Seria The Settlers - seria gier
Popularny cykl strategii czasu rzeczywistego (RTS-ów), stworzony i rozwijany przez studio Blue Byte (które z czasem przeszło w ręce firmy Ubisoft i zmieniło nazwę na Ubisoft Blue Byte, a następnie doczekało się rebrandingu, w wyniku którego trzy tworzące je zespoły otrzymały własną tożsamość: Ubisoft Düsseldorf, Ubisoft Mainz oraz Ubisoft Berlin). Wydawcą i właścicielem praw do marki jest koncern Ubisoft.
Korzenie serii The Settlers sięgają pierwszej połowy lat 90. XX wieku i wypuszczonej w 1993 roku gry The Settlers (na rynku amerykańskim znanej jako Serf City: Life is Feudal). Produkcja, wydana pierwotnie tylko na komputery Amiga, była czymś zupełnie nowym w gatunku strategii, jednak serca graczy podbiła dopiero druga odsłona cyklu – The Settlers II: Veni, Vidi, Vici, przez wielu uznawana za najlepszą w historii marki. Dzięki staraniom deweloperów ze studia Blue Byte, kolejne części serii ukazywały się z zachowaniem 2-3 letnich odstępów. Wraz z premierą The Settlers: Heritage of Kings (Dziedzictwo Królów), czyli piątej gry z serii, wydawca zrezygnował ze stosowania oficjalnej numeracji (powróciła ona na chwilę w 2010 roku wraz z The Settlers 7: Droga do królestwa). W 2006 roku światło dzienne ujrzał remake drugiej części, The Settlers II: 10-lecie, wydany z okazji 10-lecia cyklu. Z kolei w roku 2009 powstała mobilna, uproszczona wersja The Settlers IV, zatytułowana po prostu The Settlers. W 2010 roku udostępniono darmową, przeglądarkową grę The Settlers Online, która w 2012 doczekała się wydanej w Polsce wersji pudełkowej . Nowy rozdział w historii marki miało otworzyć zbiorcze wydanie The Settlers History Collection (2018), zawierające siedem głównych części serii wraz ze wszystkimi dodatkami. Miało ono przygotować graczy na reboot cyklu, którym było wydane w 2023 roku The Settlers: New Allies. Produkcję oparto o silnik Snowdrop Engine, wykorzystywany m.in. w serii Tom Clancy’s The Division, co zapewniło jej znaczny postęp graficzny na tle poprzedniczek. Niestety jednocześnie była to jedna z najgorzej przyjętych części serii, o czym świadczyła średnia ocen na poziomie 59/100 (według serwisu Metacritic).
Cykl The Settlers bywa zaliczany do ścisłej czołówki najpopularniejszych strategii czasu rzeczywistego, jednak pod pewnymi względami założenia rozgrywki znacząco różnią się od gatunkowej konwencji. W większości przypadków gracz przejmuje rolę „siły sprawczej” opiekującej się wybraną nacją, a jego zadaniem jest pokierować jej rozwojem i pokonać konkurentów. Cechą charakterystyczną gier spod tego szyldu jest autonomia jednostek; osadnicy najczęściej sami wiedzą, co mają robić i mogą być jedynie zachęcani do podjęcia określonych działań. Zmiany na tym polu próbowała wprowadzić piąta część serii, jednak spotkały się one z negatywną reakcją fanów. Kluczem do zwycięstwa w serii The Settlers na ogół jest odpowiednie rozmieszczenie budynków i zaplanowanie sieci dróg, co pozwala zwiększyć efektywność gospodarki. W zależności od produkcji, kampanie fabularne w The Settlers możemy przechodzić w pojedynkę lub w trybie współpracy (na podzielonym ekranie lub przez Internet). Uzupełnieniem głównego filaru rozgrywki są misje poboczne oraz potyczki PvP.
Jednym z wyróżników cyklu jest nietuzinkowa szata graficzna, utrzymana w jaskrawo kolorowej, kreskówkowej stylistyce. Uwagę zwraca także ciekawe połączenie elementów historycznych i baśniowych, które składają się na wirtualny świat. Seria cieszy się dużą popularnością – w ciągu kilkunastu lat od premiery jej pierwszej części sprzedało się łącznie ponad 10 milionów egzemplarzy wszystkich odsłon cyklu.