Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Seria The Witcher - seria gier

Bestsellerowa seria polskich gier RPG akcji, opartych na motywach powieści i opowiadań Andrzeja Sapkowskiego. Wiedźmin (na Zachodzie znany jako The Witcher) jest rozwijany przez rodzime studio CD Projekt RED, które oprócz niego ma w swoim portfolio markę Cyberpunk 2077. Poza tym w jego rozwoju wzięły udział takie ekipy, jak The Molasses Flood oraz Fool’s Theory.

Krótka historia serii Wiedźmin

Pierwszy Wiedźmin, zarazem będący debiutanckim dziełem studia CD Projekt RED, został wydany w 2007 roku na komputerach osobistych. Z czasem w planach twórców znalazła się również jego konsolowa wersja – Wiedźmin: Powrót Białego Wilka – jednak projekt został anulowany. Na pełnoprawną kontynuację fani musieli zaczekać do 2011 roku. W przeciwieństwie do oryginału stworzonego z wykorzystaniem zmodyfikowanego silnika Aurora (znanego m.in. z Neverwinter Nights studia BioWare), gra Wiedźmin 2: Zabójcy Królów od początku powstawała w oparciu o autorską technologię REDengine. W 2012 roku tytuł doczekał się wydania na konsoli Xbox 360.

W 2015 roku na rynek trafiła trzecia odsłona serii – Wiedźmin 3: Dziki Gon. Produkcja została zrealizowana w oparciu o nowy silnik graficzny REDengine 3, dzięki czemu jej warstwa wizualna jeszcze długo po premierze prezentowała bardzo wysoki poziom. Wiedźmin 3: Dziki Gon doczekał się także dwóch rozbudowanych dodatków fabularnych – jeszcze w 2015 roku ukazało się rozszerzenie Serca z Kamienia, w następnym zaś roku na rynek trafiło DLC Krew i wino. Gra okazała się międzynarodowym bestsellerem, uznanym zarówno przez społeczność, jak i przez recenzentów.

W październiku 2022 roku studio CD Projekt RED zapowiedziało Wiedźmina Remake, czyli gruntownie odświeżoną wersję pierwszej części serii, której opracowanie powierzono zespołowi Fool’s Theory – autorom Seven: The Days Long Gone oraz The Thaumaturge. Ponadto ujawniono wówczas, że powstanie Wiedźmin 4, którego nazwa kodowa to Project Polaris. Obie gry porzuciły autorski REDengine na rzecz silnika Unreal Engine 5.

Gwint i inne poboczne odsłony cyklu The Witcher

Seria Wiedźmin doczekała się także szeregu pobocznych projektów. W 2008 roku ukazała się przeglądarkowa gra Wiedźmin: Versus, w której toczyliśmy asynchroniczne pojedynki z innymi graczami, a za doświadczenie i złoto zdobyte w trakcie potyczek mogliśmy ulepszać swoją postać. W 2014 roku na urządzenia mobilne oraz komputery osobiste trafił Wiedźmin Gra Przygodowa, stanowiący cyfrową adaptację planszówki osadzonej w świecie Wiedźmina; w pracach nad tym tytułem uczestniczył twórca oryginału – Ignacy Trzewiczek. Z kolei w 2015 roku ukazała się gra The Witcher Battle Arena, stanowiąca próbę przeniesienia serii o Geralcie z Rivii na grunt popularnego gatunku MOBA. W produkcji mogliśmy uczestniczyć w krótkich, ale niezwykle dynamicznych potyczkach 3-osobowych drużyn złożonych z bohaterów znanych z kart książek Andrzeja Sapkowskiego.

Na szczególne wyróżnienie zasługuje Gwint: Wiedźmińska gra karciana z 2018 roku. Bazuje on na jednej z minigier obecnych w trzeciej części podstawowej trylogii, która okazała się na tyle popularna, że deweloperzy postanowili uczynić z niej samodzielną karciankę. Jednocześnie zadbano o rozbudowanie produkcji, dodając nowe funkcjonalności i tryb fabularny. Tytuł został wydany w modelu free-to-play.

