Seria Psychonauts - seria gier
Seria platformówek 3D z elementami przygodowymi, wykreowana i rozwijana przez zespół Double Fine Productions – studio deweloperskie założone i dowodzone przez Tima Schafera, który zasłynął za sprawą takich projektów, jak Grim Fandango, Full Throttle oraz Day of the Tentacle.
Pierwsze Psychonauts zadebiutowało w 2005 roku. Tytuł odniósł sukces artystyczny, jednak w parze z wysokimi ocenami graczy i recenzentów nie szły wysokie słupki sprzedaży. Choć gra z czasem zyskała status kultowej, dopiero w grudniu 2015 roku w serwisie Kickstarter rozpoczęto zbiórkę funduszy na grę Psychonauts 2. Projekt powstawał przez blisko sześć lat, bowiem produkcja zadebiutowała dopiero w 2021 roku. Na szczęście wysiłek się opłacił, gdyż gra okazała się największym przebojem w dorobku studia. W międzyczasie cykl otrzymał też spin-off – pierwszoosobową przygodówkę pod tytułem Psychonauts in the Rhombus of Ruin – przeznaczony na zestawy rzeczywistości wirtualnej.
Głównym bohaterem gier spod szyldu Psychonauts jest Razputin (szerzej znany jako Raz). W pierwszej części serii towarzyszymy protagoniście w jego drodze do zostania psychonautą, czyli szpiegiem obdarzonym parapsychicznymi zdolnościami. Zadaniem naszego podopiecznego jest w niej uratowanie pozostałych kadetów, którzy zostali porwani przez złowrogiego szaleńca. W drugiej odsłonie cyklu Raz, już jako pełnoprawny psychonauta, musi odkryć tożsamość podwójnego agenta znajdującego się w szeregach szpiegów, nim uda mu się doprowadzić do zmartwychwstania potężnego Maliguli. Swoisty pomost fabularny pomiędzy pierwszą i drugą częścią serii stanowił wydany w 2017 roku spin-off. Zadaniem Raza jest w nim uratowanie porwanego przywódcy psychonautów – Trumana Zanotto.
W głównych częściach serii Psychonauts akcję oglądamy z perspektywy trzeciej osoby (TPP). Podczas zabawy przemierzamy różnorodne lokacje; mowa zarówno o miejscach ulokowanych w świecie rzeczywistym, jak i o światach mieszczących się w umysłach innych osób, do których Raz udaje się, by rozprawić się z trapiącymi je problemami. Raz musi mierzyć się z typowymi dla platformówek wyzwaniami, rozwiązywać pomysłowe zagadki oraz stawiać czoła przeciwnikom. W tym celu bohater wykorzystuje swoje parapsychiczne zdolności, jak telekineza, spowalnianie czasu czy niszczenie elementów otoczenia. Wachlarz umiejętności Razputina rośnie przy tym w miarę postępów.
Gry z serii Psychonauts mogą pochwalić się barwną grafiką, którą utrzymano w charakterystycznej, kreskówkowej stylistyce.