Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Seria Stronghold - seria gier

Cykl strategii czasu rzeczywistego (RTS) w realiach średniowiecza. Marka stworzona została przez ekipę deweloperską FireFly, które sprawuje również pieczę nad jej rozwojem.

Pierwsza gra z serii wydana została w 2001 roku w wersji na komputery PC i spotkała się z pozytywnym odbiorem wśród graczy oraz krytyków (średnia ocen w serwisie metacritic.com wynosi 81%). Zachęciło to deweloperów z FireFly do przygotowania spin-offu Stronghold: Crusader, który ukazał się w 2002. Rok później swoją premierę miał Stronghold: Warchest, czyli pakiet dwóch pierwszych gier z cyklu, wzbogaconych o nowe elementy. Na pełnoprawną kontynuację fani musieli jednak poczekać do roku 2005, kiedy to na sklepowych półkach wylądowała gra Stronghold 2. Kolejne lata przyniosły spin-off w postaci Stronghold Legends (2006) oraz odświeżoną wersję produkcji z 2002 Stronghold: Crusader Extreme (2008). W 2011 gracze doczekali się premiery pełnoprawnej odsłony cyklu o tytule Stronghold 3. Natomiast rok później mieli okazję przetestować Stronghold Kingdoms (2012), spin-off serii w konwencji MMO. W 2012 ukazały się również wersje HD pierwszych gier z cyklu, czyli Stronghold HD oraz Stronghold: Crusader HD. 2014 przyniósł fanom serii premierę Stronghold: Crusader 2. W 2016 oraz 2017 wydane zostały specjalne wersje Stronghold: Legends oraz Stronghold 2 na platformę Steam, obie z adnotacją Steam Edition. W 2021 na rynek trafił kolejny spin-off serii Stronghold: Warlords.

Akcja gier z serii Stronghold osadzona jest w średniowiecznych realiach. Gracze mają okazję wcielić się w rolę feudalnych lordów i pokierować rozwojem grodu. Zabawa koncentruje się na dwóch aspektach: militarnym (podbój okolicznych ziem i obrona własnego terytorium) oraz ekonomicznym (zapewnienie surowców potrzebnych do sprawnego funkcjonowania osady, wznoszenia budowli czy rekrutowania wojsk).

Ważny element rozgrywki stanowi budowa średniowiecznej warowni. Twórcy zadbali o szeroki wybór dostępnych komponentów takich jak mury, wieże strażnicze, baszty, bramy wjazdowe czy machiny obronne. Mechanika walki opiera się na prostych zasadach – rekrutowane jednostki różnią się współczynnikami siły i wytrzymałości, przy czym im wyższe osiągają one wielkości tym większy koszt zakupu. Warto zauważyć, że w grach z głównego nurtu gracze mają do wyboru to, czy chcą grać w kampanię wojskową czy ekonomiczną.

Pierwsza odsłona cyklu posiadała prostą, dwuwymiarową oprawę graficzną z rzutem izometrycznym. Wraz z premierą Stronghold 2 pojawiło się bardziej złożone, trójwymiarowe środowisko. W Stronghold 3 deweloperzy porzucili autorski silnik na rzecz technologii Trinigy Vision Engine.

Seria została zapoczątkowana grą Stronghold (Twierdza). Fabuła tytułu jest dość prosta – zły lord Wilk postanowił zdradzić króla i naszym zadaniem jest mu się przeciwstawić. Produkcja wywołała zainteresowanie swoim bogatym systemem tworzenia średniowiecznych zamków. Ponadto posiada rozbudowaną mechanikę pożarów, która jest istotnym elementem rozgrywki, co nie było (w czasach wydania gry) i wciąż nie jest standardem w grach RTS. Tytuł otrzymał darmowy dodatek o tytule Excalibur Pack, który pozwala nam pokierować najsławniejszymi historycznymi oraz legendarnymi zamkami.

