacja wymyka się spod kontroli, gdy okazuje się, że nie są oni sami w zajętym przez siebie domu. Od tej pory pobyt na Blackwood Mountain zmienia się dla nich w prawdziwą walkę o przetrwanie.
„Wizytówką” tej produkcji jest fakt, że nasze poczynania i wybory determinują to, której z postaci uda się przeżyć noc; możliwe jest przy tym zarówno uratowanie całej grupy, jak i doprowadzenie do śmierci wszystkich jej członków. Co zaś tyczy się jej remastera – choć nie wprowadził on rewolucyjnych zmian, rozbudował fabułę pierwowzoru o nowe wątki.
W Until Dawn: Rush of Blood zasiadamy w wagoniku, który wiezie nas przez kolejne lokacje wypełnione adwersarzami, a naszym zadaniem jest eliminacja tych ostatnich. The Inpatient z kolei przenosi nas do ośrodka psychiatrycznego Blackwood Pines Sanatorium i pozwala nam odkryć straszliwą tajemnicę tego miejsca na 60 lat przed wydarzeniami przedstawionymi w Until Dawn.
Gameplay w grach z cyklu Until Dawn
Rozgrywka w produkcjach spod szyldu Until Dawn różni się, w zależności od tego, którą z nich bierzemy na tapet. Until Dawn i jego remaster to horrory zrealizowane w konwencji przygodówek TPP, w których kontrolujemy naprzemiennie poszczególne postacie i prowadzimy rozmowy, przemierzamy lokacje oraz rozwiązujemy zagadki, a także stawiamy czoła czyhającemu na nas zagrożeniu. Ponadto podejmujemy w nich decyzje rzutujące na dalszy przebieg opowieści.
Until Dawn: Rush of Blood jest strzelanką na szynach, w której eliminujemy wrogów przy pomocy broni palnej, po drodze zdobywając coraz lepsze wyposażenie, a także gromadząc punkty. The Inpatient natomiast to gra przygodowa FPP, w której przemierzamy mroczny ośrodek i odkrywamy jego sekrety, a także doświadczamy przyprawiających o dreszcze wizji; nie brakuje tu również konieczności dokonywania wyborów wpływających na przebieg historii.
Grafika w grach z serii Until Dawn
Podczas gdy pierwsza część serii Until Dawn działa w oparciu o technologię stworzoną na potrzeby gry Killzone: Shadow Fall, jej remaster korzysta z silnika Unreal Engine 5. Until Dawn: Rush of Blood oraz The Inpatient wymagają natomiast gogli PlayStation VR.