Seria Just Cause - seria gier
Cykl sandboksowych gier akcji z widokiem z perspektywy trzeciej osoby (TPP), za którego stworzenie i rozwój odpowiada zespół deweloperski szwedzkiego studia Avalanche. Właścicielem praw do marki jest firma Eidos Interactive należąca do koncernu Square Enix.
Pierwsza gra z serii Just Cause była debiutanckim projektem deweloperów pod wodzą Christofera Sundberga. Prace nad tytułem trwały trzy lata. Gra w wersjach na komputery PC oraz konsole Xbox, Xbox 360 i PlayStation 2 trafiła do sklepów w roku 2006. Mimo dosyć przeciętnych wyników sprzedaży (1 mln kopii do kwietnia 2009 roku) firma Eidos Interactive zdecydowała się wydać kontynuację. Termin premiery był kilkakrotnie przesuwany w czasie. Ostatecznie gra Just Cause 2 ukazała się w 2010 roku w wersjach na wiodące platformy sprzętowe (PC, Xbox 360 i PlayStation 3) i natychmiast uznana została za wielki sukces, szybko prześcigając wyniki sprzedażowe pierwszej części. Na kolejną odsłonę przyszło graczom czekać pięć lat – Just Cause 3 wyszła na PC, Xboksa One i PlayStation 4 w grudniu 2015 roku, zbierając mieszane opinie. Natomiast najnowsza część serii, Just Cause 4, ukazała się w grudniu 2018 roku.
Gry z cyklu Just Cause są luźno powiązane między sobą wątkami fabularnymi. Ich zasadniczym elementem wspólnym jest postać głównego bohatera – Rico Rodrigueza, agenta specjalnego na usługach tajnej organizacji Agency (Agencja). Jako ekspert od pozornie niewykonalnych zadań, protagonista podejmuje się skrajnie ryzykownych misji, w których może wykazać się swoimi nietuzinkowymi umiejętnościami kaskaderskimi i skłonnościami do widowiskowej demolki.
Zarówno w Just Cause, jak i Just Cause 2 miejscem akcji są sporych rozmiarów tropikalne wyspy, po których terenie można przemieszczać się z wykorzystaniem różnego rodzaju pojazdów (samochody, samoloty i inne) oraz specjalistycznego ekwipunku (np. lotnia i spadochron). Jak przystało na produkcje sandboksowe, gracze mają dużą swobodę działania. Poza zadaniami związanymi z kampanią główną istnieją setki pobocznych questów. Rozgrywka stanowi połączenie elementów gry akcji, strzelanki oraz zręcznościówki. Wykonywanie rozmaitych czynności w trakcie zabawy pozwala zdobyć dziesiątki osiągnięć, którymi można pochwalić się za pośrednictwem wbudowanych funkcji społecznościowych. W Just Cause 3 znów pojawia się linka z hakiem, która debiutowała w poprzedniej części, tym razem jednak z ulepszoną mechaniką. Podobnie ma się sprawa ze spadochronem, który w trójce jest stabilniejszy, co pozwala graczom na strzelanie do przeciwników w trakcie korzystania z niego. Po raz pierwszy za to mamy do czynienia z Rebel Drop – nowym mechanizmem pozwalającym na zatrzymanie gry w celu wybrania wyposażenia oraz pojazdu, które po wznowieniu zrzucane są z nadlatującego myśliwca. W Just Cause 4 linka z hakiem otrzymała kolejne ulepszenia, dzięki którym gracz może własnoręcznie ją modyfikować na przykład przez dodanie do niej wyrzutni rakiet. Jednak zdecydowanie największą i najczęściej komentowaną nowością są zmienne warunki pogodowe, których rezultatem są burze piaskowe czy tornada. Nie są to jedynie efekty wizualne, lecz pełnoprawne symulacje fizyczne, stanowiące dla Rico kolejne możliwości siania chaosu wśród wrogów.
Wysokiej jakości oprawa wizualna w grach Just Cause 1-3 to zasługa nowoczesnego, multiplatformowego silnika Avalanche Engine (przez niektórych ekspertów zaliczanego do grona 10 najlepszych silników w grach wydanych na platformy sprzętowe siódmej generacji). Przygotowując Just Cause 4, deweloperzy postanowili wykorzystać nowy autorski silnik – APEX. To właśnie dzięki niemu możliwe jest osiągnięcie dynamicznych zjawisk pogodowych, czy symulacji fizyki lotu o tak dużym stopniu realizmu.
Warto również zwrócić uwagę na powstały w 2013 roku fanowski mod – Just Cause 2: Multiplayer Mod – który, jak sama nazwa wskazuje, dodaje tryb multiplayer do Just Cause 2. Można go za darmo zdobyć na Steamie.
W 2010 roku ogłoszono, że powstanie adaptacja filmowa zatytułowana Just Cause: Scorpion Ring, za scenariusz której odpowiedzialny będzie Bryan Edward Hill. W 2015 roku zdradzono, że akcja związana będzie z wydarzeniami znanymi z trzeciej odsłony serii, natomiast w 2017, że reżyserem będzie Brad Peyton, a Jason Momoa zagra Rico.
Szacuje się, że gry z serii Just Cause sprzedały się w ponad 10 milionach kopii na całym świecie.