Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Seria Unreal - seria gier

Seria FPS-ów, z których większość stanowią multiplayerowe produkcje. Cykl został wykreowany przez studio Epic Games, znane również z silnika Unreal Engine (zawdzięcza on swoją nazwę właśnie opisywanej serii) oraz m.in. takich marek, jak Gears of War czy Fortnite. Ponadto na kartach jego historii zapisała się m.in. ekipa Digital Extremes, później znana głównie za sprawą gry Warframe.

Historia serii Unreal

Pierwsza produkcja spod tego szyldu, czyli strzelanka dla pojedynczego gracza pod tytułem Unreal, zadebiutowała na komputerach osobistych w maju 1998 roku. Produkcja odniosła sukces artystyczny i komercyjny, zbierając pochwały przede wszystkim za oprawę graficzną. W lipcu 1999 roku Unreal doczekał się dodatku, który zatytułowano Unreal: Return to Na Pali.

Słabym punktem Unreala był tryb multiplayer. Plamę tę zdołała jednak zmazać następna „nierealna” produkcja, czyli wydany w 1999 roku na PC (a w 2000 na PS2) Unreal Tournament, opracowany przez studio Digital Extremes. Gra powtórzyła sukces poprzedniczki, nawiązując wyrównaną walkę ze święcącą wówczas triumfy serią Quake.

Na kolejne dzieła spod tego szyldu trzeba było czekać do 2002 roku, kiedy to na komputery osobiste trafił Unreal Tournament 2003, zaś na konsoli Xbox pojawiła się jego specjalna wersja, zatytułowana Unreal Championship.

Rok 2003 przyniósł natomiast premierę Unreala II: The Awakening, który po 12 miesiącach trafił również na Xboksa. Choć podobnie jak jego pierwowzór, drugi Unreal mógł pochwalić się oprawą graficzną wysokiej jakości, to jednak nie powtórzył sukcesu artystycznego i komercyjnego swojego poprzednika. Co ciekawe, gry nie stworzyło ani Epic Games, ani Digital Extremes, lecz Legend Entertainment, które pomimo długiej historii nie miało w swoim portfolio żadnego hitu.

W 2004 roku Digital Extremes oddało w ręce graczy Unreal Tournamenta 2004 (na PC), zaś w 2005 roku firma Epic Games udostępniła Unreal Championship 2: Liandri Conflict (na Xboksa). Wreszcie rok 2007 przyniósł debiut Unreal Tournamenta III na komputerach osobistych i PlayStation 3, który z czasem pojawił się również na Xboksie 360.

Na przestrzeni lat marka Unreal stopniowo traciła swój blask, a kolejnym reprezentującym ją produkcjom trudno było powtórzyć sukces dwóch pierwszych tytułów. Firma Epic Games próbowała jednak dać jej jeszcze jedną szansę i w latach 2014-2018 pracowała nad rebootem jej multiplayerowej odnogi, zatytułowanym po prostu Unreal Tournament. Niemniej, ostatecznie projekt ten został wstrzymany, ustępując miejsca niezwykle popularnemu wówczas Fortnite’owi.

Fabuła w grach z cyklu Unreal

Produkcje spod szyldu Unreal przenoszą nas do uniwersum science fiction. W pierwszej części serii trafiamy na planetę Na Pali, gdzie przychodzi nam stanąć do walki ze złowrogim Imperium Skaarj. Dodatek Return to Na Pali pozwolił nam raz jeszcze postawić stopę na tytułowym globie, z kolei w Unrealu II: The Awakening trafialiśmy w sam środek kosmicznego konfliktu.

W grach z serii Unreal Tournament warstwa fabularna schodzi zaś na dalszy plan; pozwalają nam one wcielić się w zawodników biorących udział w krwawych starciach na arenach.

Gameplay w grach z serii Unreal

We wszystkich grach z serii Unreal akcję oglądamy z perspektywy pierwszej osoby (FPP). W trakcie zabawy otrzymujemy do dyspozycji rozbudowany, futurystyczny arsenał obejmujący wszelkiej maści karabiny, strzelby, wyrzutnie rakiet, granatniki i inne giwery. Począwszy od Unreal Tournamenta 2003, produkcje z tego cyklu pozwalają nam również zasiadać za sterami rozmaitych pojazdów i maszyn.

