Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Seria SimCity - seria gier

Wykreowany przez Willa Wrighta cykl gier strategicznych, w których gracze mogą sprawdzić się w roli budowniczych i zarządców wirtualnych miast. Seria rozwijana jest przez należące do koncernu Electronic Arts studio Maxis przy udziale innych zespołów deweloperskich (np. Tilted Mill Entertainment).

Pierwsza gra z cyklu – SimCity ukazała się w 1989 roku, zyskując duże uznanie wśród graczy i krytyków. Produkcja zaliczana do grona strategii ekonomicznych w rzeczywistości zapoczątkowała nowy sub-gatunek określany jako symulacja budowania miasta. Na przestrzeni blisko ćwierćwiecza marka doczekała się kilkunastu odsłon, z czego za kanoniczne uważa się sześć gier wydanych na komputery PC: SimCity, SimCity 2000, SimCity 3000, SimCity 4, SimCity Societes oraz SimCity (2013).

Rozgrywka w grach z serii SimCity bazuje na dwóch elementach. Pierwszym jest budowanie miasta, dysponującego m.in. systemem połączeń drogowych, siecią energetyczną i wodociągową, centrami usługowymi, administracją publiczną itp. Drugi aspekt to troska o zadowolenie mieszkańców, którzy potrzebują np. zakładów pracy, opieki zdrowotnej, edukacji dostępu do miejsc rekreacji. Podobnie jak w rzeczywistości, możliwości rozwoju wirtualnej metropolii są ściśle ograniczone wielkością budżetu zasilanego w głównej mierze wpływami z podatków i różnego rodzaju taks.

Zabawa może toczyć się w trybie kampanii z odgórnie narzuconymi zadaniami do wykonania lub swobodnej rozgrywki (freeplay mode). Wraz z SimCity 4 pojawiła się także ograniczona możliwość interakcji z żywymi graczami.

Sukces serii SimCity to w dużej mierze zasługa realistycznego odwzorowania naturalnych procesów, jakimi rządzą się współczesne amerykańskie metropolie. Bezpośrednią inspiracją dla twórców cyklu był gwałtowny rozwój miast na terenie Kalifornii w XX wieku. Stąd obecność w grach takich elementów jak podział na wyraźnie zaznaczone strefy (osobno mieszkalna, przemysłowa, handlowo-usługowa itd.), samochody jako podstawowy środek transportu oraz zdarzenia losowe spowodowane siłami natury (np. trzęsienia ziemi).

Warto odnotować, że cykl SimCity uważany jest za bezpośredniego protoplastę serii The Sims.

SimCity BuildIt
SimCity BuildIt

Strategiczne 16 grudnia 2014

Mobilna strategia w modelu free-to-play, stanowiąca spin-offową odsłonę kultowej serii symulacji ekonomicznych firmy EA Maxis. Podobnie jak w pełnoprawnych częściach cyklu, wcielamy się w rolę burmistrza wirtualnego miasta, a naszym celem jest zatroszczyć się o rozwój metropolii i zaspokojenie potrzeb mieszkańców, z jednoczesną dbałością o sferę budżetową. W trakcie zabawy wznosimy kolejne budynki, ciągniemy linie energetyczne oraz ustalamy i zbieramy podatki. Nieco inna jest jednak sama mechanika rozgrywki, gdyż budowa każdego domu wymaga dostarczenia odpowiedniej ilości materiału, do którego produkcji służą fabryki oraz budynki komercyjne. Każda podejmowana decyzja musi iść w parze z możliwościami budżetowymi oraz zadowoleniem obywateli, a wszelkie nieprzemyślane posunięcia mogą nieść za sobą konsekwencje dla całej aglomeracji. Poza tym tytuł podlega typowym ograniczeniom modelu free-to-play, gdzie każda budowa lub proces produkcyjny wymagają odczekania określonej ilości czasu.

ANDiOS

SimCity Social
SimCity Social

Strategiczne 14 czerwca 2013

Przeglądarkowa odsłona słynnej serii gier ekonomicznych skierowana do użytkowników serwisu Facebook. Wcielamy się w rolę burmistrza i kierujemy rozbudową miasta od momentu postawienia pierwszego domu do ogromnej metropolii.

PC

SimCity
SimCity

Strategiczne 5 marca 2013

Piąta odsłona popularnego cyklu strategii ekonomiczno-managerskich SimCity. Gra wyprodukowana została przez studio EA Maxis (znane m.in. z The Sims oraz Spore) przy wsparciu wydawniczym koncernu Electronic Arts. Zgodnie z konwencją serii, gracz wciela się w rolę zarządcy wirtualnego miasta, a jego zadaniem jest zbudowanie tętniącej życiem metropolii. Realizacja celu wymaga rozwiązywania złożonych problemów planistycznych, ekonomicznych i społecznych, a także szybkiego reagowania na rozmaite zdarzenia losowe (np. katastrofy naturalne). Na tle wcześniejszych gier z cyklu, SimCity wyróżnia się zastosowaniem nowoczesnego silnika Glassbox oraz rozbudowanym panelem społecznościowym CityLog (wzorowanym na podobnych systemach funkcjonujących w grach z serii Need for Speed i Battlefield).

