Seria System Shock - seria gier
Seria przygodowych gier akcji łączących w sobie elementy RPG i FPS. Wszystkie odsłony cyklu utrzymano w cyberpunkowej stylistyce. Za ich powstanie odpowiadały różne studia deweloperskie, składające się jednak w znacznej mierze z tych samych pracowników.
Pierwsza część, System Shock, ukazała się w 1994 roku i została stworzona przez Looking Glass Studios pod przewodnictwem weterana branży, Paula Neuratha. Wcielamy się w niej w rolę hakera, którego poddano przymusowemu zabiegowi w stacji Citadel. Polegał on na wszczepieniu specjalnego implantu do jego układu nerwowego, przez co zapadł w trwającą pół roku śpiączkę. Gdy protagonista w końcu staje na nogi, okazuje się, że stację przejął komputer o nazwie Shodan. Zadaniem bohatera jest wyłączenie zbuntowanego sprzętu raz na zawsze.
Na sequel przyszło graczom czekać 5 lat. System Shock 2 z 1999 rozwijał formułę pierwowzoru, wzbogacając go o elementy survival horroru. Za powstanie tytułu ponownie odpowiadało Looking Glass Studios, wspierane przez Irrational Games. Akcja gry toczy się 40 lat po wydarzeniach z jedynki, a jej główny bohater to żołnierz organizacji Unified National Nominate. Zadaniem grupy jest ograniczać wpływy megakorporacji, do czego służy im ultranowoczesny statek Von Braun. Nieoczekiwanie protagonista zostaje wybudzony z hibernacji i odkrywa, że statek przejęły zbuntowane maszyny oraz mutanty.
Po dwóch głównych odsłonach nastąpiła dłuższa przerwa w rozwoju serii. Dopiero w 2015 roku na rynku ukazał się System Shock: Enhanced Edition, będący odświeżoną wersją produkcji z 1994 roku. Remaster przygotowało Nightdive Studios, które wyeliminowało większość bolączek pierwowzoru i wprowadziło nieznacznie usprawnienia graficzne.
W 2020 ukazał się z kolei pełnoprawny remake pierwszej części. Po raz kolejny za produkcję odpowiadało Nightdive Studios, jednak System Shock, w odróżnieniu od tytułu z 2015, powstało całkowicie od nowa z myślą o konsolach ósmej generacji. Fabułę i schemat rozgrywki pozostawiono bez zmian, przebudowano natomiast sterowanie oraz interfejs, by pasowały do współczesnych produkcji tego typu.
W 2015 roku zapowiedziany został System Shock 3. Tym razem stworzenie tytułu powierzono OtherSide Entertainment, w którego skład wchodziło wielu deweloperów odpowiedzialnych za poprzednie części. Niestety pięć lat po ujawnieniu projektu data jego premiery nie jest znana.
Wspólnym elementem wszystkich odsłon serii jest wzbogacanie typowo strzelankowych mechanik o rozwiązania znane z przygodówek i RPG. Wielokrotnie musimy w nich rozwiązywać zagadki, szukać kodów potrzebnych do otwarcia jakiegoś przejścia czy włamywać się do różnych systemów przy pomocy specjalnych terminali. Akcję w grach z cyklu obserwujemy z perspektywy pierwszej osoby, a podczas zabawy możemy rozwijać zdolności naszego bohatera, znajdując specjalne ulepszenia w świecie gry. Twórcy zawsze oddawali do naszej dyspozycji szeroki arsenał broni, a od drugiej odsłony urozmaicili formułę cyklu o elementy survival horroru. Każda z części oferuje również rozbudowane funkcje pozwalające dostosować rozgrywkę do preferencji gracza – możemy m.in. decydować o trudności zagadek, walki czy o początkowych umiejętnościach postaci.