Seria Train Simulator - seria gier
Seria poświęconych kolei gier symulacyjnych, stworzona i rozwijana przez studio Dovetail Games. Korzenie cyklu sięgają 2007 roku, kiedy to zadebiutował symulator pociągu pod tytułem Rail Simulator. Po tym jak odpowiedzialna za niego grupa została rozwiązana, trójka deweloperów postanowiła kontynuować rozwój tego projektu i założyła własny zespół. Dwa lata później twórcy oddali w ręce graczy swoje pierwsze autorskie dzieło.
Mowa o wydanej na komputery osobiste w 2009 roku grze Railworks, która doczekała się na tyle ciepłego przyjęcia, że zapoczątkowała serię rozwijaną na przestrzeni kolejnych lat. W 2011 roku światło dzienne ujrzała jej trzecia część, którą zatytułowano RailWorks 3: Train Simulator 2012. Dwa lata później natomiast cykl doczekał się pełnego rebrandingu i od tej pory miał być znany jako Train Simulator. Oprócz głównych, wydawanych corocznie części, seria doczekała się spin-offów; w październiku 2012 roku do sprzedaży trafiła gra Trains Vs Zombies 2, z kolei w 2020 roku na sklepowych półkach pojawiła się gra Great British Railway Journeys.
Gry spod szyldu Train Simulator to rozbudowane symulatory pozwalające nam zasiąść za sterami rozmaitych pociągów i przemierzać trasy rozrzucone po całym świecie. Na przestrzeni kolejnych części serii twórcy wprowadzają nie tylko niedostępną wcześniej zawartość (pokroju tras czy pociągów), lecz również nowe mechaniki oraz liczne usprawnienia już istniejących. W trakcie jazdy musimy zwracać uwagę na ograniczenia prędkości i sygnalizację świetlną. Na prowadzenie pociągów wpływ mają nie tylko ich możliwości i parametry, lecz również rozmaite czynniki zewnętrzne. Cykl może się pochwalić wysokim stopniem realizmu; z dbałością o detale zaprojektowano zarówno różnorodne lokomotywy, jak i trasy, po których poruszają się pociągi.
Poszczególne części serii stanowią przy tym swoiste platformy, rozwijane zarówno przez graczy, jak i przez deweloperów. Produkcje spod znaku Train Simulator oferują bowiem szeroko zakrojone wsparcie dla fanowskich modyfikacji; ponadto deweloperzy rozwijają je przy pomocy wręcz przytłaczającej ilości dodatków. Co ciekawe, kolejne odsłony cyklu są w pełni kompatybilne z poprzednimi oraz wypuszczonymi do nich rozszerzeniami, a posiadacze poprzednich części otrzymują nowe w formie bezpłatnych ulepszeń. Niemniej, ten ostatni aspekt marki na swój sposób „zresetowała” gra Train Simulator 2016, przy okazji której twórcy przerzucili się z autorskiej technologii na silnik Unreal Engine 4, co wymusiło na graczach budowanie od podstaw swojej bazy dodatków.