Stronghold: Crusader (w Polsce znana pod nazwą Twierdza: Krzyżowiec), jak sama nazwa wskazuje, przeniosła serię w czasy wypraw krzyżowych. Gra w porównaniu do poprzedniej części cyklu nie była rewolucją, a ewolucją, zachowując większość elementów z poprzedniczki w nienaruszonym stanie. Największą zmianą było wprowadzenie jednostek najemnych, które można było nabyć w specjalnie przeznaczonym do tego budynku. Najemnicy kosztowali dużo więcej niż zwykli żołnierze, ale nie trzeba było ich wyposażać w broń. Dodatkowo na pustynnych mapach niezbędne stało się zarządzanie żyznymi ziemiami, gdyż tylko na nich można stawiać budynki produkujące żywność.

Fabuła w Stronghold 2 ponownie nie jest zbytnio skomplikowana – w niewyjaśnionych okolicznościach znika król, a naszym zadaniem jest obronić królestwo przed niewiernymi wasalami. Prawdziwą rewolucją jest jednak wprowadzenie serii w pełne 3D, co pozwoliło chociażby na toczenie walk w niektórych budynkach. Możemy również z bliska przyglądać się życiu naszych podwładnych. Zaimplementowano także nową mechanikę honoru, która pozwala na rekrutowanie niektórych jednostek oraz zakup wiejskich posiadłości, które dostarczają graczowi surowców i złota. Gra wzbogaciła serię o nowe budynki, jednostki oraz kilka mechanik rozwoju naszego zamku, pozwalających na większą immersję.

Stronghold Legends jest spin-offem serii, który znacznie się różni od swoich poprzedników. Gra mocno uprościła element ekonomiczny i zarządzanie warownią, skupiając się na potyczkach. Tytuł posiada 3 odrębne kampanie. Możemy wcielić się w króla Artura, bohatera nordyckiej mitologii Sygurda Fafnesbane’a, a także słynnego Włada Palownika. Gra odeszła od realizmu, wprowadzając mityczne jednostki ze smokami na czele.

Stronghold 3 wraca do korzeni serii – dość dosłownie, gdyż jest to bezpośrednia fabularna kontynuacja pierwszej części cyku. Akcja tytułu dzieje się 10 lat po wydarzeniach ze Stronghold. Krajowi ponownie zagraża Wilk, a gracz kolejny raz wciela się w bohatera z „jedynki”, który staje mu na drodze. Gra korzysta z zupełnie nowego silnika graficznego, zrywa również z budowaniem w ramach siatki, co pozwala na większą swobodę w tworzeniu naszego zamku.

Stronghold Kingdoms jest w dużej mierze odsłoną opierającą się na rozwiązaniach z pierwszych części serii, z tą różnicą, że jest to free-to-play MMORTS z modelem płatności opierającym się na mikropłatnościach. Gra pozwala nam przejąć kontrolę nad wioską, a naszym zadaniem jest ją rozbudować. Tytuł został jednak wzbogacony o mechaniki mające go przystosować do rozgrywki MMO. Przykładem tego są różnego rodzaju karty, które możemy użyć, aby przyśpieszyć rozwój naszej osady; zdobywamy je w toku rozgrywki lub kupujemy za prawdziwe pieniądze. Gracze mają teraz także dostęp do szpiegów, dzięki czemu mogą sprawdzić, jakimi siłami dysponują inni uczestnicy zabawy. Zmianie musiał ulec również system bitew, które są toczone automatycznie, a nam jest jedynie wysyłany raport z możliwością podglądu, jak ta potyczka przebiegała.

Stronghold: Warlords zabiera nas do wschodniej Azji. Gra klasycznie łączy w sobie elementy rozbudowy armii oraz silnej ekonomii. Tym razem jednak wspierają nas przy tym tytułowi Władcy Wojny. Są to dowódcy, którzy dają nam unikalne bonusy, można ich ulepszać za punkty dyplomacji zdobywane dzięki specjalnym budowlom. Tytuł wprowadza wiele nowych jednostek i budynków, a także niespotykane wcześniej surowce oraz rodzaje żywności.

