Seria StarCraft - seria gier
Osadzony w realiach science-fiction cykl strategii czasu rzeczywistego (RTS), zaliczany do ścisłego kanonu tego gatunku. StarCraft jest jedną z czterech wiodących marek w portfolio firmy Blizzard Entertainment, obok Diablo, pokrewnego gatunkowo Warcrafta i Overwatcha. Za twórców cyklu uznaje się Chrisa Metzena i Jamesa Phinney'a.
Krótka historia serii StarCraft
Pierwsza gra z serii, czyli StarCraft, ukazała się w 1998 roku. Produkcja odniosła spektakularny sukces artystyczny i komercyjny, toteż jeszcze w tym samym roku doczekała się oficjalnego rozszerzenia zatytułowanego StarCraft: Brood War.
Niemniej na pełnoprawną kontynuację gracze musieli zaczekać ponad 12 lat. W lipcu 2010 roku na sklepowe półki trafiła gra StarCraft II: Wings of Liberty. Co ciekawe, była to jedynie pierwsza część trylogii obejmującej również StarCrafta II: Heart of the Swarm (2013) i StarCrafta II: Legacy of the Void (2015). Ponadto w 2016 roku zadebiutował pakiet dodatków StarCraft II: Nova Covert Ops.
Rok 2017 przyniósł natomiast StarCrafta: Remastered, czyli odświeżoną wersję pierwszej części serii, która doczekała się znacznie ulepszonej grafiki, zmian związanych z funkcjami sieciowymi i społecznościowymi, a także została wzbogacona o dodatek Brood War.
W międzyczasie cykl StarCraft miał również otrzymać spin-off. Mowa o skradankowej grze akcji pod tytułem StarCraft: Ghost, która najpierw była tworzona przez Nihilistic Software, a następnie przeszła w ręce Swingin’ Ape Studios, ostatecznie przejęte przez Blizzard Entertainment. Projekt nie spełniał jednak wymagań studia, co w konsekwencji doprowadziło do jego anulowania.
Fabuła cyklu StarCraft
Akcja gier z serii StarCraft toczy się w uniwersum science fiction. Wielowątkowa fabuła cyklu przedstawia zmagania pomiędzy trzema rasami: Terran, Protossów i Zergów, w których stawką jest dominacja nad kluczowym obszarem galaktyki Drogi Mlecznej, znanym jako Sektor Korpulu.
Każda strona konfliktu kieruje się przy tym innymi wartościami i stawia sobie inne cele. Podczas gdy Terran napędza chęć przetrwania i ekspansji, Protossi kierują się honorem, z kolei Zergi rozwijają się, asymilując inne rasy.
Gameplay w serii StarCraft
Rozgrywka w produkcjach spod szyldu StarCraft opiera się na zasadach klasycznych dla gatunku RTS. Zadaniem graczy jest zbudowanie zaplecza do pozyskiwania surowców, rozwoju technologii i rekrutowania jednostek, a następnie rozprawienie się z wrogimi oddziałami. Każda z ras dysponuje odrębnym zestawem jednostek o unikalnych właściwościach, a także specyficznych taktykach walki.
Gry z serii StarCraft wyróżniają się przy tym pieczołowicie dopracowanym balansem. Deweloperzy ze studia Blizzard Entertainment kładą duży nacisk na to, by żadna ze stron nie dysponowała znaczącą przewagą nad pozostałymi. Dzięki temu pojedynki toczone z komputerową sztuczną inteligencją lub żywymi graczami mają bardzo emocjonujący charakter. Jest to również przyczyną popularności cyklu w świecie e-sportu.
A skoro o e-sporcie mowa – choć każda część serii StarCraft oferuje kampanię fabularną, długowieczność zapewniają im tryby multiplayer, pozwalające graczom na współpracę i rywalizację.