Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Seria Neverwinter Nights - seria gier

Cykl gier RPG, osadzonych w fantastycznym uniwersum Forgotten Realms (Zapomniane Krainy). Seria została zapoczątkowana przez studio BioWare, które wcześniej dostarczyło między innymi dwie pierwsze części bestsellerowego Baldur’s Gate’a. Jej druga odsłona została natomiast opracowana przez studio Obsidian Entertainment (również specjalizujące się w tym gatunku). Wydawcą obu gier było Atari. Po latach do grona deweloperów biorących udział w rozwoju marki dołączyła firma Beamdog, która przygotowała odświeżoną wersję jej pierwszej reprezentantki.

Warto odnotować, że pomimo zbieżności nazw, seria ta nie jest powiązana z grami Neverwinter Nights (1991) oraz Neverwinter (2013).

Krótka historia serii Neverwinter Nights

Pierwsza produkcja spod tego szyldu, zatytułowana po prostu Neverwinter Nights, ukazała się na komputerach osobistych w 2002 roku. Tytuł odniósł sukces artystyczny i komercyjny, ciesząc się wysokimi ocenami od graczy oraz branżowych mediów (według serwisu Metacritic średnia not wystawionych mu przez te drugie wynosiła 91/100). Stojąca za tym projektem ekipa BioWare przygotowała jeszcze dwa dodatki, czyli Shadows of Undrentide i Hordes of the Underdark, a następnie skupiła swoją uwagę na innych przedsięwzięciach.

Z tego względu opracowanie drugiej części serii spoczęło na barkach ekipy Obsidian Entertainment. Studio wywiązało się z tego zadania, a Neverwinter Nights 2 trafiło do sprzedaży w 2006 roku. Pozycja ta również doczekała się ciepłego przyjęcia ze strony graczy i recenzentów (choć nie tak ciepłego, jak jej poprzedniczka) i otrzymała dwa dodatki – Maskę Zdrajcy oraz Gniew Zehira, a także mod premium zatytułowany Wrota Zachodu.

Rok 2018 przyniósł premierę Neverwinter Nights: Enhanced Edition, czyli odświeżonej wersji pierwszej części serii (wzbogaconej o dodatki), za którą stało studio Beamdog. Produkcja zadebiutowała na komputerach osobistych i urządzeniach mobilnych z systemem Android, zaś po roku ukazała się również na PlayStation 4, Xboksie One oraz Nintendo Switch.

Fabuła gier z cyklu Neverwinter Nights

Gry spod szyldu Neverwinter Nights przenoszą nas do tytułowego miasta. Podczas gdy pierwsza część serii koncentruje się na poszukiwaniach lekarstwa na pustoszącą je plagę, druga odsłona cyklu opowiada o konflikcie z tajemniczym Królem Cieni zagrażającym całej okolicy. Dodatki pozwalają nam natomiast zwiedzić inne miejsca, jak Undrentide, Waterdeep czy też Kraina Rashemen, i pomóc ich mieszkańcom w rozprawieniu się z trapiącymi je problemami.

W obu produkcjach wcielamy się w postacie, które trafiają w sam środek chaosu, a ich dalsze poczynania nie tylko determinują ich własne losy, lecz również wpływają na przyszłość całej krainy.

Gameplay w grach z serii Neverwinter Nights

Pod względem mechaniki gry spod szyldu Neverwinter Nights są klasycznie zrealizowanymi RPG-ami. Wcielając się w samodzielnie wykreowaną postać, podczas zabawy przemierzamy lokacje, prowadzimy rozmowy i przyjmujemy oraz wykonujemy zadania, a także stajemy do walki z przeciwnikami, z którymi toczymy starcia w czasie rzeczywistym (z opcją aktywnej pauzy). Choć pierwsza odsłona cyklu została pozbawiona możliwości skomponowania drużyny (jej namiastkę stanowi możliwość zatrudnienia najemnika), funkcjonalność ta została przywrócona w jej kontynuacji.

Pomimo że filarem każdego Neverwinter Nights jest kampania fabularna, poszczególne produkcje oferują również tryb multiplayer. Dopełnieniem tego wszystkiego są narzędzia pozwalające na tworzenie własnej zawartości.

Silnik gier z cyklu Neverwinter Nights

Obie gry spod szyldu Neverwinter Nights działają w oparciu o wykreowany przez BioWare silnik Aurora, którego mocno zmodyfikowana wersja napędzała również m.in. pierwszego Wiedźmina.

Neverwinter Nights: Enhanced Edition
Neverwinter Nights: Enhanced Edition

RPG 27 marca 2018

Neverwinter Nights: Enhanced Edition to remaster przebojowej gry RPG z 2002 roku. Projekt zawiera podstawową wersję produkcji wraz z dodatkami Shadows of Undrentide, Hordes of the Underdark oraz Kingmaker. Tytuł ulepsza oprawę graficzną, ale jednocześnie zachowuje kompatybilność ze starszymi modami.

PCPS4XONESwitchAND

Neverwinter Nights 2
Neverwinter Nights 2

RPG 31 października 2006

Kontynuacja przebojowej gry cRPG studia BioWare z 2002 roku, przygotowana tym razem przez ekipę Obsidian Entertainment, mającą na swym koncie drugą odsłonę serii Star Wars: Knight of the Old Republic. Fabuła Neverwinter Nights 2 rozpoczyna się kilka lat po wydarzeniach ukazanych w pierwowzorze, kiedy światu Forgotten Realms zagraża tajemniczy Król Cieni. Jedynym sposobem na jego pokonanie jest odnalezienie wszystkich fragmentów roztrzaskanego miecza, znanego jako Srebrne Ostrze Gith. W stosunku do pierwszej części cyklu, w mechanice rozgrywki wprowadzono sporo innowacji, z których najważniejsza to możliwość dołączenia do drużyny aż trzech postaci niezależnych, nad którymi w toku zabawy mamy tym razem pełną kontrolę. Prócz tego w grze znalazły się nowe klasy postaci oraz niedostępne wcześniej czary i umiejętności. Rozbudowano także edytor, pozwalający np. na zaprojektowanie własnej przygody, a następnie zaproszenie do wspólnej zabawy innych graczy.

PC

Neverwinter Nights
Neverwinter Nights

RPG 18 czerwca 2002

Opracowana przez znane z sagi Baldur’s Gate studio BioWare gra cRPG, oparta na trzeciej edycji systemu Dungeons & Dragons. Fabuła Neverwinter Nights przenosi nas do fikcyjnego świata Forgotten Realms i osnuta jest wokół tajemniczej zarazy, panującej w tytułowym mieście Neverwinter. Zadaniem bohatera, w którego wciela się gracz, jest ustalenie, kto i w jakim celu wywołał śmiertelną chorobę. Historia składa się z prologu oraz czterech rozdziałów, z których każdy rozgrywa się na innym terenie (nie można wrócić do odwiedzanych wcześniej lokacji). Podczas zabawy zajmujemy się realizacją kolejnych zadań fabularnych, gromadzeniem złota i przedmiotów, rozwijaniem naszej postaci oraz, oczywiście, walką. Ta rozgrywana jest w czasie rzeczywistym z opcją aktywnej pauzy, a wynik większości akcji - w myśl zasad D&D - generowany jest losowo na podstawie rzutu kośćmi. Mocną stroną gry są rozbudowane opcje rozgrywki wieloosobowej.

PC