Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Seria Populous - seria gier

Cykl gier strategicznych, powszechnie uważany za protoplastę podgatunku znanego jako god game, tj. produkcji umożliwiających swoistą zabawę w boga. Seria została wykreowana i była rozwijana przez studio Bullfrog Productions, a jej „ojcem” był słynny Peter Molyneux, który później podpisał się między innymi pod równie rozpoznawalnymi markami Black & White oraz Fable. Wydawcą cyklu, a zarazem właścicielem praw do marki, była firma Electronic Arts.

Historia serii Populous

Pierwsza gra spod tego szyldu, czyli Populous, zadebiutowała na komputerach Amiga w 1989 roku. Produkcja cieszyła się uznaniem graczy oraz recenzentów, a także odniosła sukces komercyjny. Tym samym drugie (po Fusion) dzieło Bullfrog Productions zapoczątkowało markę, która od tej pory miała zostać oczkiem w głowie studia.

Jej kontynuacja, czyli Populous II: Trials of the Olympian Gods, ukazała się na komputerach osobistych w 1991 roku. Jak sugerował tytuł, tym razem całość utrzymano w otoczce rodem z mitologii greckiej, pozwalając nam wcielić się w bóstwo starające się przejąć schedę po Zeusie. Pomimo braku rewolucyjnych zmian, gra powtórzyła sukces poprzedniczki.

Większą liczbę nowości wprowadziła trzecia część serii, czyli wydana w 1998 roku gra Populous: The Beginning, częściowo odchodząca od założeń podgatunku god game i kładąca większy nacisk na elementy klasycznego RTS-a. Choć tytuł doczekał się ciepłego przyjęcia, to jednak nie zdołał powtórzyć sukcesu swoich dwóch poprzedników.

Dziesięć lat później, bo w 2008 roku, na konsoli Nintendo DS pojawiła się gra Populous DS, będąca specjalnie przygotowaną wersją pierwszej części serii. Jako że firma Bullfrog już wówczas nie istniała, projekt został przygotowany przez studio EA Japan. W tym przypadku trudno było mówić o jakimkolwiek sukcesie; dość powiedzieć, ze Populous DS doczekał się średniej ocen od branżowych mediów na poziomie 60/100 (według serwisu Metacritic).

Gameplay w cyklu Populous

W grach z serii Populous wydarzenia oglądamy w widoku izometrycznym. W dwóch pierwszych odsłonach cyklu wcielamy się w bóstwa potrafiące modyfikować topografię terenu i manipulować siłami natury, w ten sposób ułatwiając życie swoim wyznawcom oraz utrudniając je konkurencyjnym plemionom. Gra jest warta świeczki, bowiem jeśli wystarczająco zadbamy o swoich podopiecznych, powołają oni bohaterów, którzy w naszym imieniu poprowadzą ich do walki z rywalami oraz podboju kolejnych terytoriów.

Trzecia część serii, czyli Populous: The Beginning, przynosi znaczące zmiany, pozwalając nam wcielić się w szamankę dopiero aspirującą do miana bóstwa. Na przestrzeni kolejnych misji prowadzi ona swoich współplemieńców do walki z konkurencyjnymi frakcjami.

Od samego początku gry z serii Populous pozwalały zarówno na zabawę w pojedynkę, jak i na rozgrywkę w trybie multiplayer (początkowo w sieci lokalnej, z czasem również przez Internet). Na wzmiankę zasługuje fakt, że pierwsza część cyklu była zarazem jedną z pierwszych strategii pozwalających na wieloosobową rozgrywkę.

Populous DS
Populous DS

Strategiczne 11 listopada 2008

Populous, DS jest odnowioną wersją produktu o tej samej nazwie, stworzonego przez firmę Bullfrog w 1989 roku. Nad jej powstaniem pracował znany brytyjski twórca Peter Molyneux (współtwórca między innymi Black & White czy Dungeon Keeper) Producentem konsolowej wersji jest EA Japan, japoński oddział Electronic Arts.

NDS

Populous: The Beginning
Populous: The Beginning

Strategiczne 30 listopada 1998

Trzecia odsłona popularnej serii strategicznej, która była jednym z prekursorów gatunku powszechnie nazywanego „symulatorem boga”. Gra przynosi masę nowości, w tym po raz pierwszy prezentuje akcję w pełnym trójwymiarze.

PCPS3PS1PSP

Populous II: Trials of the Olympian Gods
Populous II: Trials of the Olympian Gods

Strategiczne 1 września 1991

Kontynuacja oryginalnej gry strategicznej Petera Molyneux, w której wcielając się w rolę bóstwa prowadzimy grupę naszych poddanych przeciwko wyznawcom innego boga. W porównaniu do poprzedniczki gra osadzona została w realiach mitologii greckiej, oferując ulepszoną oprawę wizualną, blisko 4-krotnie większą liczbę boskich mocy oraz aż 1000 zróżnicowanych map.

PC

Populous
Populous

Strategiczne 1 stycznia 1989

Populous to nowatorska gra strategiczna z 1989 roku, za której powstanie odpowiada dowodzona przez Petera Molyneux firma Bullfrog Productions. Brytyjski produkt, pierwszy reprezentant tytułów określanych mianem „god game”, pozwala wcielić się w rolę bóstwa i sprawować opiekę nad wyznającym go plemieniem.

PC