Seria Kingdom Come: Deliverance - seria gier
Seria realistycznych, osadzonych w średniowieczu gier RPG. Od początku pieczę nad cyklem Kingdom Come: Deliverance sprawuje Warhorse Studios – czeskie studio deweloperskie, założone w 2011 roku przez Daniela Vávrę, któremu gracze zawdzięczają kształt dwóch pierwszych części serii Mafia, a także Martina Klímę – współtwórcę Original War i trylogii UFO.
Krótka historia serii Kingdom Come: Deliverance
Pierwsza odsłona cyklu, czyli gra Kingdom Come: Deliverance, została zapowiedziana w grudniu 2013 roku. W styczniu 2014 roku projekt miał za sobą pierwszy sukces w postaci udanej kampanii crowdfundingowej w serwisie Kickstarter. Choć premiera pełnej wersji tego dzieła była wielokrotnie przekładana, ostatecznie zadebiutowało ono na komputerach osobistych, PlayStation 4 oraz Xboksie One 13 lutego 2018 roku.
Tytuł doczekał się ciepłego przyjęcia (według serwisu Metacritic, średnia ocen przyznanych mu przez graczy i recenzentów oscylowała wokół „ósemki”), a także cieszył się doskonałą sprzedażą. Dość powiedzieć, że pół miliona nabywców znalazł w ciągu dwóch dni od premiery, zaś do czerwca 2020 roku trafił w ręce ponad 3 milionów osób. Dodatkowo w marcu 2024 roku pozycja doczekała się wersji na konsolę Nintendo Switch. W międzyczasie autorzy nie tylko łatali swoje dzieło, lecz również wzbogacali je o kolejne rozszerzenia, wydawane w latach 2018-2019.
Choć w świetle sukcesu Kingdom Come: Deliverance zapowiedź jego kontynuacji wydawała się kwestią czasu, twórcy kazali fanom czekać na nią aż do kwietnia 2024 roku. Kingdom Come: Deliverance 2 zmierzało na komputery osobiste, PlayStation 5 oraz Xboksy Series X/S.
Charakterystyka gier z serii Kingdom Come: Deliverance
Gry z serii Kingdom Come: Deliverance przenoszą nas do średniowiecznej Europy, a dokładnie – do XV-wiecznych Czech. Głównym bohaterem KCD i KCD 2 jest syn kowala imieniem Henryk, który pałając żądzą zemsty za wymordowanie swojej rodzinnej wioski, wplątuje się w intrygę znacznie większego kalibru.
W produkcjach spod szyldu Kingdom Come: Deliverance akcję oglądamy z perspektywy pierwszej osoby (FPP) i otrzymujemy do dyspozycji otwarte światy, które możemy swobodnie przemierzać (na piechotę lub konno). Ich motorem są zadania popychające fabułę do przodu, którym towarzyszą rozmaite misje i aktywności poboczne. W miarę postępów rozwijamy Henryka, poznając nowe umiejętności i szlifując już odblokowane, a także gromadząc coraz lepsze wyposażenie czy też ulepszając posiadany sprzęt.
Twórcy tych gier kładą nacisk na realizm, co znajduje odzwierciedlenie nie tylko w wyglądzie świata przedstawionego (próżno w nim szukać fantastycznych elementów), lecz również między innymi w systemie ekwipunku oraz modelu walki. Ten ostatni stara się możliwie najwierniej odtwarzać specyfikę średniowiecznej szermierki; niemniej, gry spod szyldu KCD pozwalają nam również posługiwać się bronią dystansową, skradać się i zabijać wrogów po cichu.
Kingdom Come: Deliverance i Kingdom Come: Deliverance 2 działają w oparciu o silnik CryEngine. Zabawa toczy się w nich przy akompaniamencie klimatycznych soundtracków autorstwa Jana Valty.