Seria The Walking Dead: A Telltale Games Series - seria gier
Seria epizodycznych gier przygodowych osadzonych w uniwersum komiksów Roberta Kirkmana – The Walking Dead (znanej w naszym kraju pod nazwą Żywe Trupy), zaadaptowanym w popularnym serialu telewizyjnym stacji AMC. Za proces deweloperski i wydawniczy odpowiada amerykańskie studio Telltale Games, mające spore doświadczenie w tworzeniu przygodówek opartych na licencji – w jego dorobku znajdują się między innymi Back to the Future: The Game, Jurassic Park: The Game czy kilka gier opartych na serialu CSI. Marka powstaje przy współpracy z założoną przez Kirkmana firmą Skybound Entertainment, odpowiedzialną za wydawanie komiksu.
Seria podzielona jest na sezony, z których każdy składa się z pięciu wydawanych w kilkutygodniowych odstępach epizodów. Pierwsza seria zadebiutowała w 2012 roku i została uznana za jeden z najlepszych tytułów tego okresu – łącznie przyznano jej ponad 80 nagród gry roku. Oś fabularna koncentrowała się na losach skazanego za morderstwo Lee Everetta, który w pierwszych dniach zombieapokalipsy wskutek splotu wydarzeń zaczyna opiekować się ośmioletnią Clementine. Krytycy i gracze zgodnie chwalili tytuł za znakomicie napisane postacie i zapadający w pamięć finał. W 2013 roku rozpoczęto wydawanie drugiego sezonu, kontynuującego wątki rozpoczęte w poprzednich epizodach. Tym razem gracze kierowali poczynaniami Clementine – już nieco starszej i bardziej niezależnej. Trzeci sezon zapowiedziano na koniec 2016 roku.
Deweloperzy przygotowali także odcinek specjalny, zatytułowany The Walking Dead: 400 Days. Przedstawiał on losy pięciu nowych postaci, stanowiąc pomost między pierwszą i drugą częścią gry. Cykl doczekał się również krótszego, bo trzyodcinkowego, pobocznego sezonu – The Walking Dead: Michonne – A Telltale Games Mini-Series, przedstawiającego losy jednej z ulubionych bohaterek telewizyjnej odsłony uniwersum – czarnoskórej Michonne, władającej mieczem samurajskim.
Cykl The Walking Dead osadzony jest w świecie opanowanym przez zombie, znanym z komiksów Roberta Kirkmana i opartego na nich serialu telewizyjnego; w toku rozgrywki spotykamy szereg postaci znanych z komiksowego pierwowzoru. Tytułowe żywe trupy (zwane też szwędaczami, ang. „walkers”) powstają wskutek tajemniczej infekcji i choć początkowo wydaje się, że ugryzienie przez zombie jest jedynym sposobem rozprzestrzeniania się epidemii, szybko okazuje się, że zagrożeni są wszyscy – martwiakiem bowiem stanie się każdy, niezależnie od przyczyny zgonu. W odróżnieniu od innych uniwersów uwzględniających istnienie żywych trupów, w The Walking Dead są one jedynym nadnaturalnym elementem świata przedstawionego. Fabuła koncentruje się wokół konsekwencji pojawienia się zombie – przede wszystkim rozpadu uporządkowanej i przewidywalnej organizacji społecznej. W związku z tym głównym zagrożeniem dla ocalałych nie są krwiożercze potwory, ale inni ludzie, na wszelkie sposoby walczący o przeżycie i coraz trudniejsze do zdobycia zasoby.
Rozgrywka polega głównie na zwiedzaniu lokacji, prowadzeniu rozmów, zbieraniu przedmiotów i rozwiązywaniu zagadek. Jednak w przeciwieństwie do większości gier przygodowych, seria studia Telltale Games poświęca mało uwagi łamigłówkom. Zamiast tego jej najważniejszym elementem są interakcje z innymi postaciami i dokonywanie wyborów. Cechą charakterystyczną cyklu (a później też wizytówką studia) jest zmuszanie gracza do podejmowania bardzo trudnych moralnie decyzji, decydujących o przeżyciu niektórych bohaterów niezależnych i dalszym rozwoju fabuły. Dodatkowe utrudnienie stanowi fakt, że czas na dokonanie wyboru jest ograniczony: jeśli nie zdążymy zdecydować się na którąś z opcji, nasza postać nie podejmie żadnej akcji (np. zachowa ciszę w trakcie rozmowy), co często prowadzi do niekorzystnego obrotu sprawy. Co więcej, w przeciwieństwie do większości systemów moralności obecnych głównie w grach z gatunku RPG, decyzje, które podejmujemy, rzadko można jednoznacznie określić jako „dobre” czy „złe”. Każdy dokonany przez nas wybór ma swoje konsekwencje, a ich tragizm często polega na tym, że musimy wybrać między złem a złem. W związku z tym w niektórych krajach grę wykorzystuje się na zajęciach z etyki. Seria zawiera też elementy akcji zrealizowane w formie quick time events.
Gry z serii The Walking Dead zagościły na większości współczesnych platform – poszczególne odcinki ukazują się zarówno na komputerach osobistych, jak i konsolach siódmej (Xbox 360, PlayStation 3) i ósmej (Xbox One, PlayStation 4) generacji, jak również na urządzeniach mobilnych i konsolach przenośnych. Cykl wykorzystuje technologię cel-shading oraz nieco uproszczone i przerysowane modele postaci, przez co przypomina komiksowy pierwowzór autorstwa Roberta Kirkmana. Całość ukazana jest z perspektywy trzeciej osoby, ze zmiennym, mocno statycznym osadzeniem kamery.
Gry The Walking Dead przeznaczone są wyłącznie dla pojedynczego gracza. Nieobecność trybu wieloosobowego rekompensują za to statystyki prezentowane na koniec każdego epizodu. Możemy się z nich dowiedzieć jaki odsetek osób, które ukończyły dany odcinek, podjęło takie same decyzje, jak my.