Seria Unreal - seria gier
Seria FPS-ów, z których większość stanowią multiplayerowe produkcje. Cykl został wykreowany przez studio Epic Games, znane również z silnika Unreal Engine (zawdzięcza on swoją nazwę właśnie opisywanej serii) oraz m.in. takich marek, jak Gears of War czy Fortnite. Ponadto na kartach jego historii zapisała się m.in. ekipa Digital Extremes, później znana głównie za sprawą gry Warframe.
Historia serii Unreal
Pierwsza produkcja spod tego szyldu, czyli strzelanka dla pojedynczego gracza pod tytułem Unreal, zadebiutowała na komputerach osobistych w maju 1998 roku. Produkcja odniosła sukces artystyczny i komercyjny, zbierając pochwały przede wszystkim za oprawę graficzną. W lipcu 1999 roku Unreal doczekał się dodatku, który zatytułowano Unreal: Return to Na Pali.
Słabym punktem Unreala był tryb multiplayer. Plamę tę zdołała jednak zmazać następna „nierealna” produkcja, czyli wydany w 1999 roku na PC (a w 2000 na PS2) Unreal Tournament, opracowany przez studio Digital Extremes. Gra powtórzyła sukces poprzedniczki, nawiązując wyrównaną walkę ze święcącą wówczas triumfy serią Quake.
Na kolejne dzieła spod tego szyldu trzeba było czekać do 2002 roku, kiedy to na komputery osobiste trafił Unreal Tournament 2003, zaś na konsoli Xbox pojawiła się jego specjalna wersja, zatytułowana Unreal Championship.
Rok 2003 przyniósł natomiast premierę Unreala II: The Awakening, który po 12 miesiącach trafił również na Xboksa. Choć podobnie jak jego pierwowzór, drugi Unreal mógł pochwalić się oprawą graficzną wysokiej jakości, to jednak nie powtórzył sukcesu artystycznego i komercyjnego swojego poprzednika. Co ciekawe, gry nie stworzyło ani Epic Games, ani Digital Extremes, lecz Legend Entertainment, które pomimo długiej historii nie miało w swoim portfolio żadnego hitu.
W 2004 roku Digital Extremes oddało w ręce graczy Unreal Tournamenta 2004 (na PC), zaś w 2005 roku firma Epic Games udostępniła Unreal Championship 2: Liandri Conflict (na Xboksa). Wreszcie rok 2007 przyniósł debiut Unreal Tournamenta III na komputerach osobistych i PlayStation 3, który z czasem pojawił się również na Xboksie 360.
Na przestrzeni lat marka Unreal stopniowo traciła swój blask, a kolejnym reprezentującym ją produkcjom trudno było powtórzyć sukces dwóch pierwszych tytułów. Firma Epic Games próbowała jednak dać jej jeszcze jedną szansę i w latach 2014-2018 pracowała nad rebootem jej multiplayerowej odnogi, zatytułowanym po prostu Unreal Tournament. Niemniej, ostatecznie projekt ten został wstrzymany, ustępując miejsca niezwykle popularnemu wówczas Fortnite’owi.
Fabuła w grach z cyklu Unreal
Produkcje spod szyldu Unreal przenoszą nas do uniwersum science fiction. W pierwszej części serii trafiamy na planetę Na Pali, gdzie przychodzi nam stanąć do walki ze złowrogim Imperium Skaarj. Dodatek Return to Na Pali pozwolił nam raz jeszcze postawić stopę na tytułowym globie, z kolei w Unrealu II: The Awakening trafialiśmy w sam środek kosmicznego konfliktu.
W grach z serii Unreal Tournament warstwa fabularna schodzi zaś na dalszy plan; pozwalają nam one wcielić się w zawodników biorących udział w krwawych starciach na arenach.
Gameplay w grach z serii Unreal
We wszystkich grach z serii Unreal akcję oglądamy z perspektywy pierwszej osoby (FPP). W trakcie zabawy otrzymujemy do dyspozycji rozbudowany, futurystyczny arsenał obejmujący wszelkiej maści karabiny, strzelby, wyrzutnie rakiet, granatniki i inne giwery. Począwszy od Unreal Tournamenta 2003, produkcje z tego cyklu pozwalają nam również zasiadać za sterami rozmaitych pojazdów i maszyn.
Podczas gdy Unreal i Unreal II: The Awakening to klasyczne, podzielone na misje strzelanki dla pojedynczego gracza, Unreal Tournamenty koncentrują się na multiplayerowej rozgrywce, pozwalając nam walczyć między sobą i/lub z botami w ramach szeregu trybów.