Seria Tom Clancy's Ghost Recon - seria gier
Sygnowany nazwiskiem popularnego amerykańskiego pisarza cykl taktycznych strzelanek w militarnej konwencji. Seria została wykreowana przez studio Red Storm Entertaiment (obecnie Ubisoft Red Storm), które do dzisiaj sprawuje pieczę nad jej rozwojem. Prawa do marki znajdują się natomiast w posiadaniu koncernu Ubisoft.
Fabuła gier z cyklu Ghost Recon nie opiera się na żadnej z książek firmowanych nazwiskiem Toma Clancy’ego. W trakcie zabawy gracze wcielają się w członków fikcyjnej jednostki specjalnej, czyli tytułowych „Duchów” wchodzących w skład Kompanii Delta 1 Batalionu 5 Grupy Sił Specjalnych amerykańskiej armii. Formacja zajmuje się wykonywaniem ściśle tajnych operacji, najczęściej głęboko za linią wroga. W większości produkcji spod tego szyldu uzupełnienie kampanii fabularnej stanowi rozbudowany tryb multiplayer.
Pierwsza odsłona cyklu, czyli Tom Clancy's Ghost Recon, ukazała się w 2001 roku na komputerach osobistych oraz konsolach Xbox, PlayStation 2 i Nintendo GameCube. Gra spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem wśród krytyków i została uznana za jedno z wydarzeń roku. Zachęceni sukcesem deweloperzy z Red Storm Entertainment przygotowali trzy dodatki do swego dzieła: Desert Siege (2002), Island Thunder (2002) oraz Jungle Storm (2004). Równocześnie rozpoczęto prace nad kontynuacją – Tom Clancy's Ghost Recon 2. Ukazała się ona w 2004 roku wyłącznie na konsolach szóstej generacji, przy czym rok później posiadacze Xboksa jako jedyni otrzymali rozszerzenie – Summit Strike. Twórcy nie zwalniali tempa, o czym świadczą rychłe premiery dwóch kolejnych gier z cyklu – Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter i Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter 2; w latach 2006 i 2007 trafiły one na konsole i komputery osobiste oraz potwierdziły dobrą reputację marki. Na następną część serii graczom przyszło jednak poczekać aż do 2012 roku, kiedy to na sklepowe półki zawitała gra Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier. Po pięciu latach do sprzedaży trafił natomiast Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands, z kolei jego bezpośrednia kontynuacja, czyli Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint, pojawiła się w 2019 roku.
Serię uzupełnia szereg pobocznych odsłon, jak chociażby Tom Clancy's Ghost Recon Predator (która w 2010 roku została wydana na handhelda PlayStation Portable), przygotowany z myślą o konsoli Nintendo Wii Tom Clancy’s Ghost Recon z 2010 roku, wydana w 2011 roku na Nintendo 3DS strategia zatytułowana Tom Clancy’s Ghost Recon: Shadow Wars bądź Tom Clancy's Ghost Recon: Phantoms, czyli multiplayerowa strzelanka udostępniona pecetowym graczom w roku 2014.
W większości gier z serii Tom Clancy's Ghost Recon akcję obserwujemy z perspektywy trzeciej osoby. W trakcie zabawy musimy wykazać się nie tylko refleksem i celnym okiem, ale też umiejętnościami planowania działań oraz dowodzenia niewielkimi oddziałami żołnierzy. Choć do 2017 roku w produkcjach spod tego szyldu obowiązywał podział na misje, gra Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands wprowadziła do serii otwarty świat, po którym można swobodnie się poruszać na piechotę lub za sterami różnorodnych pojazdów oraz maszyn. W Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint rozgrywkę próbowano natomiast urozmaicić elementami zapożyczonymi z gier RPG i tak zwanych looter shooterów. Komercyjna i artystyczna klęska tego tytułu zmusiła jednak sprawującą firmę Ubisoft do zrewidowania planów dotyczących obranego kierunku rozwoju marki.