Seria Torchlight - seria gier
Cykl gier action RPG w stylu hack’and’slash osadzony w realiach fantasy. Markę wykreowało studio Runic Games, założone m.in. przez byłych pracowników Blizzard Entertainment (Max Schaefer, Erich Schaefer oraz Peter Hu). Seria przez wielu graczy bywa uznawana za „duchowego spadkobiercę” gry Diablo II.
Pierwsza część zadebiutowała w 2009 roku na komputerach PC (port na konsolę Xbox 360 ukazał się dwa lata później), wzbudzając duże zainteresowanie wśród graczy i krytyków. Torchlight zebrał bardzo pochlebne recenzje (średnia ocen w serwisie metacritic.com wyniosła 83/100) i w ciągu roku od premiery sprzedał się w nakładzie przekraczającym milion egzemplarzy. Historia gry opowiada o tytułowej osadzie, której mieszkańcy w poszukiwaniu magicznej rudy (Żaru) dokopali się do podziemi opanowanych przez potwory. Zadaniem głównego bohatera jest dotarcie na ich najniższy, 34. poziom, oraz zabicie potężnego przywódcy wszystkich bestii, Ordraka.
Sukces pierwszej odsłony udało się powtórzyć wraz z wydaniem Torchlight II we wrześniu 2012 roku (siedem lat później produkcja ukazała się również na PlayStation 4, Xbox One oraz Nintendo Switch). Akcję gry umieszczono na kilka lat po wydarzeniach z pierwowzoru, kiedy to musimy powstrzymać opanowanego przez złe moce alchemika. Złoczyńca zniszczył osadę Torchlight, a następnie wykradł esencję Ordraka i zaczął ją wykorzystywać do siania chaosu na świecie.
Gdy w 2017 roku zamknięto Runic Games, prace nad następną odsłoną cyklu rozpoczęło studio Echtra Games. Trzy lata później na rynku ukazało się Torchlight III (początkowo w wersji Early Access), po raz pierwszy w historii cyklu wydane na kilku platformach jednocześnie (PC, PS4, XONE, Switch). Tym razem naszym zadaniem jest powstrzymać hordy goblinów, nieumarłych oraz skażonych Żarem dzikich zwierząt, zagrażających krainom ludzi.
Wydawcy Torchlight, Perfect World Entertainment, dwukrotnie podejmowali próbę wydania pobocznej odsłony cyklu na urządzenia mobilne. Obie próby okazały się nieudane: Torchlight: The Legend Continues anulowano po przeprowadzeniu otwartych beta testów, a Guardians: A Torchlight Game wycofano ze sklepów niedługo po premierze.
Rozgrywka wszystkich odsłon serii łączy w sobie elementy dynamicznej gry akcji typu hack'n'slash oraz RPG. Gracz może wybrać jedną z kilku dostępnych klas postaci (np. alchemik i barbarzyńca) o zróżnicowanych atrybutach i psycho-fizycznych umiejętnościach, rozwijanych wraz ze zdobywanym doświadczeniem. Zabawa polega głównie na eksplorowaniu lokacji (które od drugiej części są rozległe i otwarte), walce z hordami przeciwników oraz wykonywaniu zlecanych zadań. W eksterminacji wrogów pomocni okazują się kompani (np. zwierzę), a także bogaty asortyment broni, pancerzy i przedmiotów. Warto przy tym odnotować, że wraz z Torchlight II pojawiła się również opcja kooperacji z drugim graczem, znacząco podnosząca atrakcyjność rozgrywki.
Seria Torchlight wyróżnia się kreskówkową oprawą graficzną 3D, z intensywną kolorystyką i humorystycznymi animacjami dobrze komponującymi się z baśniowym klimatem. Wrażenie robi również oprawa audio produkcji, głównie dzięki muzyce skomponowanej przez Matta Uelmena, twórcy ścieżki dźwiękowej do Diablo i Diablo II.