Seria Mario & Sonic at the - seria gier
Seria trójwymiarowych gier sportowych, w której spotykają się bohaterowie najważniejszych marek firm Nintendo oraz Sega. Cykl od początku posiada oficjalną licencję Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego i zgodnie z jego zaleceniami, jednym z głównych celów produkcji jest promowanie sportu, rywalizacji fair play oraz aktywnego trybu życia. Wydawcą na terenie Japonii pozostaje koncern Nintendo, za resztę świata (w tym w szczególności za Amerykę Północną i Europę) odpowiada z kolei Sega.
Cykl zadebiutował na przełomie 2007 i 2008 roku na konsolach Wii oraz Nintendo DS grą Mario & Sonic at the Olympic Games, która była oficjalną produkcją towarzyszącą Letnim Igrzyskom Olimpijskim w Pekinie. Jednocześnie gra była pierwszym tytułem, który połączył ze sobą bohaterów serii Mario oraz Sonic the Hedgehog. Produkcja oferowała dwadzieścia dyscyplin olimpijskich podzielonych na osiem kategorii – lekkoatletykę, gimnastykę, strzelectwo, łucznictwo, wioślarstwo, pływanie, szermierkę sportową oraz tenis stołowy. Do wyboru graczy oddano 17 ikonicznych postaci, w tym braci hydraulików i księżniczkę Peach czy jeża Sonica. Kolejna część towarzyszyła Zimowym Igrzyskom Olimpijskim 2010 w kanadyjskim Vancouver. Produkcja zawierała 16 dyscyplin sportowych podzielonych na dziewięć kategorii – narciarstwo alpejskie, skoki narciarskie, narciarstwo dowolne, snowboard, łyżwiarstwo, łyżwiarstwo figurowe, bobsleje, hokej na lodzie oraz curling. Oprócz tego dodano cztery nowe postacie grywalne.
Seria wydawana jest co dwa lata, towarzysząc kolejnym zmaganiom olimpijskim. Każda odsłona zawiera zaktualizowany zestaw dyscyplin olimpijskich oraz poszerzony wachlarz dostępnych zawodników. W wydanej w 2016 roku grze Mario & Sonic at the Rio 2016 Olympic Games do wyboru graczy twórcy oddali 42 zawodników – 21 z uniwersum Mario, 20 z uniwersum Sonica oraz cyfrowe awatary graczy znane jako Mii. Ważnym momentem cyklu było przejście na nową generację konsol i urządzeń mobilnych, co nastąpiło w 2011 roku w przypadku 3DS oraz w 2013 roku w przypadku WiiU.
Cechą charakterystyczną serii jest wykorzystanie możliwości kontrolerów do symulowania autentycznych ruchów sportowców. W związku z tym gracz, chcąc wykonać daną zagrywkę, musi w pewnym stopniu odtworzyć rzeczywiste ruchy, które wykonywałby podczas tej czynności. Dla przykładu, aby strzelić z łuku, należy „napiąć” kontroler Nunchuk, z kolei rzut młotem wymaga odpowiedniego „rozbujania” Wii Remote. Należy przy tym zaznaczyć, że zamiarem serii nie jest wierne oddanie przebiegu rozgrywek sportowych, w związku z czym znaczna część elementów gry jest przerysowana, a fizyka działa w sposób nieco odbiegający od tego, co znamy ze świata realnego. Dodatkowo gra oferuje specjalne dyscypliny zwane Dream Events, które przenoszą nas z obiektów olimpijskich w fantastyczne lokacje znane z serii bazowych. Możemy tutaj korzystać z mocy specjalnych naszych bohaterów, co nadaje całej rozgrywce rozrywkowy charakter.
Zabawowy rys serii podkreślany jest dodatkowo przez kolorową i mocno bajkową oprawę graficzną. Poszczególne odsłony pomyślane są przede wszystkim jako gry imprezowe, przeznaczone dla wielu graczy – czy to przebywających w jednym pomieszczeniu, czy bawiących się wspólnie za pośrednictwem Internetu. W zależności od danej dyscypliny gracze mogę rywalizować między sobą indywidualnie bądź drużynowo. Istnieje jednak możliwość zabawy także w trybie dla jednego użytkownika.