Seria Jak and Daxter - seria gier
Seria platformowych gier akcji, uznawana za „duchowego spadkobiercę” cyklu Crash Bandicoot. Marka stworzona została przez studio Naughty Dog przy wsparciu wydawniczym firmy Sony Computer Entertainment.
Pomysł na serię Jak and Daxter zrodził się podczas prac nad grą Crash Team Racing. Zamiarem deweloperów ze studia Naughty Dog było stworzenie platformówki, która poprzez otwartą strukturę świata i rozległe poziomy do eksploracji wykraczałaby poza utarte schematy. Firma Sony Computer Entertainment dostrzegła w tym szansę pokazania możliwości technicznych konsoli PlayStation 2. Ostatecznie gra Jak and Daxter: The Precursor Legacy zawitała na sklepowe półki w 2001 roku. Produkcja spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem, co zaowocowało wysokimi wynikami sprzedaży (ponad 1 mln egzemplarzy w rok od premiery). Na rozwinięcie cyklu nie trzeba było długo czekać. Jak II i Jak 3 ukazały się odpowiednio w 2003 i 2004 roku. Ekipa Naughty Dog pożegnała się z serią spin-offem Jak X: Combat Racing (2005). Deweloperską schedę przejęły studia Ready at Dawn i High Impact Games. Efektem tego stały się gry Daxter (2006) oraz Jak and Daxter: The Lost Frontier (2009).
Akcja gier z serii Jak and Daxter rozgrywa się na odległej, nienazwanej planecie. Główni bohaterowie – zielonowłosy Jak i jego najlepszy przyjaciel Daxter (przypadkowo zmieniony w krzyżówkę wydry i łasicy) próbują odkryć sekrety swego świata i rozwikłać zagadki pozostawione przez tajemniczych Prekursorów.
Zabawa toczy się w otwartym świecie. Gracz eksploruje sporych rozmiarów lokacje szukając Kul Prekursorów (Precursor Orbs). W pokonywaniu przeszkód i walce z przeciwnikami pomocne okazują się umiejętności bohaterów, jak podwójne skoki, potężne ataki oraz możliwość wykorzystania Eco, substancji o potężnej mocy.
Od samego początku gry z serii Jak and Daxter tworzone były z myślą o wykorzystaniu maksimum możliwości docelowych platform sprzętowych. Efektem tego wyróżniają się one wysokiej jakości, trójwymiarową oprawą wizualną generowaną w oparciu o silnik Kinetica. Za warstwę muzyczną odpowiadają natomiast tacy kompozytorzy jak Mark Mothersbaugh, Josh Mancell i Larry Hopkins.