Z czasem Gwint doczekał się nie tylko licznych rozszerzeń, lecz również własnych spin-offów. Pierwszym z nich była Wojna Krwi: Wiedźmińskie opowieści, czyli hybryda RPG-a i karcianki, wypuszczona w 2018 roku, która powstawała początkowo jako samodzielna kampania fabularna do Gwinta, jednak ostatecznie stała się samodzielną produkcją. Drugi to Gwint: Mag renegat z 2022 roku, będący karcianą przygodą dla pojedynczego gracza.

Październik 2022 roku przyniósł zapowiedź jeszcze jednej pobocznej części serii Wiedźmin, tworzonej przez studio The Molasses Flood pod kodową nazwą Project Sirius.

Fabuła i gameplay w grach z serii Wiedźmin

Główną postacią gier z cyklu Wiedźmin jest wiedźmin Geralt z Rivii, doskonale znany fanom prozy Andrzeja Sapkowskiego. Fabuła nie stanowi jednak bezpośredniej adaptacji powieści i opowiadań, lecz pozwala poznać dalsze dzieje tytułowego zabójcy potworów. Mimo to twórcy dołożyli starań o zachowanie spójności wiedźmińskiego uniwersum. Na literackim pierwowzorze w większym stopniu oparto dopiero fabułę Wiedźmina 3: Dzikiego Gonu, gdzie pojawia się kilka kluczowych postaci, które zostały pominięte we wcześniejszych częściach (na czele z Yennefer oraz Ciri).

Schemat rozgrywki w pozycjach z serii Wiedźmin stanowi połączenie elementów RPG oraz gry akcji z widokiem z perspektywy trzeciej osoby (TPP). Dynamiczne potyczki z przeciwnikami toczymy w nich z wykorzystaniem broni białej (stalowego miecza na ludzi i srebrnego na potwory), a także wiedźmińskich znaków (magicznych zdolności). Wiedźmin 2: Zabójcy Królów gruntownie odświeżył system walki, natomiast Wiedźmin 3: Dziki Gon przyniósł duży otwarty świat z masą aktywności pobocznych.

REDengine

Do największych atutów cyklu Wiedźmin zalicza się efektowna oprawa audiowizualna. Dotyczy to zwłaszcza produkcji opartych na silniku REDengine, a zatem Wiedźmina 2: Zabójców królów i Wiedźmina 3: Dzikiego Gonu. Wrażeń estetycznych w grach z serii Wiedźmin dopełniają przerywniki filmowe, tworzone we współpracy z Tomaszem Bagińskim (autor słynnej animacji Katedra) i studiem Platige Image.

Silnika REDengine użyto również do stworzenia gry Cyberpunk 2077. Ponadto w maju 2024 roku wypuszczono REDkit, czyli zestaw narzędzi moderskich do trzeciej części przygód Geralta z Rivii. Niemniej, na potrzeby czwartej odsłony cyklu oraz remake’u „jedynki” deweloperzy zrezygnowali ze swojej autorskiej technologii na rzecz silnika Unreal Engine 5.

Pochwały, nagrody i wyniki sprzedaży serii Wiedźmin

Seria Wiedźmin zdobyła uznanie recenzentów i graczy za sprawą oryginalnego, „swojskiego”, a jednocześnie ponurego klimatu, rozbudowanej fabuły skierowanej do dojrzałych odbiorców oraz konieczności podejmowania trudnych wyborów moralnych, które w dużym stopniu kształtują dalszą rozgrywkę i potrafią przynieść nieoczekiwane konsekwencje. Trzecia odsłona trylogii dodatkowo zebrała pochwały za przemyślaną i dopracowaną konstrukcję zadań pobocznych. W 2016 roku Wiedźmin 3: Dziki Gon – otrzymawszy 251 statuetek gry roku – stał się oficjalnie najbardziej utytułowaną produkcją w historii. Produkcja wyprzedziła pod tym względem największe światowe marki, takie jak The Last of Us, Dragon Age czy GTA.

W marcu 2023 roku firma CD Projekt poinformowała, że gry z serii Wiedźmin znalazły ponad 75 milionów odbiorców na całym świecie, z czego ponad 50 milionów przypadła w udziale Wiedźminowi 3: Dzikiemu Gonowi.

