Seria The Banner Saga - seria gier
Zaplanowana jako trylogia seria taktycznych gier RPG inspirowana mitologią nordycką. Marka została stworzona przez niezależne studio Stoic, złożone z trzech byłych pracowników firmy BioWare. Wydawcą tytułu jest amerykańska spółka Versus Evil, której podstawowym celem jest pomaganie mniejszym deweloperom w konkurowaniu z silniejszymi i dysponującymi większymi zasobami koncernami.
Pierwszą część serii The Banner Saga wydano na początku 2014 roku. Prace deweloperskie rozpoczęto w 2012 roku od zbiórki pieniędzy w ramach kampanii w serwisie Kickstarter – wnioskowane 100 tysięcy dolarów udało się zgromadzić w ciągu jednego dnia, a akcja ostatecznie zamknęła się kwotą ponad siedmiokrotnie większą. W pierwszej kolejności gra pojawiła się na komputerach osobistych, jednak z czasem zawitała także na urządzeniach mobilnych i konsolach.
Komponent przeznaczony dla wielu graczy został wydany wcześniej (w 2013 roku) jako The Banner Saga: Factions. Gracze mogli stworzyć własną drużynę złożoną maksymalnie z sześciu postaci (spośród szesnastu dostępnych klas), którą następnie wystawiali przeciwko zespołom innych użytkowników. Fabularnie akcja gry była umiejscowiona jeszcze przed wydarzeniami z kampanii dla jednego gracza pierwszej części serii. Tytuł bazował na modelu darmowym z mikropłatnościami.
Druga część została wydana w 2016 roku. Gra The Banner Saga 2 kontynuowała rozpoczęte wątki, wprowadziła też poprawki w mechanice rozgrywki. Tytuł został przyjęty bardzo pozytywnie, recenzenci podkreślali większe zróżnicowanie walki oraz dojrzałą, zniuansowaną fabułę. Produkcja ukazała się na komputerach osobistych oraz konsolach ósmej generacji.
Oprócz tego seria doczekała się projektu gry planszowej przeznaczonej dla 2-4 graczy. The Banner Saga: Warbands została ufundowana na Kickstarterze, a za jej rozwój odpowiada niewielka firma MegaCon Games (pierwotnie MERCS Miniatures), specjalizująca się w produkcji planszówek.
Akcja serii toczy się w świecie fantasy inspirowanym mitologią nordycką; decyzja ta była podyktowana chęcią odejścia od nadmiernie eksploatowanych klimatów magii, elfów i orków. Historia koncentruje się wokół losów społeczności wikingów, którzy uciekają przed nadciągającą zagładą. Całość zrealizowana jest w konwencji opowieści drogi.
Rozgrywka polega w głównej mierze na toczeniu bitew na pokrytych siatką kwadratów mapach. Nasze siły składają się z kilku bohaterów, wybranych spośród kilkunastu dostępnych, a całość toczona jest w systemie turowym, co przywodzi na myśl takie tytuły jak Final Fantasy Tactics czy Shining Force. Choć podstawowe zasady walki są proste do opanowania, to wraz z rozwojem gry odkrywamy coraz więcej niuansów i zależności, dzięki czemu tytuł przez cały czas pozostaje wymagający. Deweloperzy zdecydowali się na przedstawienie poważnej, angażującej emocjonalnie opowieści. W związku z tym oprócz potyczek ważnym elementem mechaniki jest podejmowanie decyzji co do dalszych losów naszych podopiecznych – często są to trudne i niejednoznaczne wybory, które mają niebagatelny wpływ na rozwój historii. Oprócz tego cykl zawiera szereg elementów typowych dla gier RPG – zdobywanie doświadczenia, rozwój postaci, rozwijanie umiejętności i statystyk.
Cechą charakterystyczną serii The Banner Saga jest dwuwymiarowa, kreskówkowa grafika inspirowana pracami Eyvinda Earle’a, odpowiedzialnego za Śpiącą Królewnę – disnejowski film animowany z 1959 roku. Większość elementów – w tym bohaterowie i tła – powstały na podstawie ręcznych rysunków. Baśniowy styl współgra z poważną tematyką, nadając całości nieco melancholijnego charakteru, podkreślanego dodatkowo przez surową, ale poruszającą ścieżkę muzyczną.