Seria Stellaris - seria gier
Zapoczątkowana w 2016 roku seria strategii kosmicznych. Cykl Stellaris został wykreowany przez zespół Paradox Development Studio, czyli firmę wyspecjalizowaną w gatunku gier strategicznych, mającą w swoim portfolio między innymi takie marki, jak Europa Universalis, Hearts of Iron, Victoria oraz Crusader Kings.
Pierwsza produkcja spod tego szyldu, zatytułowana po prostu Stellaris, była strategią czasu rzeczywistego z elementami RPG, która w maju 2016 roku trafiła na komputery osobiste, a po niespełna trzech latach pojawiła się również na PlayStation 4 oraz Xboksie One. Tytuł pozwalał graczom przejąć kontrolę nad wybraną rasą i poprowadzić ją ku dominacji nad pozostałymi. Produkcja oferowała szeroki wachlarz opcji związanych z dyplomacją, rozwojem technologicznym czy prowadzeniem działań wojennych, a mapa kosmosu, na której walczyliśmy o zwycięstwo, była generowana proceduralnie. Ponadto gra umożliwiała zarówno zabawę w pojedynkę, jak i multiplayerową rozgrywkę.
Stellaris odniósł wielki sukces artystyczny oraz komercyjny. Na platformie Steam cieszył się „bardzo pozytywnymi” recenzjami, z kolei według serwisu Metacritic średnia jego ocen od branżowych mediów mieściła się w przedziale 77-81/100 (w zależności od platformy). Autorzy szybko przystąpili do rozwoju tego projektu, toteż na przestrzeni lat doczekał się on istnego zatrzęsienia dodatków, wśród których można było znaleźć zarówno stosunkowo niewielkie DLC, jak i obszerne rozszerzenia.
W czerwcu 2020 roku światło dzienne ujrzał mobilny spin-off tej produkcji, zatytułowany Stellaris: Galaxy Command. Dzieło Paradox Development Studio czerpało garściami z dorobku pierwowzoru, pozwalając graczom poprowadzić cywilizację na drodze do odzyskania dawnej świetności. Grę opracowano z myślą o zabawie w trybie multiplayer, w którym tysiące graczy dzieliły wspólne uniwersum, a ich poczynania kształtowały całą galaktykę.
W 2024 roku światło dzienne ujrzał następny spin-off Stellaris, pod tytułem Stellaris: Nexus. Produkcja, za której opracowaniem stał zepół Whatboy Games, była strategią turową typu 4X, przygotowaną z myślą o multiplayerowej rozgrywce. Gracze prowadzili w niej cywilizację do walki o kontrolę nad tytułową planetą Nexus. Oryginalnym rozwiązaniem zastosowanym w tej pozycji było przyspieszenie wszystkich wydarzeń do tego stopnia, by pojedyncza sesja w grze trwała nie dłużej niż godzinę.
Produkcje spod szyldu Stellaris mogą pochwalić się oprawą graficzną wysokiej jakości. Podobać się mogą zarówno kosmiczne widoki, często wręcz zapierające dech w piersiach, jak i modele jednostek przemierzających przestrzeń międzyplanetarną.