Seria PayDay - seria gier
Seria kooperacyjnych gier akcji z widokiem z perspektywy pierwszej osoby (FPP). Cykl stworzony został przez szwedzkie studio Overkill Software (obecnie oddział Starbreeze Studios), które sprawuje pieczę nad jego rozwojem.
Seria zadebiutowała w 2011 roku grą Payday: The Heist, wydaną w wersjach na komputery PC oraz konsolę PlayStation 3. Tytuł trafił wyłącznie do dystrybucji cyfrowej, gdzie okazał się dużym przebojem (ponad 1 mln sprzedanych egzemplarzy). Sukces nie uszedł uwadze firmy Starbreeze, która zdecydowała się przejąć studio Overkill Software z myślą o produkcji sequela. Na Payday 2 gracze musieli poczekać dwa lata. Tym razem gra ukazała się w wersjach na trzy wiodące platformy sprzętowe (PC, PlayStation 3 i Xbox 360), a wydawca – firma 505 Games – postarał się również o wydanie na tradycyjnym nośniku optycznym.
Motywem przewodnim gier z serii Payday jest „skok”. Gracze mają okazję wcielić się w role zamaskowanych przestępców, którzy z bronią w ręku napadają na banki. Wzorem filmów akcji bandyci muszą obezwładnić ochronę, zapanować nad zakładnikami, ominąć różne systemy zabezpieczeń i wreszcie ukraść łup. Perfekcyjny plan może zniszczyć jeden drobny błąd, a to oznacza m.in. chaos i wymianę ognia z policją.
Rozgrywka zaprojektowana została głównie z myślą o zabawie w trybie wieloosobowej kooperacji (grając w pojedynkę gracz może co najwyżej współpracować z botami kontrolowanymi przez komputerową sztuczną inteligencję). Współpraca oznacza w tym przypadku chociażby osłanianie kolegów z zespołu, pilnowanie terenu oraz dzielenie się amunicją i apteczkami. Wzorem wielu gier sieciowych istnieje możliwość rozwoju postaci i odblokowywania nowych broni oraz specjalistycznego sprzętu rabusiów.
W warstwie technicznej seria Payday bazuje na możliwościach silnika Diesel, stworzonego przez nieistniejące już studio Grin (Ballistics, Bionic Commando, Terminator Salvation) we współpracy z firmą Nvidia. Jego kolejne wersje oferują atrakcyjną, trójwymiarową oprawę graficzną przy względnie niewielkich wymaganiach sprzętowych.
Popularność serii Payday znajduje swoje odzwierciedlenie w wynikach sprzedaży. Według szacunków firmy Starbreeze Studios, w ciągu miesiąca od premiery grę Payday 2 kupiło 1,6 mln graczy, z czego aż 80% zdecydowało się na edycję cyfrową.