Seria Thief - seria gier
Ciesząca się dużym uznaniem seria gier akcji z widokiem z perspektywy pierwszej osoby (FPP), w której gracz ma okazję wcielić się w rolę złodzieja. Cykl wykreowany został przez nieistniejące już studio Looking Glass, a obecnie pieczę nad jego rozwojem sprawuje zespół deweloperski Eidos Montreal.
Pierwsza gra z serii Thief – The Dark Project ukazała się w 1998 roku i niemal natychmiast okrzyknięta została krokiem milowym w ewolucji gatunku „skradanek” (stealth-action). Na fali sukcesu ekipa Looking Glass rozpoczęła prace nad kontynuacją. Jak się okazało, Thief II: The Metal Age była ostatnią grą w historii amerykańskiego studia, które z powodów złej sytuacji finansowej w 2000 roku ogłosiło upadłość. Wielu pracowników przeszło wówczas do Ion Storm Austin i zajęło się dewelopingiem trzeciej odsłony cyklu – Thief: Deadly Shadows (2004). Po zamknięciu ISA prawa do marki przejęła firma Eidos, która od wielu lat nosi się z zamiarem wydania sequela.
Podstawą ogromnej popularności gier z cyklu Thief wśród graczy jest ciekawie skonstruowany świat, łączący elementy średniowiecza, czasów wiktoriańskich i początków epoki rozwoju nowoczesnych technologii. Również postać głównego bohatera wymyka się powszechnym w grach wideo stereotypom. Wychowany i wyszkolony przez frakcję Strażników Garret wykorzystuje bowiem swoje nietuzinkowe umiejętności w mało szczytnych celach, zajmując się kradzieżami i zabójstwami na zlecenie.
Seria Thief wniosła powiew świeżości do gatunku skradanek. Były to m.in. nowatorskie w przypadku gier z perspektywą pierwszej osoby (FPP) mechanizmy rozgrywki pozwalające graczowi m.in. na skradanie się, pozostawanie w ukryciu, atakowanie z zaskoczenia oraz dokonywanie zuchwałych kradzieży.