Seria Life is Strange - seria gier
Life is Strange to seria gier przygodowych TPP, inspirowanych między innymi dziełami studia Telltale Games. Cykl został stworzony przez francuski zespół DONTNOD Entertainment, a jego wydawcą jest firma Square Enix, która z czasem przekazała pieczę nad jego rozwojem ekipie Deck Nine. Gry spod tego szyldu można znaleźć przede wszystkim na komputerach osobistych i konsolach, jednak dwie pierwsze z nich pojawiły się również na urządzeniach mobilnych.
Krótka historia serii Life is Strange
Pierwszy epizod Life is Strange – o podtytule Chrysalis – ukazał się pod koniec stycznia 2015 roku. Każdy następny wychodził po mniej więcej dwóch miesiącach od premiery poprzedniego, a piąty, czyli ostatni, pojawił się na rynku w październiku tegoż roku. Produkcja doczekała się niebywale ciepłego przyjęcia, toteż kując żelazo póki gorące, autorzy przystąpili do pracy nad drugą odsłoną cyklu.
W międzyczasie wydawca powierzył zespołowi Deck Nine przygotowanie prequela „jedynki”, którym było wydane w sierpniu 2017 roku Life is Strange: Before the Storm. Czerwiec 2018 roku przyniósł premierę jeszcze jednej, pobocznej gry spod opisywanego szyldu, czyli jednoodcinkowego i darmowego The Awesome Adventures of Captain Spirit. Debiutancki odcinek Life is Strange 2 pojawił się natomiast trzy miesiące później.
Podczas gdy pierwsza odsłona cyklu Life is Strange była hitem artystycznym i komercyjnym, druga część serii, choć wciąż prezentowała dość wysoki poziom, nie zdołała powtórzyć jej sukcesu. Firma Square Enix postanowiła więc przekazać pieczę nad rozwojem marki ekipie Deck Nine, która w 2021 roku dostarczyła trzecią główną odsłonę cyklu, zatytułowaną Life is Strange: True Colors. W odróżnieniu od poprzedniczek, produkcja została wydana w całości, a nie w następujących po sobie odcinkach – choć z wyraźnym zachowaniem podziału na rozdziały.
Początek 2022 roku upłynął dla marki pod znakiem Life is Strange Remastered Collection, a także spin-offu będącego darmową, nieoficjalną kontynuacją pierwszej części serii, zatytułowanego Life is Strange: Aftermath. Na oficjalny sequel pierwszej przygody Max Caulfield przyszło nam czekać do 2024 roku, kiedy to zapowiedziano, a następnie wydano pełnoprawną czwartą część serii, czyli Life is Strange: Double Exposure (ponownie od Deck Nine).
Fabuła i gameplay w grach z serii Life is Strange
Poszczególne odsłony cyklu Life is Strange pozwalają nam wcielić się w inne postacie, które zmagają się z rozmaitymi problemami, a także są zmuszone do radzenia sobie ze swoimi nadnaturalnymi zdolnościami. Przykładowo, Max Caulfield, czyli bohaterka Life is Strange i Life is Strange: Double Exposure, potrafi manipulować czasem, co próbuje wykorzystać, by zapobiec tragicznym wydarzeniom, z kolei Alex z Life is Strange: True Colors umie absorbować emocje innych ludzi oraz manipulować nimi, co może pomóc jej w rozwikłaniu tajemnicy śmierci jej brata.
Cechą charakterystyczną wszystkich tytułów z serii Life is Strange jest nieliniowość fabuły. To właśnie jej podporządkowane są pozostałe elementy rozgrywki – eksploracja, interakcje z postaciami czy też ewentualna moc lub umiejętność, którą dysponują kontrolowane przez nas postacie. Istotne jest również podejmowanie niosących konsekwencje decyzji, które w niebagatelny sposób wpływają zarówno na otoczenie, jak i bohaterów.
Grafika w grach z serii Life is Strange
Każda odsłona serii Life is Strange może pochwalić się charakterystyczną oprawą graficzną, przywodzącą na myśl wykonane pastelami rysunki. Pierwsza część wykorzystuje ulepszoną wersję silnika Unreal Engine 3, Before the Storm zostało stworzone przy użyciu Unity, natomiast The Awesome Adventures of Captain Spirit, Life is Strange 2 i Life is Strange: True Colors powstały na Unreal Engine 4.