Seria Middle-earth: Shadow of... - seria gier
Middle-earth: Shadow of... to seria gier osadzonych w Śródziemiu, fantastycznej krainie znanej m.in. z dzieł Władca Pierścieni czy Hobbit. Na serię składa się główny cykl przygodowych gier akcji, opracowywanych na konsole i pecety przez studio Monolith Productions, a także spin-off na urządzenia mobilne w postaci strategii czasu rzeczywistego, opracowany przez wewnętrzne studio deweloperskie firmy Warner Bros., będącej wydawcą całej serii.
Część pierwsza, Middle-earth: Shadow of Mordor (Śródziemie: Cień Mordoru), ukazała się pod koniec 2014 roku na komputery stacjonarne oraz konsole: PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 i Xbox One. Bezpośrednia kontynuacja, Middle-earth: Shadow of War (Śródziemie: Cień Wojny), pojawiła się w październiku 2017 na pecetach oraz konsolach PS4 i Xbox One. Gra strategiczna na urządzenia mobilne, nosząca tę samą nazwę co druga część cyklu głównego, pojawiła się na urządzeniach iOS i Android pod koniec roku 2017.
Miejscem akcji wszystkich odsłon serii jest Śródziemie – fantastyczna kraina stworzona przez J.R.R. Tolkiena i spopularyzowana przez ekranizacje w reżyserii Petera Jacksona. Wolni mieszkańcy Śródziemia, czyli przede wszystkim ludzie, elfy i krasnoludy, są od wielu wieków nękani przez pradawne siły zła. Ich uosobieniem jest mroczny władca Sauron, dowodzący armiami brutalnych i bezwzględnych orków. Z punktu widzenia chronologii uniwersum gry toczą się gdzieś pomiędzy wydarzeniami z Hobbita a Władcy Pierścieni, w momencie gdy Sauron powraca do mrocznej krainy Mordor, aby odbudować swą plugawą armię i ponownie najechać Śródziemie.
Głównym bohaterem serii jest Talion – zwiadowca armii Gondoru, królestwa ludzi; zadaniem bohatera jest pilnowanie wejścia do Mordoru. Zarówno Talion, jak i jego rodzina stają się ofiarami sług Saurona. Schwytany i zamordowany w ramach mrocznego rytuału, Talion zostaje związany z tajemniczym widmem elfa, który przed wiekami również doznał wielkich krzywd z rąk mrocznego władcy. Dzięki mocy widma Talion jest w stanie powrócić do świata żywych, gdzie Sauron i jego słudzy rozpoczynają przygotowania do kolejnej inwazji na Śródziemie. Pałając żądzą zemsty za doznane krzywdy, zwiadowca Gondoru i duch starożytnego elfa wyruszają razem do Mordoru, aby wymierzyć sprawiedliwość.
W obu częściach głównego cyklu naszego bohatera obserwujemy z perspektywy trzeciej osoby, a przeważająca część rozgrywki schodzi nam na walkach z licznymi przeciwnikami. Talion świetnie posługuje się mieczem, blokując ataki i wyprowadzając śmiercionośne serie ciosów, a dzięki mocy swego niematerialnego towarzysza może w dowolnym momencie wyciągnąć z powietrza łuk, którym widmo posługiwało się za życia, i przeszyć kilku orków eterycznymi strzałami. Z biegiem czasu gracz może ulepszać swój oręż runami uzyskanymi z pokonanych przeciwników oraz zdobywać nowe umiejętności specjalne.
Znakiem rozpoznawczym serii jest system Nemezis, dzięki któremu nasza przygoda staje się prawdziwie unikalna, a odnoszone sukcesy i porażki mają realny wpływ na świat gry. Armia Saurona złożona jest nie tylko z szeregowych żołnierzy, ale też dowódców różnego szczebla, z których każdy posiada losowo wygenerowane imię oraz mocne i słabe strony. Przed walką z takim czempionem dobrze jest poznać jego charakter np. poprzez przesłuchiwanie pokonanych szeregowców. Warto dodać, że na miejsce pokonanego dowódcy może awansować niższy stopniem ork, na przykład w ramach nagrody za zabicie gracza. Zarówno szeregowców, jak i dowódców możemy przekabacać na naszą stronę, aby pomagali nam w walce z Sauronem. Ostrożnie wybierając cele do eliminacji, możemy nawet zapewnić naszym agentom awans na wyższe stanowiska w armii ciemności. W drugiej części głównego cyklu (Shadow of War) mechaniki te zostały wzniesione na wyższy poziom: możemy tam tworzyć ze skaptowanych orków całe armie, zdobywać fortece, zajmować całe regiony Mordoru, a także przydzielać namiestników do kontrolowanych terenów. Gra zyskała dzięki temu walory strategiczne.
Wersja Cienia Wojny wydana na urządzenia mobilne jest grą jeszcze bardziej przypominającą tytuły RTS. Kolekcjonujemy w niej słynne postacie z uniwersum Władcy Pierścieni oraz dowodzimy nimi w bitwach w czasie rzeczywistym, obserwując walki z perspektywy lotu ptaka. Podczas starcia jesteśmy ograniczeni do niewielkiego oddziału elitarnych wojowników, z których każdy dysponuje unikalnymi umiejętnościami.