Twierdza: Zamki
Twierdza: Zamki

Strategiczne 4 września 2024

Dostępny w modelu free-to-play spin-off kultowego cyklu gier strategicznych. Stronghold: Castles czerpie garściami z dorobku serii, pozwalając nam zarządzać średniowiecznymi włościami, wznosić twierdze i atakować innych graczy.

ANDiOS

Twierdza: Edycja ostateczna
Twierdza: Edycja ostateczna

Strategiczne 7 listopada 2023

Stronghold: Definitive Edition (Twierdza: Edycja ostateczna) to ulepszona wersja kultowej strategii czasu rzeczywistego, która zapoczątkowała słynną serię. Wydana w 2001 roku klasyka powraca z odświeżoną grafiką oraz nową zawartością.

PC

Twierdza: Władcy wojny
Twierdza: Władcy wojny

Strategiczne 9 marca 2021

Stronghold: Warlords to kolejna odsłona cyklu Stronghold. Gra przenosi nas na Daleki Wschód, a największą nowością są tu tytułowi Władcy – dowódcy zarządzający określonymi skrawkami terenu bądź wykorzystywani bezpośrednio na polu walki.

PC

Stronghold 2: Steam Edition
Stronghold 2: Steam Edition

Strategiczne 5 października 2017

Specjalna wersja gry Stronghold 2, opracowana przez zespół FireFly Studios z myślą o usłudze Steam. W Stronghold 2: Steam Edition gracze wcielają się w zarządców średniowiecznych warowni, a ich zadaniem jest nie tylko rozbudowa, obrona i obleganie tytułowych twierdz, lecz również dbanie o zaplecze technologiczne i ekonomiczne oraz prowadzenie do boju możliwie najliczniejszych i najbardziej zróżnicowanych armii. Zabawę urozmaica konieczność wytwarzania pożywienia i niezbędnych elementów wyposażenia dla poddanych, a także utrzymywania fortecy w stanie czystości; należy przy tym pamiętać o zachowaniu odpowiedniego poziomu zadowolenia naszych podopiecznych. Oprócz dwóch kampanii fabularnych, skoncentrowanych na odmiennych aspektach rozgrywki (militarnym i ekonomicznym), tytuł oferuje dwa tryby multiplayer (Deathmatch i Królotwórca) oraz specjalny tryb sandbox, gdzie możemy realizować się w roli pana na zamku bez konieczności wykonywania z góry narzuconych zadań. Całość wzbogacono o edytor map pozwalający na dzielenie się swoimi dziełami z całą społecznością poprzez Steam Workshop.

PC

Stronghold Legends: Steam Edition
Stronghold Legends: Steam Edition

Strategiczne 15 września 2016

Specjalna edycja samodzielnego rozszerzenia do drugiej odsłony cyklu Stronghold pod tytułem Stronghold: Legends. Za jej produkcję odpowiada zespół Firefly Studios. Oprócz szeregu zmian i usprawnień wprowadzonych w jej podstawowej wersji, znalazło się tutaj miejsce na ekskluzywną zawartość dostępną na platformie firmy Valve – między innymi bonusowe mapy i kampanie, zestaw osiągnięć oraz karty kolekcjonerskie. Podobnie jak miało to miejsce w pierwowzorze, filar Stronghold Legends: Steam Edition stanowią trzy kampanie dla pojedynczego gracza, w trakcie których wcielamy się w Króla Artura, Zygfryda Zgubę Fafnira, a także Vlada Draculę. W przeciwieństwie do głównego nurtu serii, rozgrywka koncentruje się na typowo RTS-owych aspektach, upraszczając elementy gospodarcze i administracyjne. Ponadto, oprócz klasycznych jednostek, na polu walki pojawiają się oddziały magiczne i latające – do boju prowadzimy zatem wilkołaki, lodowe giganty, a nawet smoki i magów. Nowym zasobem są tak zwane Glory Points, przyznawane w zamian za kolejne zwycięstwa. W grze pojawia się również oparty na rywalizacji tryb multiplayer. Deweloperom udało się poprawić ogólną jakość oprawy, co objawia się przede wszystkim w większej szczegółowości tekstur i udoskonalonym oświetleniu.