Podczas gdy Unreal i Unreal II: The Awakening to klasyczne, podzielone na misje strzelanki dla pojedynczego gracza, Unreal Tournamenty koncentrują się na multiplayerowej rozgrywce, pozwalając nam walczyć między sobą i/lub z botami w ramach szeregu trybów.

Unreal Tournament III
Unreal Tournament III

Akcji 12 listopada 2007

Kolejna odsłona bestsellerowego cyklu pierwszoosobowych strzelanin, koncentrujących się na rozgrywce wieloosobowej. Opracowany przez firmę Epic Games Unreal Tournament III nie jest jednak tylko ulepszoną wersją poprzednich odsłon serii, ale zupełnie nową grą, wprowadzającą do rozgrywki szereg nieobecnych dotąd elementów i bazującą na kolejnej generacji potężnego silnika graficznego Unreal Engine 3. W grze zrezygnowano z kilku znanych wcześniej wariantów zabawy, wprowadzając jednocześnie całkiem nowe, np. Duel, Betrayal, Greed, Vehicle Capture the Flag czy stanowiący połączenie Onslaught i Assault tryb Warfare. W grze pojawiają się charakterystyczne elementy serii oraz znane z UT 2004 mapy, bronie i pojazdy, choć nie zabrakło tu oczywiście elementów całkiem nowych. Na wyróżnienie zasługuje też nowy system globalnej komunikacji pomiędzy graczami oraz ulepszony matchmaking, dzięki któremu także początkujący gracze mogą rywalizować z konkurentami o podobnych umiejętnościach.

PCX360PS3

Unreal Anthology
Unreal Anthology

Akcji 31 października 2006

Przygotowana przez firmę Midway Games kompilacja najważniejszych tytułów z popularnego cyklu pierwszoosobowych strzelanin Unreal. W skład pakietu Unreal Anthology weszły gry związane z dwoma głównymi nurtami słynnej serii autorstwa Epic Games i Digital Extremes. Miłośnicy rozgrywki jednoosobowej znajdą tu pierwszą odsłonę serii Unreal z 1998 roku wraz z oficjalnym dodatkiem Return to Na Pali, a także wydaną pięć lat później jej kontynuację, Unreal II: The Awakening. Wielbicieli zmagań wieloosobowych zadowoli zaś pierwsza odsłona Unreal Tournament (w wersji Game of the Year Edition z roku 2000) oraz Unreal Tournament 2004: Editor’s Choice Edition. Całości dopełnia bonusowa płyta CD, zawierająca elektroniczne instrukcje w formacie PDF oraz rozmaite motywy muzyczne związane z serią Unreal.

PC

Unreal Championship 2: Liandri Conflict
Unreal Championship 2: Liandri Conflict

Akcji 18 kwietnia 2005

Kontynuacja wydanej w 2002 roku gry Unreal Championship, stanowiącej poboczną odsłonę popularnej serii wieloosobowych strzelanin FPS, stworzoną ekskluzywnie dla użytkowników konsol Xbox. Główny wątek fabularny Unreal Championship 2: Liandri Conflict skupia się wokół osoby niejakiego Anubisa, czyli wojownika starającego się zniszczyć niebezpieczną korporację Liandri. Podobnie jak w przypadku gier z głównego nurtu serii, fabuła stanowi tylko niewielki dodatek do epickich zmagań wieloosobowych, toczonych przez graczy z całego świata w kilku odmiennych trybach. Największą nowością tej odsłony serii jest wprowadzenie po raz pierwszy w jej historii możliwości walki wręcz, podczas której kamera przełącza się z trybu FPP na TPP. Skutkiem tego każda z ponad 40 dostępnych w grze map zaprojektowana została głównie pod kątem walki w zwarciu, w której brać udział może czternastu zróżnicowanych wojowników, dysponujących unikalnymi atakami.

