Seria Turok - seria gier
Seria FPS-ów opartych na licencji komiksów pod tym samym tytułem, która cieszy się statusem kultowej. Cykl został zapoczątkowany w 1997 roku przez należące do firmy Acclaim Entertainment studio Iguana Entertainment, po bankructwie tej pierwszej (co miało miejsce w 2004 roku) pieczę nad nim przejął zespół Propaganda Games oraz wydawca Touchstone Games, z kolei od 2015 roku jego rozwojem (opartym na wydawaniu remasterów jego najstarszych odsłon) zajmuje się wyspecjalizowana w odświeżaniu klasyki firma Nightdive Studios.
W grach spod szyldu Turok wcielamy się w nieustraszonych bohaterów, którzy mierzą się z wszelkiej maści zagrożeniami. Choć wśród tych ostatnich prym wiodą różne gatunki dinozaurów, na naszej drodze stają też inne niebezpieczne istoty (na czele z agresywnymi Obcymi), a także wrogo nastawieni do nas ludzie. W trakcie rozgrywki otrzymujemy do dyspozycji rozbudowany arsenał, który obejmuje zarówno broń palną oraz futurystyczne giwery, jak i nieco bardziej tradycyjne narzędzia mordu, pokroju noża bądź łuku. Dodatkowo trzecia odsłona cyklu wprowadziła dwóch grywalnych herosów, których zróżnicowano pod kątem umiejętności i stylu walki, natomiast wydany w 2008 roku reboot oferował możliwość angażowania się w otwarte wymiany ognia bądź działania po cichu i eliminowania wrogów z zaskoczenia. Pomimo że filarem każdej z tych produkcji były kampanie fabularne, większość z nich oferowała również tryby multiplayer.
Pierwsza część serii, zatytułowana Turok: Dinosaur Hunter, trafiła na platformę Nintendo 64 oraz komputery osobiste w 1997 roku. Gracze nie musieli długo czekać na jej kontynuację, bowiem ta, zatytułowana Turok 2: Seeds of Evil, już w 1998 roku pojawiła się na Nintendo 64 (pozycja zadebiutowała w towarzystwie mniejszej produkcji o tym samym tytule, przygotowanej z myślą o handheldzie Game Boy Color), zaś w 1999 roku trafiła na komputery osobiste. Trzecia część serii, czyli Turok 3: Shadow of Oblivion, pojawiła się w 2000 roku na konsoli Nintendo 64; podobnie jak poprzedniczka, ta pozycja również doczekała się mniejszej gry towarzyszącej (z którą dzieliła tytuł), wypuszczonej na Game Boya Color.
W 2002 roku Turok: Dinosaur Hunter doczekał się prequela pod tytułem Turok: Evolution, stworzonego z myślą o PlayStation 2, Xboksie oraz konsoli GameCube. Rok później omawiana gra trafiła również na komputery osobiste; dodatkowo na Game Boya Advance trafił jej spin-off pod tym samym tytułem. Wreszcie w 2008 roku na PlayStation 3, Xboksie 360 oraz komputerach osobistych pojawił się reboot cyklu, zatytułowany po prostu Turok.
W międzyczasie powstawało też kilka innych projektów spod tego szyldu, które ostatecznie nie doczekały się realizacji. Przed Turokiem: Evolution na handhelda Game Boy Advance miała trafić jeszcze jedna gra, która ostatecznie została anulowana. Sam Turok: Evolution miał doczekać się kontynuacji, jednak finalnie nie wyszła ona poza wczesną fazę produkcji. Turok z 2008 roku również miał otrzymać sequel, zatytułowany Turok 2, jednak gdy przez firmę Propaganda Games przeszła fala zwolnień, zdecydowano o jego anulowaniu.
W 2015 roku świat przypomniał sobie o opisywanej marce za sprawą inicjatywy wyspecjalizowanej w odświeżaniu klasyki firmy Nightdive Studios. Wówczas to na komputery osobiste (a z czasem również na konsole) trafiła gra Turok Remastered, która doczekała się lekkiego odświeżenia grafiki. W 2017 roku w jej ślady poszła gra Turok 2: Seeds of Evil Remastered, która nie tylko odświeżyła oprawę wizualną pierwowzoru, lecz również przyniosła szereg usprawnień, jak nowy interfejs, ulepszona SI czy poprawiona mechanika ruchu bohatera. W 2023 roku światło dzienne ujrzał Turok 3: Shadow of Oblivion Remastered, działający w oparciu o autorską technologię KEX Engine. Warto odnotować, że za sprawą tego tytułu komputerowi gracze mogli po raz pierwszy prześledzić historię opowiedzianą w trzecim Turoku.