PC

Twierdza: Krzyżowiec II
Twierdza: Krzyżowiec II

Strategiczne 23 września 2014

Osadzona w realiach średniowiecza strategia czasu rzeczywistego (RTS) stanowiąca kontynuację hitu z 2002 roku. W Stronghold: Crusader II gracze ponownie mają okazję wcielić się w role dowódców wojsk walczących na Bliskim Wschodzie w okresie krucjat krzyżowych. Podobnie jak w pierwowzorze, zabawa skupia się na zarządzaniu warownią obronną, w tym gospodarowaniu surowcami i siłą roboczą, wznoszeniu umocnień oraz rekrutowaniu armii zdolnej nie tylko ochronić własną twierdzę, ale także skutecznie oblegać zamki wrogów. Deweloperzy ze studia FireFly postarali się o znacznie większych rozmiarów mapy i wiele nowych rodzajów jednostek. Nowością jest również tryb rozgrywki w kooperacji z drugim graczem, co pozwala podzielić między sobą obowiązki dowódcy armii i zarządcy warowni.

PC

Twierdza HD
Twierdza HD

Strategiczne 1 listopada 2012

Odświeżona wersja pierwszej odsłony popularnej strategii czasu rzeczywistego osadzonej w średniowieczu. Wcielamy się w jednego z pretendentów do tronu i rozbudowujemy tytułową twierdzę starając się zapewnić dobrobyt poddanym oraz wyeliminować wszystkich rywali dzięki liczebnej armii. W porównaniu z pierwowzorem znacznie zwiększono obsługiwaną rozdzielczość oraz usprawniono pracę kamery.

PC

Twierdza: Krzyżowiec HD
Twierdza: Krzyżowiec HD

Strategiczne 1 listopada 2012

Odświeżona wersja znanej gry strategicznej z 2002 roku stworzonej przez studio FireFly. Na potrzeby tego wydania zwiększono maksymalną obsługiwaną rozdzielczość oraz dodano opcję przybliżania i oddalania widoku izometrycznego. Stronghold Crusader HD oferuje całą zawartość oryginalnego wydania wzbogaconą o dodatkowe jednostki, scenariusze i opcje taktyczne wprowadzone w edycjach Stronghold Warchest oraz Stronghold Crusader Extreme. W Stronghold Crusader HD wcielamy się w zarządcę zamku w czasach pierwszych trzech krucjat do Ziemi Świętej. W trakcie kilku kampanii dla pojedynczego gracza wykonujemy szereg połączonych fabularnie misji wprowadzających nas w kolejne elementy mechaniki. Trzon rozgrywki polega na umiejętnym balansowaniu między ekonomią a utrzymaniem jak najsilniejszej armii. Obok klasycznych kampanii twórcy przygotowali szereg samodzielnych scenariuszy oraz misje wieloosobowe dla maksymalnie 8 graczy. Oprócz wspomnianych usprawnień technicznych, oprawa audiowizualna nie uległa zmianom.

PC

Stronghold Kingdoms
Stronghold Kingdoms

Strategiczne 17 października 2012

Poboczna odsłona popularnego cyklu Stronghold, stworzonego i rozwijanego niezmiennie przez studio Firefly. Stronghold Kingdoms został zrealizowany w konwencji darmowej gry MMO z mikropłatnościami i tradycyjnie dla serii przenosi graczy w realia mrocznego średniowiecza.

