Seria StarCraft - seria gier
Osadzony w realiach science-fiction cykl strategii czasu rzeczywistego (RTS), zaliczany do ścisłego kanonu tego gatunku. StarCraft jest jedną z trzech, obok Diablo i World of Warcraft, wiodących marek w portfolio firmy Blizzard Entertainment.
Za twórców cyklu uznaje się Chrisa Metzena i Jamesa Phinney'a. Pierwsza gra z serii ukazała się w 1998 roku i jeszcze w tym samym roku doczekała się oficjalnego rozszerzenia – StarCraft: Brood War. Na pełnoprawną kontynuację gracze musieli jednak czekać ponad 12 lat. W lipcu 2010 roku na sklepowe półki trafiła gra StarCraft II: Wings of Liberty, pierwsza część tryptyku obejmującego również StarCraft II: Heart of the Swarm (2013) i StarCraft II: Legacy of the Void (prawdopodobnie 2015 r.).
Akcja gier z serii StarCraft osadzona została w odległej przyszłości. Wielowątkowa fabuła cyklu przedstawia zmagania pomiędzy trzema rasami: Terran, Protossów i Zergów, w których stawką jest dominacja nad kluczowym obszarem galaktyki Drogi Mlecznej znanym jako Sektor Korpulu. Każda strona konfliktu kieruje się przy tym innymi wartościami i stawia sobie inne cele.
Rozgrywka opiera się na klasycznych dla gatunku RTS zasadach. Zadaniem graczy jest zbudowanie zaplecza do pozyskiwania surowców, rozwoju technologii i rekrutowania jednostek, a następnie rozprawienie się z wrogimi oddziałami. Każda z ras dysponuje odrębnym zestawem jednostek o unikalnych właściwościach, a także specyficznych taktykach walki.
Gry z serii StarCraft wyróżniają się pieczołowicie dopracowanym balansem rozgrywki. Deweloperzy ze studia Blizzard Entertainment położyli duży nacisk, by żadna ze stron nie dysponowała znaczącą przewagą nad pozostałymi. Dzięki temu pojedynki toczone z komputerową sztuczną inteligencją lub żywymi graczami mają bardzo emocjonujący charakter. Jest to również przyczyną popularności cyklu w świecie e-sportu.