Wiedźmin 4
Wiedźmin 4

RPG jeszcze nie ogłoszona

Wiedźmin 4 (tytuł roboczy; kodowa nazwa gry to Project Polaris) to czwarta odsłona cyklu gier RPG polskiego studia CD Projekt RED, który oparto na twórczości pisarza Andrzeja Sapkowskiego. Jest to rozpoczęcie nowej trylogii w świecie wiedźmina.

PC

Project Sirius
Project Sirius

RPG jeszcze nie ogłoszona

W Project Sirius studia CD Projekt RED oraz The Molasses Flood ponownie zabierają graczy do uniwersum znanego z serii Wiedźmin, przedstawiając nową historię z fantastycznymi bohaterami i światem wykreowanym przez Andrzeja Sapkowskiego.

PC

Wiedźmin Remake
Wiedźmin Remake

RPG jeszcze nie ogłoszona

Pełnoprawny remake pierwszej gry RPG spod szyldu Wiedźmin. The Witcher Remake (pierwotnie znany pod kodową nazwą Project Canis Majoris) jest dziełem studia Fool’s Theory. Tytuł działa w oparciu o technologię Unreal Engine 5.

PC

Gwint: Mag renegat
Gwint: Mag renegat

Logiczne 7 lipca 2022

Gwint: Mag renegat (pierwotnie znane jako Project Golden Nekker) to kolejna gra stworzona przez studio CD Projekt Red, która zabiera nas do świata z twórczości Andrzeja Sapkowskiego w ramach karcianej przygody dla jednego gracza.

PCANDiOS

Gwint: Wiedźmińska gra karciana
Gwint: Wiedźmińska gra karciana

Logiczne 23 października 2018

Samodzielna wersja kolekcjonerskiej gry karcianej, która pojawiła się po raz pierwszy w bestsellerowym RPG-u akcji Wiedźmin 3: Dziki Gon studia CD Projekt RED i szybko okrzyknięta została jedną z najlepszych minigier w historii branży. W Gwent: The Witcher Card Game uczestnicy rywalizują ze sobą za pomocą sukcesywnie kompletowanych talii kart, podzielonych na pięć znanych z gry macierzystej frakcji. Rozgrywka odbywa się w klasycznym systemie turowym, a jej celem jest uzyskanie większej liczby punktów ataku od przeciwnika. Karty jednostek umieszczane są w trzech rzędach, odpowiadających kolejno podwładnym walczącym wręcz, żołnierzom specjalizującym się w atakach dystansowych oraz machinom bojowym, takim jak katapulty. Siła naszej armii może być zaś wzmacniana lub osłabiana za pomocą jednostek specjalnych, unikatowych mocy dowódców bądź efektów pogodowych.

PCPS4XONEANDiOS

Wojna Krwi: Wiedźmińskie opowieści
Wojna Krwi: Wiedźmińskie opowieści

RPG 23 października 2018

Wojna Krwi: Wiedźmińskie opowieści to połączenie RPG i gry karcianej, którego akcja osadzona została w uniwersum wiedźmińskiej sagi, stworzonej przez Andrzeja Sapkowskiego. Tytuł rozpoczął życie jako samodzielna kampania fabularna w grze Gwint: Wiedźmińska gra karciana.

PCPS4XONESwitchANDiOS

Wiedźmin 3: Dziki Gon
Wiedźmin 3: Dziki Gon

RPG 19 maja 2015

Gra action RPG, stanowiąca trzecią część przygód Geralta z Rivii. Podobnie jak we wcześniejszych odsłonach cyklu, Wiedźmin 3: Dziki Gon bazuje na motywach twórczości literackiej Andrzeja Sapkowskiego, jednak nie jest bezpośrednią adaptacją żadnej z jego książek. Fabuła gry koncentruje się na kilku wątkach dotyczących m.in. utraconej miłości Geralta, inwazji Nilfgaardu na Królestwa Północy oraz tytułowych, mitycznych łowów. Rozgrywka utrzymana jest w sandboksowym stylu, dając graczom dużą swobodę w eksplorowaniu rozległego świata (ponad 40-krotnie większego niż w Wiedźmin 2: Zabójcy Królów) i wykonywaniu setek pobocznych misji. Deweloperzy ze studia CD Projekt RED zadbali o solidną porcję nowości, w tym nowy silnik REDengine3, oferujący znakomitej jakości oprawę audiowizualną.