PC

SimCity Creator
SimCity Creator

Strategiczne 28 września 2008

Sim City Creator jest kolejną częścią niezwykle popularnej serii strategii ekonomicznych, w której gracz otrzymuje możliwość wcielenia się w budowniczego i zarazem burmistrza wykreowanej przez siebie metropolii.

WiiNDS

SimCity Społeczności
SimCity Społeczności

Strategiczne 13 listopada 2007

SimCity Societies to kolejna część bestsellerowej strategiczno-ekonomicznej serii, rozwijanej od końca lat osiemdziesiątych XX wieku. Tym razem w proces produkcji nie zaangażowano jednak zespołu Maxis, lecz studio Tilted Mill Entertainment, z którego wyszły takie gry jak Caesar IV. Wraz ze zmianą tradycyjnego developera pewnej modyfikacji uległa koncepcja zabawy.

PC

SimCity DS
SimCity DS

Strategiczne 19 czerwca 2007

SimCity DS to strategia ekonomiczna, przygotowana wyłącznie z myślą o posiadaczach dwuekranowej konsoli ze stajni Nintendo. Należy ona do znanego cyklu, traktującego o budowie i rozwoju miasta. Owa pozycja powstała na bazie opublikowanej w styczniu 1999 roku gry SimCity 3000, aczkolwiek nie stanowi jej stuprocentowej konwersji.

NDS

SimCity 4
SimCity 4

Strategiczne 9 stycznia 2003

Kolejna odsłona popularnego cyklu gier strategicznych typu city builder, opracowana przez studio Maxis. W porównaniu z poprzedniczkami, produkcja może się pochwalić szeregiem nowych rozwiązań, zmian i usprawnień. Przede wszystkim, budowane przez gracza miasto nie jest już pojedynczą jednostką – nic nie stoi na przeszkodzie, by powiązać je z innymi miastami, tworząc w ten sposób wielką aglomerację połączoną ekonomicznie i przemysłowo. Ponadto twórcy oddają do naszej dyspozycji możliwość obejrzenia mieszkańców danej ulicy i zasięgnięcia informacji na temat trapiących ich problemów. Dopełnieniem tego wszystkiego są rozbudowane możliwości modyfikacji topografii terenu (w SimCity 4 możemy na przykład niwelować wzniesienia lub umiejscawiać zbiorniki i cieki wodne), płynny cykl dnia i nocy oraz realistycznie oddana praca i działanie służb publicznych. Co ciekawe, deweloperzy udostępnili również opcję importu postaci z gry The Sims i sprawdzenia, jak będzie sobie radzić w naszym mieście marzeń. Całość charakteryzuje się trójwymiarową oprawą graficzną wysokiej jakości.

PC

SimCity 3000
SimCity 3000

Strategiczne 27 stycznia 1999

SimCity jest trzecią pełnoprawną odsłoną cyklu strategii ekonomicznych, rozwijanego przez firmę Maxis. Gracz ponownie ma okazję spróbować swoich sił w roli budowniczego i zarządcy dużej metropolii. Twórcy gry położyli nacisk na aspekt symulacji życia miasta, co przełożyło się na wzrost liczby zależności pomiędzy poszczególnymi czynnikami społeczno-ekonomicznymi.

PC

Streets Of SimCity
Streets Of SimCity

Wyścigi 31 października 1997

Streets of SimCity to gra, w której możemy zwiedzać wirtualne miasta, tworzone w grach z cyklu SimCity. Zasiadamy za kierownicą samochodu i poruszamy się swobodnie po metropolii lub też możemy uruchomić tryb kariery i wykonywać humorystyczne misje.

PC

SimCity 2000
SimCity 2000

Strategiczne 22 października 1993

SimCity 2000 to druga odsłona popularnej serii Sim City, w której jako burmistrz nowo powstałego miasta musimy doprowadzić je do wielkości, dbając o samopoczucie mieszkańców i odpowiednie zyski do budżetu.

PCPS1GBA

SimCity (1989)
SimCity (1989)

Strategiczne 9 czerwca 1989

Klasyczna gra strategiczno-ekonomiczna, w której wcielamy się w rolę burmistrza hipotetycznego miasta. Tylko od naszego sprawnego zarządzania i sprytu będzie zależeć, czy mała wioska zamieni się w kwitnącą metropolię.

PC