Seria Layers of Fear - seria gier
Layers of Fear to seria przygodówek utrzymanych w konwencji psychologicznego horroru, opracowanych przez polską firmę Bloober Team – niezależne studio deweloperskie, założone w 2008 roku. Silną inspiracją dla twórców pierwszej części stał się grywalny teaser długo oczekiwanego lecz nigdy nieukończonego Silent Hills – kolejnej odsłony kultowego cyklu gier grozy od studia Konami. Nawiązanie do tak głośnego tytułu przyciągnęło uwagę zarówno graczy z kraju, jak i z zagranicy, a odniesiony przez grę sukces zmotywował deweloperów do pracy nad następnymi projektami tego pokroju.
Pierwsze Layers of Fear – wydane przez firmę Aspyr – ukazało się w lutym 2016 roku. Akcja tytułu rozgrywa się w latach 20. XX wieku, w bliżej nieznanym mieście w Stanach Zjednoczonych. W grze tej przychodzi nam wcielić się w artystę malarza, który po powrocie z rozprawy sądowej zaczyna przemierzać pokoje swojego rozległego, choć pozbawionego życia domostwa. Po wnikliwym obchodzie w końcu trafia do pracowni. Pośrodku pomieszczenia stoi sztaluga a na niej okryty płachtą obraz – dzieło jego życia, które bohater pragnie za wszelką cenę ukończyć.
2 sierpnia tego samego roku twórcy wypuścili pierwszy dodatek fabularny do gry – Inheritance – w którym wcielamy się w córkę artysty. Akcja tytułu ponownie przenosi nas do mrocznej rezydencji, tym razem jednak historia nieszczęsnej rodziny zostaje nam ukazana z perspektywy jego najmłodszej członkini. Podobnie jak w pierwowzorze rozgrywka jest tu prowadzona z perspektywy pierwszej osoby i opiera się przede wszystkim na eksploracji i rozwiązywaniu łamigłówek.
Kolejna część serii miała swoją premierę w 2018 roku. W odróżnieniu do jedynki akcja Layers of Fear 2 rozgrywa się na opuszczonym statku, a motywem przewodnim tytułu nie jest już malarstwo, lecz sztuka filmowa. W grze tej przejmujemy więc kontrolę nad nieznanym nam z imienia aktorem, który otrzymał właśnie angaż w filmie kręconym na pokładzie liniowca. W rolę narratora opowieści wcielił się tu Tony Todd, znany m. in. z tytułowej roli w Candymanie – serii zapoczątkowanej w 1992 roku i opracowanej na podstawie książki Clive’a Barkera. Kompozycją muzyki zajął się natomiast Arkadiusz Reikowski. Pomimo poprawy pewnych aspektów rozgrywki, druga część Layers of Fear nie cieszyła się już tak dużym zainteresowaniem co jej poprzedniczka.
Pod koniec 2021 roku studio Bloober Team wypuściło teaser kolejnej odsłony cyklu, której głównym bohaterem ponownie stał się bezimienny malarz. Projekt ten został zbudowany w oparciu o silnik Unreal Engine 5 i podobnie jak w pozostałych częściach, jego akcja prowadzona jest z perspektywy pierwszej osoby.