Seria Pathologic - seria gier
Seria niezwykle oryginalnych produkcji z pogranicza RPG-ów oraz gier przygodowych i survivalowych. Cykl został wykreowany przez rosyjskie studio Ice-Pick Lodge, które oprócz niego ma w swoim portfolio również takie projekty, jak Tension, Knock-knock czy Franz.
Krótka historia serii Pathologic
Pierwsza produkcja spod tego szyldu, zatytułowana po prostu Pathologic, trafiła na komputery osobiste w czerwcu 2005 roku, zwracając uwagę graczy z całego świata głównie za sprawą unikalnego pomysłu na rozgrywkę. Choć tytuł cierpiał na szereg bolączek, z których największą była pełna błędów angielska wersja językowa (na domiar złego wycięto część tekstu, co utrudniało zrozumienie fabuły), odniósł on na tyle duży sukces artystyczny i komercyjny, że pozwolił autorom na stałe zaznaczyć swoją obecność na branżowej mapie.
Na drugą produkcję reprezentującą tę markę trzeba było jednak zaczekać aż do października 2015 roku, kiedy to pojawiło się Pathologic Classic HD – odświeżona wersja pierwszego Pathologic, która rozprawiała się z największymi wadami oryginału, głównie za sprawą przygotowanej od nowa angielskiej wersji językowej. Była ona niejako „odpryskiem” większego przedsięwzięcia zrealizowanego m.in. dzięki wsparciu finansowemu ze strony fanów, czyli gry Pathologic 2, która w 2019 roku trafiła na komputery osobiste oraz Xboksa One, natomiast w marcu 2020 pojawiła się na PlayStation 4. Wbrew temu, co sugerował tytuł, Pathologic 2 nie było drugą częścią serii, lecz stanowiło remake jednej z trzech kampanii oryginału.
W październiku 2024 roku zapowiedziano Pathologic 3 zmierzające na komputery osobiste, PlayStation 4 oraz Xboksy Series X/S. Podobnie jak miało to miejsce w przypadku wcześniejszej gry spod tego szyldu, i tym razem autorzy nie zdecydowali się na przygotowanie kontynuacji, lecz na odświeżenie drugiej z kampanii dostępnych w pierwowzorze.
Fabuła w grach z cyklu Pathologic
Produkcje spod szyldu Pathologic przenoszą nas do fikcyjnego miasta na rzece Gorkhon, ulokowanego w głębi rosyjskich stepów. W trakcie rozgrywki wcielamy się w postacie, które tuż po przybyciu na miejsce muszą rozpocząć poszukiwania sposobu na powstrzymanie tajemniczej zarazy zabijającej mieszkańców miasteczka. Opowieść przekazywana na przestrzeni kolejnych gier jest podszyta filozofią oraz pełna metafor i niedomówień, a jej przebieg i zakończenie w dużej mierze zależą od naszych poczynań i dokonywanych przez nas wyborów.
W pierwszym Pathologic oraz Pathologic Classic HD otrzymaliśmy do dyspozycji trzy osobne kampanie poświęcone poszczególnym postaciom. Gry te pozwalały nam przejąć kontrolę nad chirurgiem Artemim Burakhem (The Haruspex), naukowcem Diniiłem Dankowskim (The Bachelor) oraz mistyczką Klarą (The Changeling). Kolejne pozycje poświęcano natomiast każdej z nich z osobna. Gra Pathologic 2 opowiadała o chirurgu, z kolei Pathologic 3 – o naukowcu.
Gameplay w grach z serii Pathologic
W produkcjach spod szyldu Pathologic akcję oglądamy z perspektywy pierwszej osoby (FPP). Gry te oddają nam do dyspozycji niewielkie, otwarte światy, które możemy swobodnie przemierzać. Na przestrzeni 12 wirtualnych dni poznajemy mieszkańców miasta na rzece Gorkhon i wykonujemy rozmaite zadania oraz podejmujemy się czynności odpowiadających profesji naszej postaci (na przykład jako chirurg przeprowadzamy operacje). Niemniej naszym nadrzędnym celem pozostaje znalezienie lekarstwa na zarazę.
Sprawę komplikuje fakt, że czas płynie w nich nieustannie, a wydarzenia toczą się z naszym udziałem lub bez niego, przez co nigdy nie jesteśmy w stanie zrobić wszystkiego. Dodatkowe problemy rodzi konieczność dbania nie tylko o mieszkańców miasta, lecz również o naszą postać, która musi jeść, pić i odpoczywać. Ten aspekt rozgrywki utrudnia niewielka ilość dostępnych zasobów (szukamy ich w koszach na śmieci, wykradamy czy zdobywamy na drodze handlu wymiennego), którymi dodatkowo często musimy dzielić się z innymi.
Co prawda w opisywanym cyklu zaimplementowano również system walki, jednak z uwagi na fakt, że nasze postacie nie są żołnierzami, najczęściej skutecznym wyjściem z niebezpiecznych sytuacji jest salwowanie się ucieczką.