XBOX

Unreal Tournament 2004
Unreal Tournament 2004

Akcji 15 marca 2004

Trzecia odsłona popularnego cyklu sieciowych strzelanin FPS studia Digital Extremes, będąca w praktyce ulepszoną i podrasowaną wersję wydanej rok wcześniej poprzedniczki, wzbogaconym o wydane już po jej premierze patche, dodatki i rozszerzenia. Poza udoskonaloną oprawą graficzną, bazującą na poprawionym enginie UT 2003 oraz nowym interfejsem użytkownika, Unreal Tournament 2004 rozszerza możliwości poprzedniej edycji o dwa nowe tryby zabawy: znany z pierwszej części serii tryb Assault Mode oraz Onslaught Mode, wzorowany na podobnym trybie z gry Battlefield 1942. W UT 2004 twórcy zaimplementowali dziewięć typów pojazdów oraz wzbogacili arsenał dostępnych broni. Ponadto przygotowano 20 zupełnie nowych map, przeznaczonych do zabawy w znanych z poprzedniej odsłony trybach rozgrywki. Ciekawostkę techniczną stanowi wprowadzenie specjalnego systemu służącego do komunikacji głosowej pomiędzy graczami, a także opcja Unreal TV, dzięki której możliwe jest obserwowanie meczy przez setki kibiców.

PC

Unreal II: The Awakening
Unreal II: The Awakening

Akcji 4 lutego 2003

Opracowana przez studio Legend Entertainment kontynuacja kultowej strzelaniny FPS Unreal z 1999 roku, która w odróżnieniu od powstałych międzyczasie spin-offów z cyklu Unreal Tournament stworzona została z myślą o rozgrywce jednoosobowej. W grze wcielamy się w postać byłego żołnierza Johna Daltona, obecnie przedstawiciela prawa, patrolującego odległy sektor kosmosu na pokładzie statku kosmicznego Atlantis. Kiedy w kontrolowanym przez niego regionie wybucha międzygwiezdna wojna, na jego barki spada odpowiedzialność za bezpieczeństwo przebywających tam kolonistów oraz misja odkrycia źródła konfliktu i zakończenia działań wojennych. W Unreal II: The Awakening do naszej dyspozycji oddano 15 rodzajów broni – zarówno nowych, jak i znanych z pierwszej części gry. Na naszej drodze stają też 24 rodzaje zupełnie nowych przeciwników. W odróżnieniu od pierwowzoru, kolejne misje stawiają zaś przed nami zróżnicowane typy zadań i wymagają od gracza zdecydowanie bardziej taktycznego podejścia.

PCXBOX

Unreal Championship
Unreal Championship

Akcji 12 listopada 2002

Opracowana przez firmę Digital Extremes i dostępna wyłącznie na konsolach firmy Microsoft poboczna odsłona niezwykle popularnej serii strzelanin FPS Unreal. Pod względem rozgrywki, produkcja wykorzystuje rozwiązania znane z obu części Unreal Tournament, łącząc niezwykle rozbudowany tryb rywalizacji wieloosobowej z opcją zabawy dla jednego gracza, polegającą na starciach z kierowanymi przez AI botami. Główne różnice pomiędzy obiema produkcjami wynikają zaś głównie z konieczności dostosowania mechaniki do konsolowej specyfiki, co zaowocowało m.in. obniżonym poziomem trudności, opcją automatycznego celowania oraz ułatwionym poruszaniem się w terenie. Solą rozgrywki w Unreal Championship pozostały jednak zmagania wieloosobowe, toczone na 25 zróżnicowanych mapach przez 28 postaci, z których każda obdarzona została własną historią i umiejętnościami. Zabawa możliwa jest za pośrednictwem Xbox Live lub bezpośredniego połączenia konsol i pozwala na jednoczesne współzawodnictwo nawet 16 graczy.