PCANDiOS

Twierdza 3
Twierdza 3

Strategiczne 25 października 2011

Trzecia odsłona bestsellerowej serii strategicznej, zapoczątkowanej w 2001 roku. Po cechujących poprzednie tytuły cyklu eksperymentach w zakresie mechaniki, tym razem twórcy ze studia Firefly zdecydowali się na powrót do korzeni. Zadaniem gracza jest więc rozbudowa średniowiecznej osady wraz z tytułową twierdzą i systemem fortyfikacji, zapewniającym bezpieczeństwo mieszkańców. Wzorem części pierwszej rozgrywkę podzielono na część ekonomiczną oraz militarną. Możemy więc skupić się na aspekcie gospodarczym, dbając o stały dopływ niezbędnych surowców i zapewniając tym samym pracę dla naszych poddanych. Możemy też skoncentrować się na aspekcie bitewnym, rozwijając armię i uczestnicząc w epickich potyczkach, w których udział biorą rozmaite, wyspecjalizowane jednostki oraz ciężkie machiny oblężnicze. Oprócz typowych dla serii wariantów rozgrywki, wprowadzono zupełnie nowy tryb tzw. wolnego budowania. Nowy silnik graficzny zaowocował zaś znacznie lepszą oprawą oraz możliwością toczenia bitew w nocy.

PC

Twierdza: Krzyżowiec Extreme
Twierdza: Krzyżowiec Extreme

Strategiczne 28 maja 2008

Odświeżona wersja gry Stronghold Crusader z 2002 roku, przygotowana przez twórców oryginału – ekipę Firefly Studios. Akcja gry rozpoczyna się w miejscu, w którym zakończyła się fabuła pierwowzoru i przenosi nas ponownie w czasy średniowiecznych wypraw krzyżowych, mających na celu odbicie świętego miasta Jerozolimy z rąk niewiernych. Naszym zadaniem będzie zaś tym razem stworzenie potężnej armii rycerzy i poprowadzenie jej do boju przeciwko innowiercom z Bliskiego Wschodu. W mechanice rozgrywki nie wprowadzono znaczących zmian, ograniczając się do nowych opcji taktycznych, pozwalających na nieco większą kontrolę nad przebiegiem bitwy. Pojawiły się za to nowe mapy i jednostki, znane wcześniej wyłącznie posiadaczom specjalnej wersji gry zza oceanu. W nowej wersji tytułu wykorzystano podrasowany silnik oryginału, co przełożyło się m.in. na możliwość uczestniczenia w potyczkach nawet do dziesięciu tysięcy jednostek równocześnie i większą kompatybilność gry z nowymi systemami operacyjnymi.

PC

Twierdza Legendy
Twierdza Legendy

Strategiczne 13 października 2006

Stronghold Legends stanowi odświeżoną, ale i mocno zmodyfikowaną wersję oryginału. Twórcy wprowadzili w mechanice rozgrywki szereg zmian, zbliżających grę w stronę rasowej strategii RTS. Tym razem zrezygnowano z mocno rozbudowanej warstwy ekonomicznej, upraszczając model gospodarczy oraz system rozbudowy zamku i koncentrując się w szczególności na sferze batalistycznej. W odróżnieniu od poprzednich odsłon cyklu, fabułę nasycono także silnymi elementami fantasy. Rozgrywka podzielona została na trzy niezależne kampanie, poświęcone tytułowym legendarnym bohaterom: królowi Arturowi, Zygfrydowi Fafnesbane czy Vladowi Palownikowi, znanemu bardziej jako hrabia Drakula. W każdej z nich znajdziemy charakterystyczne dla danej postaci wydarzenia oraz unikalne jednostki, machiny bojowe i systemy obronne. Zmiany dotknęły także rozgrywki wieloosobowej, gdzie wprowadzono m.in. zupełnie nowy tryb wojny o zasoby.

PC

Twierdza Deluxe
Twierdza Deluxe

Strategiczne 19 maja 2006

Twierdza Deluxe to specjalne wydanie cieszącej się dużą popularnością strategii czasu rzeczywistego (RTS) w klimatach średniowiecza. Edycja ta zawiera grę Twierdza oraz przygotowany przez studio deweloperskie FireFly oficjalny dodatek Excalibur Pack, w którym znalazły się legendarne i historyczne warownie na czele z zamkiem Camelot oraz słynną Tower of London.

