Seria State of Decay - seria gier
Cykl survivalowych gier akcji z otwartym światem, wykreowany przez Undead Labs – amerykańskie studio deweloperskie, założone przez Jeffa Straina (byłego pracownika Blizzard Entertainment i jednego z założycieli ArenaNet), które od 2018 roku należy do Xbox Game Studios.
Krótka historia gier z serii State of Decay
Pomysł na grę osadzoną w świecie opanowanym przez zombie kiełkował w głowie Jeffa Straina już w 2009 roku (stąd nazwa jego studia – Undead Labs). Niemniej, realizacji w postaci projektu State of Decay doczekał się on dopiero w 2013 roku. Produkcja, w której walczyliśmy o przetrwanie, starając się nie paść ofiarą hord żywych trupów, trafiła najpierw na Xboksa 360, a z czasem również na komputery osobiste. Tytuł przypadł graczom do gustu, toteż w dalszej kolejności autorzy rozbudowali go o dwa rozszerzenia, zaś w 2015 roku przygotowali jego kompletną i odświeżoną graficznie edycję State of Decay: Year-One Survival Edition.
Na drugą odsłonę cyklu, czyli State of Decay 2, fani musieli zaczekać do 2018 roku. Pozycja pojawiła się wówczas na komputerach osobistych oraz Xboksie One, zaś w grudniu 2020 roku trafiła również na Xboksy Series X/S. W międzyczasie twórcy serii przeszli pod skrzydła Microsoftu; ponadto w lipcu 2020 roku dowiedzieliśmy się, że cykl będzie kontynuowany.
State of Decay 3 zmierzało już tylko na komputery osobiste oraz Xboksy Series X/S. Co ciekawe, na jego potrzeby autorzy nawiązali współpracę między innymi z ekipami The Coalition i Obsidian Entertainment.
Gameplay w grach z serii State of Decay
W grach z cyklu State of Decay akcję oglądamy z perspektywy trzeciej osoby (TPP). Oddają nam one do dyspozycji otwarte światy opanowane przez żywe trupy, które eksplorujemy (pieszo lub za kierownicami pojazdów), wykonując zadania, ratując ocalałych oraz gromadząc wyposażenie i przedmioty zwiększające nasze szanse na przetrwanie.
Nasze centrum dowodzenia stanowi baza, w której możemy przygotować się na kolejne eskapady, dobierając sprzęt i ulepszając go przy użyciu systemu craftingu. Poza tym w State of Decay zaimplementowano system rozwoju postaci. Choć z czasem możemy stawiać czoła coraz większym wyzwaniom, wrogowie najczęściej mają nad nami przewagę liczebną, toteż działanie po cichu zazwyczaj jest tu lepszym rozwiązaniem niż angażowanie się w otwarte potyczki.
Inaczej niż ma to miejsce w większości pozycji tego typu, gry spod szyldu State of Decay nie opowiadają o pojedynczych herosach, lecz o całych społecznościach. Z tego względu śmierć danego bohatera lub bohaterki ma charakter permanentny, a po niej nie pozostaje nam nic innego, jak przejąć kontrolę nad następną postacią.
Podczas gdy pierwsze State of Decay było produkcją przeznaczoną wyłącznie dla pojedynczego gracza, począwszy od drugiej części seria oferuje tryb współpracy, przygotowany dla maksymalnie czwórki uczestników rozgrywki.
Grafika w grach z serii State of Decay
Pierwsze State of Decay działało w oparciu o technologię CryEngine. State of Decay 2 korzystało już z silnika Unreal Engine 4, z kolei State of Decay 3 oparto na Unreal Engine 5.