PCPS5XSXPS4XONESwitch

The Witcher Battle Arena
The Witcher Battle Arena

Strategiczne 22 stycznia 2015

Sieciowa gra bitewna stanowiąca próbę przeniesienia serii o Wiedźminie na grunt popularnego gatunku gier typu MOBA. Tytuł został opracowany przez studio Fuero Games we współpracy z ekipą CD Projekt RED. Rozgrywka koncentruje się na krótkich i dynamicznych potyczkach 3-osobowych drużyn, w skład których wchodzą bohaterowie znani z kart książek Andrzeja Sapkowskiego. Wśród nich nie zabrakło oczywiście Geralta z Rivii, elfa Iorwetha, krasnoluda Zoltana Chivaya czy czarodziejki Filippy Eilhart. Każda z postaci dysponuje zróżnicowanymi umiejętnościami i korzysta z unikalnych przedmiotów specjalnych. Podczas pojedynków bohaterowie rozwijają swoje talenty i nabywają coraz lepsze elementy ekwipunku, a w przerwach między starciami mogą wytwarzać rozmaite mikstury, talenty itp. Gra oferuje kilka trybów zabawy oraz trójwymiarową oprawę graficzną, z kamerą przedstawiającą akcję w rzucie izometrycznym. Całość dostępna jest w formule free-to-play z opcjonalnymi mikropłatnościami.

ANDiOSWP

Wiedźmin Gra Przygodowa
Wiedźmin Gra Przygodowa

Strategiczne 27 listopada 2014

Elektroniczna adaptacja gry planszowej, osadzonej w uniwersum wykreowanym przez Andrzeja Sapkowskiego na potrzeby sagi Wiedźmin. Za powstanie tytułu oraz jego stołowego pierwowzoru odpowiada studio CD Projekt RED, twórcy bestsellerowej serii RPG, zaś w pracach nad grą uczestniczył Ignacy Trzewiczek, szef specjalizującego się w grach fabularnych wydawnictwa Portal. Rozgrywkę zaprojektowano z myślą o zabawie dla 2 do 4 osób, grających przy jednym komputerze lub w sieci. Gracze wcielają się w jedną z czterech różniących się umiejętnościami postaci: Wiedźmina Geralta, czarodziejkę Triss Merigold, barda Jaskra lub krasnoluda Yarpena Zigrina. Podczas zabawy zajmujemy się polowaniem na potwory, rozwiązywaniem zagadek oraz wykonywaniem rozmaitych intratnych zadań. Rozwój wydarzeń zależy od losowanych ze specjalnej talii kart przygód, co zapewnia unikalność każdej rozgrywki. Oprawa graficzna odtwarza wygląd papierowej wersji gry, wzbogacając go o dodatkowe animacje komputerowe.

PCANDiOS

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów
Wiedźmin 2: Zabójcy Królów

RPG 17 maja 2011

Gra z gatunku RPG akcji, stanowiąca drugą część przygód Geralta z Rivii. Podobnie jak pierwowzór z 2007 roku, Wiedźmin 2: Zabójcy Królów jest dziełem studia CD Projekt RED. Fabuła gry kontynuuje wątek udaremnionego zamachu na króla Foltesta. Wraz z pojawieniem się tajemniczego mężczyzny zwanego Królobójcą tytułowy wiedźmin uwikłany zostaje w skomplikowaną intrygę polityczną, w której ważą się losy kilku królestw. Deweloperzy starali się wiernie odtworzyć świat znany z literackiej twórczości Andrzeja Sapkowskiego, wzbogacając go o nowe elementy. W rozgrywce duży nacisk położono na wybory moralne prowadzące do jednego z 16 możliwych zakończeń, a także gruntownie przebudowany, dynamiczny system walki. Wiedźmin 2: Zabójcy Królów wyróżnia się znakomitej jakości oprawą wizualną, generowaną przez autorski silnik RED Engine.