PC

Twierdza 2
Twierdza 2

Strategiczne 19 kwietnia 2005

Druga pełnoprawna odsłona serii strategicznej Stronghold, zapoczątkowanej przez studio Firefly w 2001 roku. Autorzy postanowili nie eksperymentować z mechaniką rozgrywki, rozwijając najlepsze elementy oryginału i proponując graczom ponownie dwie odrębne kampanie, skupiające się na ekonomicznym bądź militarnym aspekcie rozgrywki. Poszerzeniu uległ wachlarz maszyn oblężniczych i środków obronnych, poprawiono realizm oraz wprowadzono możliwość stosowania różnych formacji bitewnych. Rozbudowaniu uległa także część ekonomiczna, oferując blisko 140 budynków i ok. 20 różnych łańcuchów produkcyjnych. Dodatkowo pojawiła się konieczność utrzymania swych włości w czystości, a zaniedbanie tego elementu może stać się przyczyną epidemii lub plagi szkodników. Najbardziej zauważalną zmianą jest jednak w pełni trójwymiarowy silnik graficzny. Dzięki niemu życie osady obserwować możemy z lotu ptaka, zaś bitwy z udziałem nawet 1000 jednostek jednocześnie toczą się teraz także we wnętrzach budynków.

PC

Twierdza Warchest
Twierdza Warchest

Strategiczne 11 lipca 2003

Stronghold Warchest (pol. Twierdza Warchest) to pakiet dwóch gier z serii Stronghold, tj. znakomitej strategii rozgrywającej się w średniowiecznej Brytanii pt. Stronghold (pol. Twierdza) oraz jej sequela, osadzonego w realiach Wypraw Krzyżowych - Stronghold: Crusader (pol. Twierdza: Krzyżowiec), poszerzony o ponad 50 premierowych map oraz ośmiu nowych komputerowych oponentów do pokonania.

PC

Twierdza: Krzyżowiec
Twierdza: Krzyżowiec

Strategiczne 24 września 2002

Kontynuacja utrzymanej w średniowiecznych realiach strategii ekonomicznej Stronghold, opracowanej przez studio FireFly w 2001 roku. Tym razem akcja przenosi nas na Bliski Wschód, w czasy wypraw krzyżowych organizowanych na przełomie XI i XII wieku. Mechanika zabawy nie zmieniła się w znaczący sposób, zaś główną nowość stanowią zupełnie nowe, wschodnie tereny oraz kilka drobnych zmian w mechanice rozgrywki m.in. konieczność dbania o mocno ograniczone zapasy wody. Twórcy przygotowali cztery kampanie, w których możemy stanąć na czele dowodzonych przez Ryszarda Lwie Serce europejskich rycerzy lub arabskich wojowników pod przewodnictwem Saladyna. Szeroki wachlarz jednostek bojowych wzbogacono o całkiem nowe, charakterystyczne dla każdej ze stron. W grze pojawił się jeszcze większy asortyment wymyślnych machin oblężniczych oraz środków obronnych, stosowanych w konfrontacji z przeciwnikami. Wprowadzono także funkcjonalny edytor własnych scenariuszy oraz nowy tryb rozgrywki: skirmish mode.

PC

Twierdza
Twierdza

Strategiczne 18 października 2001

Osadzona w realiach średniowiecznej Europy strategia stanowiąca oryginalne połączenie symulatora rozbudowy zamku z grą ekonomiczną, polegającą na zarządzaniu osadą. Gracz wciela się w jednego ze średniowiecznych możnowładców, którego zadaniem jest przekształcenie niewielkiej osady w potężną i dobrze ufortyfikowaną twierdzę, a następnie obrona jej przed atakami najeźdźców. Wygląd naszego zamku możemy kształtować własnoręcznie, korzystając z szerokiego wachlarza takich elementów, jak mury, wieże, mosty zwodzone czy wilcze doły. Równie ważnym elementem jest rozwój infrastruktury ekonomicznej, która zapewni nam stały dopływ surowców, a naszym poddanym jedzenie oraz pracę. Gra podzielona jest na dwie zasadnicze części: ekonomiczną, w której najważniejszym elementem jest rozbudowa osady, oraz militarną, gdzie podczas epickich potyczek bronimy swego zamczyska bądź przeprowadzamy oblężenie twierdzy przeciwnika. Uzupełnienie gry stanowi tryb wieloosobowy, przeznaczony dla max. 8 graczy.

PC