Seria Orcs Must Die! - seria gier
Cykl trzecioosobowych produkcji łączących elementy tower defense z rozwiązaniami z innych gatunków (przede wszystkim gier akcji). Seria została wykreowana przez Robot Entertainment, założone między innymi przez byłych pracowników Ensemble Studios – firmy stojącej za marką Age of Empires.
Krótka historia serii Orcs Must Die!
Cykl zapoczątkowała wypuszczona w 2011 roku produkcja pod tytułem Orcs Must Die! (która w Polsce doczekała się podtytułu Śmierć orkom). Pozycja łącząca elementy gry akcji i tower defense przypadła graczom do gustu i odniosła na tyle duży sukces na konsolach Xbox 360 oraz komputerach osobistych, że dała początek marce rozwijanej w kolejnych latach.
Na drugą część serii nie trzeba było długo czekać, bowiem Orcs Must Die! 2 ukazało się w 2012 roku. Tytuł trafił wyłącznie na komputery osobiste i powtórzył sukces poprzednika, zdobywając bardzo pozytywne recenzje od graczy i branżowych mediów.
Następna gra spod tego szyldu ukazała się pięć lat później – w 2017 roku. Wydany na PC oraz PlayStation 4 spin-off Orcs Must Die! Unchained wzbogacił schemat wypracowany na potrzeby wcześniejszych pozycji spod tego szyldu o elementy zapożyczone z karcianek. Pełnoprawna trzecia odsłona cyklu, czyli Orcs Must Die 3!, pojawiła się w 2020 roku na komputerach osobistych, a na przestrzeni dwóch kolejnych lat ukazywała się na konsolach.
Następny w kolejce był natomiast drugi spin-off serii, czyli wypuszczone w styczniu 2025 roku (wyłącznie na PC oraz Xboksy Series X/S) Orcs Must Die! Deathrap. Tym razem autorzy zaserwowali nam mariaż znanego schematu z rozwiązaniami rodem z roguelike’ów.
Fabuła w cyklu Orcs Must Die!
W Orcs Must Die! warstwa fabularna nie odgrywa szczególnie ważnej roli. Cykl przenosi nas do świata fantasy, a wcielamy się w nim w Magów Wojennych, którzy bronią tej krainy przed orkami. Na przestrzeni kolejnych części serii naszym zadaniem jest wywiązywanie się ze swojego nadrzędnego obowiązku; po drodze poznajemy kolejne postacie, a cała opowieść została okraszona sporą dawką humoru.
Gameplay w grach z serii Orcs Must Die!
W produkcjach spod szyldu Orcs Must Die! akcję oglądamy z perspektywy trzeciej osoby (TPP). Wspólnym mianownikiem każdej z tych gier są elementy tower defense. Zabawa jest bardzo dynamiczna, a w jej trakcie nasze zadanie polega na obronie fortec przed kolejnymi falami zielonoskórych stworów. Dokonujemy tego, rozstawiając wymyślne pułapki oraz przyzywając posiłki. Poza tym nic nie stoi na przeszkodzie, by chwycić za broń i samodzielnie ruszyć do walki z hordami nieprzyjaciół.
Druga część serii wprowadziła tryb współpracy. Orcs Must Die! Unchained wzbogacono o elementy karcianki i możliwość wcielenia się w potwory reprezentujące tytułowe stronnictwo (Rozkutych, ang. Unchained), zaś Deathtrap przyniosło elementy roguelike’a w postaci losowych wzmocnień i osłabień wpływających na nas i naszych wrogów.