Seria Ori - seria gier
Ori to seria gier przygodowych osadzonych w baśniowym świecie, wydawanych przez studio Microsoft na PC, jak i konsole Xbox One oraz Nintendo Switch. Do tej pory swoją premierę miało Ori and the Blind Forest i jego wersja Definitive Edition oraz kontynuacja zatytułowana Ori and the Will of the Wisp. Gry z serii można zaliczyć do platformowych metroidvanii z elementami RPG z naciskiem na zręcznościowe potyczki (częściowo inspirowane klasycznymi grami przygodowymi, takimi jak Rayman czy Metroid), które podbiły serca graczy przedstawioną emocjonalną historią, frajdą płynącą z rozgrywki oraz oprawą audiowizualną, z której w głównej mierze słynie ta seria i do stworzenia której inspiracje twórcy czerpali z prac Hayao Miyazakiego – głowy japońskiego studia Ghibli znanego z takich animacji jak Nausicaä z Doliny Wiatru czy Spirited Away.
Prace nad pierwszą odsłoną serii, czyli Ori and the Blind Forest, trwały około czterech lat, zanim ta miała swoją premierę w marcu 2015 roku na PC i Xbox One. Wśród jej twórców można wyróżnić chociażby Thomasa Mahlera, pracującego wcześniej dla Blizzard Entertainment. Akcja gry osadzona jest w baśniowym lesie Nibel zamieszkałym przez różnego typu stworzenia, w tym tytułowego Ori, opiekuńczego duszka, który krótko po narodzinach zostaje adoptowany przez stworzenie zwane Naru. Razem prowadzą radosne i pełne szczęśliwych momentów życie, do czasu, aż pewnego dnia dochodzi do kataklizmu sprawiającego, że cała fauna i flora lasu zaczyna umierać, a co za tym idzie, zdobycie pożywienia staje się coraz trudniejsze. Wskutek dalszych zdarzeń Ori wyrusza w samotną wędrówkę, gdzie spotyka Sein — świetlistą kulę; razem starają się znaleźć sposób na przywrócenie lasu do normalnego stanu, co obejmować będzie zebranie trzech składowych elementów — wody, wiatru i ciepła.
Powstanie drugiej części, czyli Ori and the Will of the Wisp zostało ogłoszone na targach E3 w 2017 roku, jednak na premierę graczom przyszło czekać 3 lata, bo ta pojawiła się na PC i Xbox One w marcu 2020 roku. Jest to bezpośrednia kontynuacja, bo przygodę rozpoczynamy od momentu, na którym zakończyła się pierwsza odsłona. W grze nie zabrakło znanych postaci i kolejnej porcji wzruszeń.
Części różnią się od siebie trochę pod względem mechanicznym, jednak w obu przypadkach rdzeń rozgrywki pozostaje taki sam, stawiając przed nami rozmaite zadania w baśniowych lokacjach. Nasz bohater nie tylko musi przeskakiwać przepaście, huśtać się na linach, wdrapywać na półki skalne, ale i walczyć z wieloma przeciwnikami i ich potężniejszymi wersjami w formie bossów. Wykorzystuje do tego różnego typu ataki i zdolności odblokowane w drzewku umiejętności lub zdobyte w trakcie przygody.
Ori and the Blind Forest zachwyca oprawą graficzną, ukazującą dwuwymiarowe postaci, świetne animacje i bogate w szczegóły warstwowe tła przewijane efektem paralaksy. W kontynuacji twórcy, chcąc stworzyć coś jeszcze lepszego, postawili na modele wykonane w 3D, podczas gdy cała reszta zachowana jest w 2D.
Obie części podbiły serca graczy i krytyków, zdobywając wiele prestiżowych nagród, a także wysokie oceny na Metacriticu. W przypadku Ori and the Blind Forest średnia ocen wystawionych przez graczy to 8.7 (od krytyków 90/100), z kolei Ori and the Will of the Wisp otrzymało od graczy 8.6 punktów (88/100 od krytyków). Owe wyniki i zachwyt w środowisku graczy wpłynęły również na wyniki sprzedaży tytułów. Koszt produkcji pierwszej części zwrócił się już po tygodniu od jej wydania, z kolei Ori and The Will of the Wisp w ciągu trzech miesięcy od premiery został zakupiony przez około 2 milionów graczy.
Główni bohaterowie serii, czyli Ori i Sein wystąpili też gościnnie jako jedne z grywalnych postaci w humorystycznej bijatyce Rivals of Aether dostępnej na PC oraz Xbox One.