Seria Project CARS - seria gier
Seria symulacyjnych gier wyścigowych wykreowana przez Slightly Mad Studio przy aktywnym współudziale fanów (wspierających deweloperów finansowo oraz podczas otwartych testów). Poszczególne odsłony cyklu słyną z licznych trybów single- i multiplayer oraz rozbudowanych możliwości ulepszania pojazdów.
Pierwsza część, Project CARS, ukazała się w 2015 roku na PC, PlayStation 4 oraz Xbox One. Pierwotnie planowano również wydania na konsole poprzedniej generacji, jednak zrezygnowano z nich ze względu na ograniczenia technologiczne. Produkcja stanowiła wprowadzenie do formuły serii, polegającej na symulacyjnych wyścigach z udziałem różnorodnych samochodów. Ostateczny kształt tytułu pomogli wykreować gracze, aktywnie udzielający porad twórcom.
Wydane w 2017 roku Project CARS 2 stanowiło naturalną kontynuację serii. Osią zabawy pozostały realistyczne zmagania samochodowe, jednak rozgrywkę urozmaicono o liczne opcje pozwalające na modyfikację poziomu trudności (np. wyświetlanie linii optymalnego toru jazdy). Zwiększono liczbę lokacji do 60, co przełożyło się na ponad 130 tras, oraz udostępniono około 180 pojazdów podzielonych na 28 kategorii.
Na trzecią odsłonę przyszło graczom czekać trzy lata. Mające swoją premierę w 2020 Project CARS 3 ukazało się na tych samych platformach, co poprzednie części, oraz po jakimś czasie na PlayStation 5 i Xbox Series X. Tym razem twórcy postawili na rozbudowę i ulepszenie najważniejszego dla serii trybu – kariery. Zwiększono również liczbę dostępnych samochodów oraz wprowadzono liczne usprawnienia w rozgrywce.
Pod koniec 2020 premierę miał pierwszy spin-off serii. Project CARS GO zostało wydane na urządzeniach mobilnych oraz powstało przy współudziale studia Gamevil. Zasady zabawy w tej produkcji nie różnią się od głównych odsłon, dostosowano ją tylko pod mniejszą moc obliczeniową platform docelowych.
W odróżnieniu od takich marek jak Need for Speed czy Shift, Project CARS jest nastawione na realistyczne oddanie modelu jazdy poszczególnymi samochodami, a nie typowo zręcznościowe zmagania. By pogłębić symulacyjne wrażenie, twórcy umożliwili modyfikację licznych części pojazdów oraz ich personalizację pod kątem wyglądu i osiągów. Z każdą kolejną odsłoną wprowadzano jednak coraz więcej udogodnień dla graczy preferujących typowo rozrywkowy system jazdy, m.in. asystę kierowania czy zmniejszenie obrażeń od uderzeń w przeszkody.
Pomimo obecności licznych trybów rozgrywki we wszystkich częściach serii, najważniejszym zawsze był tryb kariery. Otrzymujemy w nim do dyspozycji własny garaż, który może przechować do kilkudziesięciu pojazdów, używanych następnie przez nas w wyścigach. Za osiągane wyniki otrzymujemy specjalne punkty, jakie następne wydajemy na ulepszanie samochodów. W trzeciej odsłonie cyklu pojawiła się również możliwość personalizowania wyglądu kierowcy oraz kreowania własnych wyścigów. Ścigać możemy się na różnorodnych torach wzorowanych na tych istniejących w rzeczywistości, w trakcie różnych pór roku, co ma wpływ na zachowanie naszego samochodu.
Pod względem technicznym najokazalej prezentują się wersje gry na PC. Umożliwiają one zabawę w goglach wirtualnej rzeczywistości oraz wyświetlanie obrazu nawet w 12K.