Seria Rayman - seria gier
Popularna wśród graczy (niezależnie od wieku) wieku seria platformówek z sympatycznym stworkiem w roli tytułowej. Twórcą cyklu jest francuski projektant gier Michel Ancel. Marka należy do koncernu Ubisoft, a nad jej rozwojem czuwa przede wszystkim studio Ubisoft Montpellier.
Cykl zadebiutował w 1995 roku grą Rayman wydaną na konsole Atari Jaguar i PlayStation (skonwertowaną również na inne platformy sprzętowe). Druga część – Rayman 2: The Great Escape – ukazała się cztery lata później i w przeciwieństwie do dwuwymiarowego pierwowzoru, przeniosła akcję w 3D. W związku z chwilowym spadkiem popularności platformówek, po ukazaniu się Rayman 3: Hoodlum Havoc (2003 r.) deweloperzy z Ubisoftu skupili się głównie na rozwoju pobocznego cyklu Rayman: Kórliki, który z czasem wyewoluował w odrębną markę – Raving Rabbids. Na kolejną porcję przygód Raymana gracze musieli poczekać do 2011 roku, kiedy to na sklepowe półki trafiła gra Rayman Origins, będąca swoistym powrotem do korzeni serii (m.in. z uwagi na dwuwymiarową grafikę).
Kolejna odsłona cyklu ukazała się w 2013 roku. Gra Rayman Legends była pierwszą produkcją przeznaczoną na konsole ósmej generacji (Xbox One oraz PlayStation 4). Deweloperzy pozostali wierni podstawowym założeniom, zachowując dwuwymiarowy charakter rozgrywki, rozszerzając jednocześnie mechanikę o specjalne poziomy muzyczne oraz implementując płynny tryb kooperacji, w którym w każdej chwili można było rozpocząć zabawę z innymi graczami. Postawiono przy tym na jeszcze efektowniejszą oprawę graficzną, pełną realistycznych efektów cząsteczkowych.
Seria doczekała się także pobocznego cyklu gier mobilnych z gatunku auto-runnerów. Pierwszym tytułem tego typu była wydana w 2012 roku produkcja Rayman Jungle Run; rok później na rynek trafiła kolejna gra mobilna – Rayman Fiesta Run, nieodbiegająca w założeniach od poprzedniczki. W 2015 zdecydowano się na większe upodobnienie odsłon przeznaczonych na urządzenia przenośne do komputerowych i konsolowych części cyklu. Wydana wówczas gra Rayman Adventures łączyła elementy auto-runnera z mechanizmami charakterystycznymi dla pełnoprawnych odsłon, a część poziomów zyskała bardziej otwarty charakter.
Miejscem akcji gier z serii Rayman jest fantastyczny świat – Rozdroże Marzeń. Jego mieszkańcom nader często zagrażają rozmaite niebezpieczeństwa (Robo-Piraci, Mroklumy i inni), co sprawia, że Rayman ma pełne ręce roboty. Sympatyczny stworek wyróżnia się m.in. niewidzialnie połączonymi członkami ciała (głowa, dłonie i stopy nie są w żaden sposób przytwierdzone do tułowia) oraz nietuzinkowymi umiejętnościami bokserskimi.
Rozgrywka nastawiona jest na elementy zręcznościowe. Gracz musi wykazać się refleksem i dobrą koordynacją przeskakując pomiędzy platformami, omijając przeszkody oraz unikając pułapek. Walka z przeciwnikami zazwyczaj sprowadza się do wyprowadzenia kilku ciosów rękawicami bokserskimi. Zabawę urozmaicają też nieskomplikowane łamigłówki.
Cykl Rayman jest jedną z propozycji koncernu Ubisoft adresowanych dla całej rodziny. Duży odsetek wśród graczy stanowią dzieci, stąd przykuwające uwagę niezwykle barwną kolorystyką lokacje, prosty system sterowania postacią oraz brak epatowania przemocą (nawet walki mają bezkrwawy przebieg).
Popularność gier z serii Rayman znajduje swoje przełożenie również w innych aspektach popkultury. Odniesienia do Raymana pojawiają się m.in. w serialach telewizyjnych (np. polskim Rodzinka.pl), a postać sympatycznego stworka stała się jedną z „twarzy” kampanii reklamowej firmy Orange we Francji.