PCX360

Wiedźmin: Edycja Rozszerzona
Wiedźmin: Edycja Rozszerzona

RPG 19 września 2008

Poprawiona i rozszerzona edycja bestsellerowej gry RPG studia CD Projekt RED, bazującej na motywach kultowej prozy fantasy Andrzeja Sapkowskiego. Nowa wersja gry niesie ze sobą sporo zmian, zarówno w kwestii zawartości, jak i aspektów technicznych. Autorzy wprowadzili sporą liczbę poprawek, eliminujących podstawowe mankamenty swej produkcji, takie jak stabilność gry, długi czas wczytywania oraz liczne błędy w zagranicznych wersjach językowych. Znacznie wzbogacono paletę postaci niezależnych oraz sceny dialogowe i mimikę twarzy. Modyfikacji uległ też system walki i interfejs użytkownika, w którym pojawił się m.in. udoskonalony ekran ekwipunku. W warstwie merytorycznej dodano także dwie zupełnie nowe przygody oraz edytor D’jinii, pozwalający na opracowanie własnych modyfikacji. Edycję wzbogacono dodatkowymi płytami, zawierającymi ścieżkę dźwiękową oraz filmy z procesu produkcji, a także rozbudowaną instrukcję, mapę, poradnik i ekskluzywne 50-stronicowe opowiadanie samego Sapkowskiego.

PC

Wiedźmin: Versus
Wiedźmin: Versus

RPG 22 sierpnia 2008

Przeglądarkowa gra z gatunku MMORPG nawiązująca stylistycznie do pierwszej części Wiedźmina autorstwa deweloperów ze studia CD Projekt RED. Rozgrywka polega głównie na toczeniu pojedynków z innymi graczami, w których nagrodą są doświadczenie i złoto umożliwiające rozwój bohatera, w tym szkolenie nowych zdolności i podnoszenie atrybutów. Postacie i lokacje w grze mają swoje literackie pierwowzory w powieściowym cyklu wiedźmińskim Andrzeja Sapkowskiego.

WWW

Wiedźmin
Wiedźmin

RPG 26 października 2007

Oparta na motywach cyklu opowiadań i powieści Andrzeja Sapkowskiego gra RPG akcji autorstwa studia CD Projekt RED. Fabuła kampanii głównej osadzona została w roku 1270, pięć lat po zakończeniu wojny Królestw Północnych. Geralt, który utracił pamięć powraca do wiedźmińskiej twierdzy Kaer Morhen. Wkrótce zostaje ona zaatakowana przez bandę zwaną Salamandrą... Ruszając tropem napastników bohater wikła się w zawiłą intrygę związaną z działaniami Zakonu Płonącej Róży. Wykonując kolejne zadania gracz ma okazję odwiedzić szereg miejsc i napotkać postaci znane z kart powieści. Deweloperzy postarali się o sporych rozmiarów świat gry, który dynamicznie reaguje na poczynania głównego bohatera. Od strony technicznej Wiedźmin korzysta z gruntownie przebudowanego silnika Aurora Engine.

PC

Wiedźmin: Powrót Białego Wilka
Wiedźmin: Powrót Białego Wilka

RPG prace wstrzymane

Jedna z najbardziej oczekiwanych rodzimych produkcji, która jednak nigdy się nie ukazała. Powrót Białego Wilka miał być konsolową adaptacją przygód Wiedźmina, tworzoną przez zachęconą sukcesem wersji pecetowej firmę CD Projekt RED, we współpracy z francuskim studiem WideScreen Games. W zamyśle twórców gra miała łączyć fabułę pecetowego pierwowzoru z zupełnie nową mechaniką, dostosowaną do specyfiki i możliwości konsol siódmej generacji. Na potrzeby produkcji zmodyfikowano możliwości tworzenia mikstur i przygotowano zupełnie nowy model walki, składający się z 6 różnych styli oraz 5 wiedźmińskich znaków. Gra tworzona była od podstaw na bazie autorskiego silnika WideScreen Games o nazwie DaVinci, który oferował m.in. dynamiczne oświetlenie i cienie oraz bardziej szczegółowe modele postaci. Pojawiła się także masa nowych animacji, tworzonych w technologii motion capture. Wiele elementów, które miały znaleźć się w Powrocie Białego Wilka, wykorzystano w drugiej pełnoprawnej części cyklu.

X360PS3