Seria Neverwinter Nights - seria gier
Cykl gier RPG, osadzonych w fantastycznym uniwersum Forgotten Realms (Zapomniane Krainy). Seria została zapoczątkowana przez studio BioWare, które wcześniej dostarczyło między innymi dwie pierwsze części bestsellerowego Baldur’s Gate’a. Jej druga odsłona została natomiast opracowana przez studio Obsidian Entertainment (również specjalizujące się w tym gatunku). Wydawcą obu gier było Atari. Po latach do grona deweloperów biorących udział w rozwoju marki dołączyła firma Beamdog, która przygotowała odświeżoną wersję jej pierwszej reprezentantki.
Warto odnotować, że pomimo zbieżności nazw, seria ta nie jest powiązana z grami Neverwinter Nights (1991) oraz Neverwinter (2013).
Krótka historia serii Neverwinter Nights
Pierwsza produkcja spod tego szyldu, zatytułowana po prostu Neverwinter Nights, ukazała się na komputerach osobistych w 2002 roku. Tytuł odniósł sukces artystyczny i komercyjny, ciesząc się wysokimi ocenami od graczy oraz branżowych mediów (według serwisu Metacritic średnia not wystawionych mu przez te drugie wynosiła 91/100). Stojąca za tym projektem ekipa BioWare przygotowała jeszcze dwa dodatki, czyli Shadows of Undrentide i Hordes of the Underdark, a następnie skupiła swoją uwagę na innych przedsięwzięciach.
Z tego względu opracowanie drugiej części serii spoczęło na barkach ekipy Obsidian Entertainment. Studio wywiązało się z tego zadania, a Neverwinter Nights 2 trafiło do sprzedaży w 2006 roku. Pozycja ta również doczekała się ciepłego przyjęcia ze strony graczy i recenzentów (choć nie tak ciepłego, jak jej poprzedniczka) i otrzymała dwa dodatki – Maskę Zdrajcy oraz Gniew Zehira, a także mod premium zatytułowany Wrota Zachodu.
Rok 2018 przyniósł premierę Neverwinter Nights: Enhanced Edition, czyli odświeżonej wersji pierwszej części serii (wzbogaconej o dodatki), za którą stało studio Beamdog. Produkcja zadebiutowała na komputerach osobistych i urządzeniach mobilnych z systemem Android, zaś po roku ukazała się również na PlayStation 4, Xboksie One oraz Nintendo Switch.
Fabuła gier z cyklu Neverwinter Nights
Gry spod szyldu Neverwinter Nights przenoszą nas do tytułowego miasta. Podczas gdy pierwsza część serii koncentruje się na poszukiwaniach lekarstwa na pustoszącą je plagę, druga odsłona cyklu opowiada o konflikcie z tajemniczym Królem Cieni zagrażającym całej okolicy. Dodatki pozwalają nam natomiast zwiedzić inne miejsca, jak Undrentide, Waterdeep czy też Kraina Rashemen, i pomóc ich mieszkańcom w rozprawieniu się z trapiącymi je problemami.
W obu produkcjach wcielamy się w postacie, które trafiają w sam środek chaosu, a ich dalsze poczynania nie tylko determinują ich własne losy, lecz również wpływają na przyszłość całej krainy.
Gameplay w grach z serii Neverwinter Nights
Pod względem mechaniki gry spod szyldu Neverwinter Nights są klasycznie zrealizowanymi RPG-ami. Wcielając się w samodzielnie wykreowaną postać, podczas zabawy przemierzamy lokacje, prowadzimy rozmowy i przyjmujemy oraz wykonujemy zadania, a także stajemy do walki z przeciwnikami, z którymi toczymy starcia w czasie rzeczywistym (z opcją aktywnej pauzy). Choć pierwsza odsłona cyklu została pozbawiona możliwości skomponowania drużyny (jej namiastkę stanowi możliwość zatrudnienia najemnika), funkcjonalność ta została przywrócona w jej kontynuacji.
Pomimo że filarem każdego Neverwinter Nights jest kampania fabularna, poszczególne produkcje oferują również tryb multiplayer. Dopełnieniem tego wszystkiego są narzędzia pozwalające na tworzenie własnej zawartości.
Silnik gier z cyklu Neverwinter Nights
Obie gry spod szyldu Neverwinter Nights działają w oparciu o wykreowany przez BioWare silnik Aurora, którego mocno zmodyfikowana wersja napędzała również m.in. pierwszego Wiedźmina.