Seria Jagged Alliance - seria gier
Seria strategii turowych, kładących nacisk na taktyczne dowodzenie kilkuosobowym oddziałem żołnierzy. Cykl zapoczątkowało kanadyjskie studio Madlab Software. Obecnie prawa do marki należą do niemieckiej firmy bitComposer Games.
Pierwsza odsłona serii - Jagged Alliance ukazała się w 1994 roku wzbudzając spore zainteresowanie wśród recenzentów i graczy. Sukces doprowadził do przejęcia studia Madlab Software przez firmę Sir-tech Software, która zajęła się przygotowaniem sequela - Jagged Alliance: Deadly Games. Na kolejną odsłonę cyklu fani musieli poczekać do 1999 roku. Wtedy to na sklepowe półki trafiła gra Jagged Alliance 2, przez wielu uznawana za najlepszą część serii. Gra doczekała się także samodzielnego rozszerzenia Jagged Alliance 2: Unfinished Business, które okazało się pożegnaniem ekipy deweloperskiej Sir-tech/Madlab Software z marką. W kolejnych latach prawa własności intelektualnej kilkukrotnie zmieniały właściciela, co zaowocowało m.in. samodzielnym dodatkiem Jagged Alliance 2: Wildfire (2004) oraz kilkoma wydaniami rozszerzonymi (np. Jagged Alliance 2: Gold). Nowy rozdział w historii cyklu otworzyła dopiero premiera Jagged Alliance: Back in Action w 2012 roku. Wydawca – firma bitComposer Games powierzyła deweloping tytułu studiu Coreplay. Przygotowało ono również szereg materiałów typu DLC oraz pełnoprawne rozszerzenie Jagged Alliance: Crossfire. W tym samym roku cykl doczekał się również spin-offu w formie przeglądarkowej gry MMO Jagged Alliance Online, stworzonej przez ekipę Cliffhanger Productions.
Wspólnym mianownikiem gier z serii Jagged Alliance jest dowodzenie nad grupą najemników, wynajętych do wykonania misji szczególnego ryzyka. Akcja często toczy się w egzotycznych lokacjach, a gracz musi stawić czoła wojskowym watażkom, terrorystom czy kartelom narkotykowym.
Mechanika rozgrywki opiera się na systemie turowym (wyjątek od tego stanowi Jagged Alliance: Back in Action). W każdej turze gracz decyduje o akcjach podejmowanych przez poszczególnych członków oddziału, po czym następuje ich weryfikacja i runda przeciwników. Kluczem do zwycięstwa najczęściej jest wykorzystanie indywidualnych atutów każdego z najemników oraz precyzyjne planowanie działań.
Początkowe odsłony cyklu Jagged Alliance oferowały grafikę 2D z widokiem top-down (Jagged Alliance) lub w rzucie izometrycznym (Jagged Alliance 2). Jakościowy przeskok przyniosła dopiero gra Jagged Alliance: Back in Action korzystająca z nowoczesnego silnika, generującego grafikę 3D.