Seria MechWarrior - seria gier
Kultowy cykl gier symulacyjnych, osadzonych w uniwersum BattleTech. Seria została zapoczątkowana w 1989 roku i na przestrzeni lat zajmowały się nią rozmaite studia deweloperskie. Mowa o takich zespołach, jak Dynamix, Beam Software, Genesis, Activision, Zipper Interactive, FASA Studio oraz Piranha Games (które posiada prawa do marki od 2011 roku).
Gry spod szyldu MechWarrior zabierają nas w podróż do uniwersum BattleTech, a dokładnie – do skolonizowanego obszaru galaktyki, znanego pod nazwą Inner Sphere. W trakcie rozgrywki zasiadamy za sterami potężnego mecha i wykonujemy postawione przed nami zadania, biorąc udział w wydarzeniach odciskających piętno na całym uniwersum. Mowa między innymi o takich momentach z historii świata BattleTech, jak Trzecia wojna sukcesyjna (ang. Third Succession War), Inwazja klanów (ang. Clan Invasion), Wojna domowa w Federacji Wspólnoty Narodów (ang. Federated Commonwealth Civil War) oraz Operacja Wąż (ang. Operation Serpent) czy Operacja Bulldog (ang. Operation Bulldog).
Filarem wszystkich gier z serii MechWarrior jest toczenie zaciętych bitew. Jak przystało na pozycje o zacięciu symulacyjnym, batalie toczą się tu w wolnym tempie; kontrolowane przez nas kolosy są powolne, lecz wytrzymałe i uzbrojone po zęby, co czyni je swego rodzaju kroczącymi fortecami. Wszystko to sprawia, że musimy poświęcić nieco czasu na naukę meandrów sterowania, by sprawnie radzić sobie na polu walki. Dodatkowo gry z tego cyklu oddają nam do dyspozycji szerokie wachlarze modyfikacji, dzięki którym możemy przystosowywać mechy do potrzeb oraz indywidualnych preferencji.
Pierwsza część serii, zatytułowana po prostu MechWarrior, zadebiutowała na komputerach osobistych w 1989 roku. Na drugą odsłonę cyklu, pod tytułem MechWarrior 2: 31st Century Combat, komputerowi gracze musieli czekać aż do 1995 roku; dwa lata później tytuł trafił również na konsole PlayStation oraz Saturn. Trzecia część serii, czyli MechWarrior 3, pojawiła się na komputerach osobistych w 1999 roku, zaś MechWarrior 4: Vengeance trafił na komputery osobiste w 2000 roku. Piąta odsłona cyklu – MechWarrior 5: Mercenaries – trafiła na komputery osobiste w 2019 roku, zaś dwa lata później pojawiła się na konsolach Xbox One i Series X/S oraz PlayStation 4 i PlayStation 5.
Oprócz głównych części serii, na przestrzeni lat cykl doczekał się szeregu pobocznych odsłon i rozszerzeń. W 1995 roku do sprzedaży trafiło rozszerzenie do drugiego MechWarriora, zatytułowane MechWarrior 2: Ghost Bear’s Legacy. Rok później tytuł doczekał się samodzielnego dodatku pod tytułem MechWarrior 2: Mercenaries, a w 2002 roku w jego ślady poszedł add-on do czwartej części serii, zatytułowany MechWarrior 4: Mercenaries. Rok 2013 przyniósł premierę nastawionej na multiplayerową zabawę odsłony cyklu, pod tytułem MechWarrior Online; w tym samym roku na urządzenia mobilne trafił taktyczny spin-off marki, zatytułowany MechWarrior: Tactical Command. Wreszcie w 2023 roku zapowiedziano grę MechWarrior 5: Clans, czyli samodzielną produkcję, która w przeciwieństwie do pierwszego MechWarriora 5 oferowała liniową kampanię fabularną (osadzoną w trakcie krwawej Inwazji klanów).