XBOX

Unreal Tournament 2003
Unreal Tournament 2003

Akcji 1 października 2002

Kontynuacja wydanej w 1999 roku gry Unreal Tournament firmy Digital Extremes, stanowiącej poboczną odsłonę popularnego cyklu strzelanin FPS, koncentrującą się przede wszystkim na rywalizacji wieloosobowej. Ogólne założenia rozgrywki nie uległy zmianie, jednak Unreal Tournament 2003 wprowadza do zabawy szereg usprawnień i zmian, takich jak nowe tryby rozgrywki, bogatszy zestaw ruchów standardowych i specjalnych czy możliwość wykorzystywania rozmaitych pojazdów. Najbardziej w oczy rzuca się jednak wyraźnie ulepszona oprawa graficzna, bazująca na nowej wersji silnika Unreal Engine. Do dyspozycji graczy oddano 37 nowych map o różnym ukształtowaniu i środowisku (np. pustynia, dżungla, lodowiec, teren wulkaniczny czy przestrzeń kosmiczna) oraz ok. 50 modeli postaci, należących do siedmiu różnych ras. Podobnie jak w pierwszej odsłonie cyklu, w UT 2003 zadbano również o możliwość zabawy w trybie single player, w którym rywalizujemy z kierowanymi przez komputer botami.

PC

Totally Unreal
Totally Unreal

Akcji 1 lipca 2001

Kompilacja trzech tytułów z serii pierwszoosobowych strzelanin Unreal, bazujących na rewolucyjnym silniku graficznym Unreal Engine autorstwa firmy Epic Games. W skład zestawu Totally Unreal wchodzi pierwsza odsłona serii, w której przenosimy się na planetę Na Pali, zniewoloną przez wrogą rasę Skaarj, a naszym celem jest pomoc mieszkańcom i ucieczka z tego niebezpiecznego miejsca. Drugim tytułem wchodzącym w skład pakietu jest oficjalny dodatek do ww. gry o nazwie Return to Na Pali, w którym powracamy na znaną już planetę, walcząc z kosmitami na nowych mapach i za pomocą nowego uzbrojenia. Całość uzupełnia gra Unreal Tournament, koncentrująca się na rozgrywce wieloosobowej w kilku zróżnicowanych trybach zabawy. Gracze wcielają się w role futurystycznych herosów, rywalizujących ze sobą na specjalnie zaprojektowanych arenach.

PC

Unreal Tournament (1999)
Unreal Tournament (1999)

Akcji 23 listopada 1999

Bazująca na silniku bestsellerowego Unreala strzelanina FPS studia Digital Extremes, koncentrująca się na sieciowych zmaganiach graczy na futurystycznych arenach. W grze Unreal Tournament możemy rywalizować w jednym z kilku trybów rozgrywki; są tu deatmatch, team deatmatch, capture the flag, domination, last man standing oraz assault, a każdy z nich odznacza się własną specyfiką. Arsenał dostępnych broni nie jest specjalnie rozbudowany, jednak każdą z nich wykorzystywać możemy na dwa sposoby. Oprócz trybu multiplayer, twórcy przygotowali również kampanię dla jednego gracza, w praktyce stanowiącą serię pojedynków z przeciwnikami sterowanymi przez komputerową SI. Na wyróżnienie zasługuje jednak realistyczne zachowanie botów, których inteligencję można dostosować do własnych umiejętności i preferowanego stylu rozgrywki.

PCPS2

Unreal
Unreal

Akcji 15 maja 1998

Osadzona w realiach science fiction pierwszoosobowa strzelanina FPS, opracowana przez ekipę studia Epic Games pod wodzą Jamesa Schmalza i Cliffa Bleszinskiego. W grze wcielamy się w postać skazańca, którego statek więzienny rozbija się na nieznanej planecie Na Pali, zniewolonej przez wrogo nastawioną rasę Skaarj. Jej przedstawiciele przejęli kontrolę nad rdzennymi mieszkańcami planety, zmuszając ich do niewolniczej pracy. Aby pomóc mieszkańcom Na Pali i znaleźć drogę ucieczki z tego niebezpiecznego miejsca, protagonista będzie musiał przemierzyć wiele zróżnicowanych lokacji i stawić czoła hordom inteligentnych potworów, z których każdy wyróżnia się swoimi unikalnymi cechami. Głównym atutem gry Unreal jest autorski silnik graficzny Unreal Engine, pozwalający na wygenerowanie niespotykanej wcześniej jakości oprawy oraz emocjonujący multiplayer, pozwalający na zabawę w pięciu różnych trybach rozgrywki.

PC