Seria MotoGP - seria gier
Seria poświęconych jednośladom gier wyścigowych, oparta na licencji Motocyklowych Mistrzostw Świata (ang. Grand Prix motorcycle racing). Gry spod szyldu MotoGP można znaleźć zarówno na konsolach oraz komputerach osobistych, jak i na urządzeniach mobilnych. Na przestrzeni lat marka przechodziła z rąk do rąk; początkowo pieczę nad nią sprawowało japońskie Namco, następnie trafiła ona pod skrzydła firmy THQ, stamtąd powędrowała do katalogu wydawniczego firmy Capcom, by w 2013 roku trafić w ręce studia Milestone.
Korzenie marki sięgają 2000 roku i gry MotoGP wydanej na konsolę PlayStation 2. Tytuł dał początek serii rozwijanej przez firmę Namco przez kolejnych sześć lat, do premiery gry zatytułowanej... również MotoGP, jednak wypuszczonej już tylko na konsolę PlayStation Portable. W międzyczasie prawa do marki MotoGP uzyskała także firma THQ, która od 2002 roku zaczęła rozwijać swoją własną serię – MotoGP: Ultimate Racing Technology. Cztery lata później amerykański cykl doczekał się swoistego rebrandingu, a jego dwie kolejne odsłony ukazały się pod tytułami MotoGP ‘06 oraz MotoGP ‘07. W 2007 roku pieczę nad rozwojem marki przejął japoński Capcom, który na potrzeby tego przedsięwzięcia nawiązał współpracę z włoskim studiem Milestone. Owocem tej kooperacji były dwie gry – MotoGP ‘07 na PlayStation 2 oraz multiplatformowe MotoGP ‘08. Stworzenie dwóch kolejnych części serii, które wyszły spod skrzydeł Capcomu, czyli MotoGP 09/10 oraz MotoGP 10/11, przypadło natomiast w udziale zespołowi Monumental Games.
Od 2013 roku rozwojem serii ponownie zajmuje się studio Milestone, które stało się najdłużej rozwijającym ją deweloperem. Choć początkowo zespół nawiązywał współpracę z wydawcami, wśród stworzonych przez niego odsłon cyklu większość stanowią pozycje wydawane przez niego własnym sumptem. Począwszy od gry MotoGP 13, kolejne części serii trafiają na rynek w rocznych odstępach i są numerowane zgodnie z latami, w których się ukazują; wyjątek stanowi gra Valentino Rossi: The Game, która zajęła miejsce nigdy niewydanego MotoGP 16.
Wspólną cechą gier z serii MotoGP jest zacięcie symulacyjne. Oficjalna licencja Motocyklowych Mistrzostw Świata pozwala twórcom na umieszczenie autentycznych nazw i symboli zespołów, nazwisk i sylwetek zawodników, a także prawdziwych torów i motocykli, których parametry są starannie odwzorowywane.
W produkcjach spod szyldu MotoGP gracze na ogół otrzymują do wyboru kilka wariantów rozgrywki, począwszy od treningu, poprzez pojedynczy wyścig, aż po pełen sezon lub karierę. Dodatkowo w większości z nich zaimplementowany jest tryb multiplayer, pozwalający na zabawę z innymi graczami na podzielonym ekranie lub przez Internet.
Gry z serii MotoGP zazwyczaj mogą pochwalić się oprawą audiowizualną wysokiej jakości. Twórcy najczęściej decydują się na staranne odtworzenie nie tylko detali poszczególnych motocykli, ale także wyglądu i ukształtowania torów wyścigowych. W nowszych częściach serii prym wiodą też zmienne warunki atmosferyczne, które mają realny wpływ na przebieg rywalizacji.