Seria Icewind Dale - seria gier
Seria klasycznych gier RPG, osadzonych w fantastycznym uniwersum Forgotten Realms (Zapomniane Krainy) i opartych na zasadach Advanced Dungeons & Dragons. Cykl został wykreowany przez zespół Black Isle Studios, który pomagał w stworzeniu dwóch pierwszych części serii Baldur’s Gate, a także dostarczył takie pozycje, jak Fallout 2 oraz Planescape: Torment.
Krótka historia serii Icewind Dale
Pierwsza część serii, zatytułowana po prostu Icewind Dale, zadebiutowała na komputerach osobistych 29 czerwca 2000 roku. Produkcja doczekała się bardzo ciepłego przyjęcia ze strony graczy i recenzentów, według serwisu Metacritic zdobywając średnią ocen od branżowych mediów na poziomie 87/100. Co prawda krytykowano ją za zbyt duży nacisk na walkę kosztem fabuły, jednak ostatecznie można było uznać ją za sukces.
Kując żelazo póki gorące, ekipa Black Isle Studios przygotowała dodatek zatytułowany Serce Zimy (z czasem wzbogacony o pakiet misji), a następnie zabrała się za tworzenie kontynuacji. Icewind Dale II, bo o tej grze mowa, trafił na PC w sierpniu 2002 roku, powtarzając sukces artystyczny pierwowzoru (choć „obrywało mu się” między innymi za przestarzałą grafikę).
Następnie słuch po serii zaginął na długie lata. Sytuacja uległa zmianie dopiero w 2014 roku, kiedy to studio Overhaul Games przygotowało odświeżoną wersję pierwszej części. Icewind Dale: Enhanced Edition trafił najpierw na komputery osobiste i urządzenia mobilne z systemem Android, a następnie ukazał się na iPhone’ach oraz iPadach. W 2019 roku pozycja ta zadebiutowała również na PlayStation 4, Xboksie One oraz Nintendo Switch.
Fabuła cyklu Icewind Dale
Seria Icewind Dale przenosi nas na północ zapomnianych krain, a dokładnie – do tytułowej Doliny Lodowego Wichru. W pierwszej części serii trafiamy do miasta Easthaven, gdzie przyłączamy się do Hrothgara, czyli miejscowego herosa próbującego rozprawić się z problemami trapiącymi przełęcz Kuldahar. W Sercu Zimy musimy przepędzić barbarzyńców dających się we znaki mieszkańcom wioski Lonelywood. Natomiast w Icewind Dale II mierzymy się z Goblinoidami, które zaczęły stanowić śmiertelne niebezpieczeństwo dla Dziesięciu Miast północy.
Gameplay w serii Icewind Dale
Produkcje spod szyldu Icewind Dale zostały oparte na zasadach Advanced Dungeons & Dragons, a pod względem mechaniki przywodzą na myśl serię Baldur’s Gate. W trakcie zabawy prowadzimy drużynę postaci o zróżnicowanych profesjach, która eksploruje lokacje, prowadzi rozmowy z postaciami niezależnymi i wykonuje zadania, a także walczy z przeciwnikami. Potyczki toczą się w czasie rzeczywistym, z opcją aktywnej pauzy, zaś o sukcesie na polu walki decyduje przede wszystkim obrana przez nas taktyka.
Na tle przygód Dzieci Bhaala opisywany cykl wyróżnia się za sprawą większego nacisku na walkę. Ponadto na początku przygody nie tworzymy pojedynczej postaci, lecz całą drużynę.
Grafika w cyklu Icewind Dale
Cykl Icewind Dale korzysta z technologii Infinity Engine, która napędzała inne kultowe RPG-i, czyli Baldur’s Gate’a oraz Planescape: Torment.