Seria Prey - seria gier
Cykl utrzymanych w klimatach science fiction gier akcji FPP. Pierwszy Prey był dziełem zespołu Human Head Studios, natomiast drugi – ekipy Arkane Studios. Od 2009 roku marka należy do firmy Bethesda Softworks.
Krótka historia serii Prey
Pierwsza gra spod szyldu Prey była jedną z najdłużej powstających produkcji w historii. Prace nad nią wystartowały jeszcze w 1995 roku, jednak na przestrzeni kolejnych lat zmianie uległa nie tylko koncepcja, na której miała opierać się fabuła i rozgrywka, lecz także jej twórcy. Choć przedsięwzięcie zapoczątkowała firma 3D Realms, w 2001 roku nawiązała ona współpracę z ekipą Human Head Studios, której udało się doprowadzić projekt do końca.
Prey zadebiutował na komputerach osobistych i konsolach Xbox 360 w 2006 roku i cieszył się bardzo ciepłym przyjęciem ze strony graczy oraz branżowych mediów. Według serwisu Metacritic, średnia ocen przyznanych mu przez branżowe media wynosiła 83/100 dla wersji na PC i 79/100 dla wydania na Xboksa 360. Kując żelazo póki gorące, Human Head Studios zabrało się za tworzenie jego kontynuacji.
Prey 2 miał zostać wydany przez firmę Bethesda Softworks, która w 2009 roku przejęła prawa do marki. Prace nad tą pozycją trwały od 2009 do końca 2011 roku; choć w 2012 roku poinformowano „jedynie” o jej opóźnieniu, dwa lata później została ona oficjalnie anulowana.
Niemniej marka miała przed sobą przyszłość, bowiem w 2016 roku zapowiedziano jej reboot, zatytułowany po prostu Prey. Produkcja, która została opracowana przez zespół Arkane Studios, pojawiła się na komputerach osobistych, PlayStation 4 oraz Xboksie One w 2017 roku, a ze swoją poprzedniczką dzieliła jedynie tytuł i szeroko pojętą tematykę science fiction. Gra powtórzyła sukces artystyczny pierwowzoru, gromadząc średnie ocen oscylujące wokół „ósemki”. W 2018 roku roku Prey doczekał się dodatku pod tytułem Mooncrash.
Fabuła w grach z cyklu Prey
- W pierwszej części serii Prey wcielamy się w Indianina znanego jako Tommy, który wraz ze swoją dziewczyną i dziadkiem zostaje porwany przez obcych. Protagonista nie daje za wygraną i chcąc uratować swoich bliskich, rozpoczyna przeprawę przez pokład wielkiego statku kosmicznego, po drodze stawiając czoła przeciwnikom, a także mierząc się z zagadkami.
- Prey z 2017 roku przenosi nas w niedaleką przyszłość, do roku 2032. W trakcie rozgrywki wcielamy się w Morgan (lub Morgana) Yu i w skórze tej postaci walczymy o przetrwanie na opanowanej przez obcą formę życia stacji kosmicznej Talos 1.
- Prey: Mooncrash zabiera nas na powierzchnię Księżyca. Po tym jak urwał się kontakt z tamtejszą bazą korporacji TransStar, haker imieniem Peter rusza na miejsce, by poznać powody ciszy radiowej. Z czasem do protagonisty dołączają inne grywalne postacie.
- Anulowany Prey 2 miał nas przenieść na planetę Exodus, gdzie trafilibyśmy w skórze porwanego przez kosmitów Killiana Samuelsa. Bohater byłby łowcą nagród działającym w rozświetlonej neonami metropolii, a Tommy, czyli bohater pierwszej części, byłby dla niego swego rodzaju mentorem.
Gameplay w grach z serii Prey
Pomimo że wszystkie produkcje spod szyldu Prey są grami akcji FPP, rozgrywka w każdej z nich znacząco różni się od pozostałych.
- Prey z 2006 roku to dość standardowa strzelanka, w której zabawę urozmaicają zagadki oparte na manipulacji grawitacją oraz korzystaniu ze specjalnych portali. Na polu walki robimy użytek z „biologicznej” broni dystansowej; poza tym duch Tommy’ego może opuszczać jego ciało, na czym oparto niektóre łamigłówki.
- Prey z 2017 roku jest immersive simem, w którym częściej niż po broń palną sięgamy po przydatne gadżety. Wśród tych ostatnich prym wiedzie GLOO Cannon, czyli działko strzelające białym klejem, którego bąble mogą unieruchamiać przeciwników lub tworzyć struktury pozwalające m.in. dostawać się w trudno dostępne miejsca (pokroju prowizorycznych schodów).
- Prey: Mooncrash wprowadza elementy zapożyczone z gatunku roguelike; przebieg misji, a co za tym idzie – czekające na nas wyzwania i nagrody – są tu generowane losowo. W miarę postępów odblokowujemy nowe postacie, które zróżnicowano pod kątem umiejętności.
- Prey 2 miał być strzelanką FPP z otwartym światem, w której polując na cele wyznaczone przez swoich zleceniodawców, bralibyśmy udział w widowiskowych pościgach i strzelaninach. Główny bohater potrafiłby między innymi wykorzystywać wrogów w charakterze żywych tarcz; w grze znalazłby się system parkouru, pozwalający szybko pokonywać przeszkody terenowe.
Silniki w grach z cyklu Prey
Prey z 2006 roku działał w oparciu o technologię id Tech 4; na tym samym silniku oparto również anulowanego Preya 2. Prey z 2017 roku, za którym stała ekipa Arkane Studios, wykorzystywał natomiast silnik CryEngine.