Seria Silent Hunter - seria gier
Seria gier symulacyjnych w realiach II wojny światowej, pozwalająca graczom wcielić się w role dowódców okrętów podwodnych. Marka znajduje się w posiadaniu koncernu Ubisoft, a nad jej rozwojem czuwają m.in. wewnętrzne studia Ubisoft Romania i Ubisoft Blue Byte.
Za ojca cyklu uznaje się Williama T. Beckera ze studia Aeon Electronic Entertainment. Pierwsza gra z serii ukazała się w 1996 roku w wersji na komputery PC pracujące pod kontrolą systemu operacyjnego DOS. Tytuł został bardzo dobrze przyjęty przez fanów symulacji, co zaowocowało wydaną rok później edycją rozszerzoną - Silent Hunter Commander's Edition. W 2001 roku w ręce graczy trafił sequel przygotowany przez studio Ultimation Inc. (znane m.in. z symulatora czołgu Panzer Commander). Po przejęciu praw do marki przez koncern Ubisoft tworzenie kolejnych odsłon cyklu (począwszy od Silent Hunter III) powierzono wewnętrznemu studiu deweloperskiemu w Rumunii.
We wszystkich grach z serii gracz ma okazję wcielić się w rolę dowódcy okrętu podwodnego z czasów II wojny światowej. Najczęściej jest to niemiecki U-Boot, choć w produkcjach z akcją osadzoną na Pacyfiku (np. Silent Hunter 4) dowodzi się zwykle jednostkami pływającymi pod banderą Stanów Zjednoczonych. Rozgrywka na ogół łączy elementy symulacyjne oraz gry akcji, przy czym zależnie od zamysłu twórców akcenty te mogą być różnie rozłożone.
Jednym z czynników, które wpłynęły na popularność cyklu jest dbałość o zachowanie zgodności z historycznymi realiami. Większość okrętów pojawiających się w grach spod szyldu Silent Hunter ma swoje odpowiednik wśród autentycznych jednostek z okresu II wojny światowej. Ponadto szereg scenariuszy bazuje na prawdziwych operacjach militarnych.
Pozostałe atuty gier z cyklu Silent Hunter to przede wszystkim dopracowana warstwa audiowizualna, która znacząco przewyższa jakością konkurencyjne produkty, a także ceniony przez wielu graczy tryb rozgrywki wieloosobowej, który po raz pierwszy wprowadzony został w Silent Hunter II.