Seria Homeworld - seria gier
Seria kosmicznych strategii czasu rzeczywistego, osadzona w uniwersum, za którego projekt odpowiada dwójka amerykańskich pisarzy science fiction – Arinn Dembo (pod pseudonimem Marcus Skyler) oraz David J. Williams. Początkowo cykl był rozwijany przez kanadyjskie studio Relic Entertainment (znane również z takich produkcji, jak Warhammer 40,000: Dawn of War czy Company of Heroes), pracujące na rzecz wydawcy – firmy Sierra Entertainment. W 2013 roku prawa do marki zdobyła spółka Gearbox Software, która w kolejnych latach zdecydowała się na przygotowanie remasterów dwóch pierwszych części serii, a także na udostępnienie licencji studiu Blackbird Interactive, założonemu przez część ekipy odpowiedzialnej za pierwsze odsłony cyklu.
Akcja gier z serii Homeworld toczy się w uniwersum science fiction i przedstawia losy rasy Kushan, zamieszkującej niegościnną i ubogą w surowce pustynną planetę Kharak. Ciężkie warunki i ograniczony dostęp do zasobów pchają zamieszkujące glob plemiona do ciągłych walk między sobą. W pewnym momencie satelita krążący na orbicie odkrywa zakopany pod piaskami olbrzymi statek kosmiczny. Po jego odkopaniu okazuje się, że wrak zawiera szereg technologii umożliwiających dalekie podróże międzygwiezdne. Co jednak ważniejsze, znajduje się tam także mapa z obiektem oznaczonym jako „Hiigara”, co w języku Kushan oznacza „dom”. Odkrycie jednoczy zwaśnione strony i znacznie przyspiesza rozwój technologiczny mieszkańców planety Kharak. Po ukończeniu przygotowań, statek kolonizacyjny mogący pomieścić 600 tysięcy mieszkańców zostaje wysłany w kierunku tajemniczego ciała niebieskiego. Ekspedycja jest jednak tragiczna w skutkach. O opanowaniu nowoczesnej technologii przez Kushan dowiaduje się złowroga rasa Taiidan, która decyduje się na zniszczyć planetę Kharak. Statek kolonizacyjny okazuje się w związku w tym ostatnim ratunkiem umierającego gatunku. W poszczególnych odsłonach odsłon obserwujemy historię Kushan, stopniowo odkrywając przy tym tajemnicę ich przeszłości.
Główne części serii Homeworld to klasyczne strategie kosmiczne. Podstawowym wyróżnikiem pola bitwy jest jego trójwymiarowy charakter – jako że akcja toczy się w przestrzeni międzygwiezdnej, nasze statki mogą swobodnie przemieszczać się w trzech wymiarach. Na dodatek brak większych przeszkód terenowych powoduje, że czynnikiem decydującym o przebiegu starć jest umiejętne zarządzanie ruchami floty, a tworzenie charakterystycznych dla innych strategii czasu rzeczywistego punktów obronnych jest tu znacznie utrudnione. Surowce pozyskujemy z występujących tu i ówdzie asteroid oraz chmur gazów. Sercem naszej floty jest kolonizacyjny statek-matka, który także może się przemieszczać, co dodatkowo odróżnia serię Homeworld od innych strategii. W większości odsłon gracz ma do dyspozycji dwie strony konfliktu – Kushan i Taiidan. Kampanie dla pojedynczego gracza składają się z szeregu misji, w których trakcie musimy wykonać wiele głównych i pobocznych celów, związanych najczęściej z eliminacją wrogiej floty. Podstawą trybu multiplayer są z kolei solowe lub drużynowe mecze przeciwko innym graczom.
Seria Homeworld od początku swojego istnienia stanowiła inspirację dla innych strategii kosmicznych, oferując bardzo widowiskową oprawę graficzną. Skala i efektowność starć oraz malownicze przedstawienie przestrzeni kosmicznej (z uwzględnieniem różnorodnych planet czy kolorowych obłoków pyłów i gazów) w połączeniu z rozbudowaną fabułą upodabniały rozgrywkę do wysokobudżetowych filmów science fiction, czym cykl zaskarbił sobie miłości dużej grupy oddanych fanów.
Pierwszy Homeworld został wydany w 1999 roku. Tytuł prezentował nowatorskie podejście do ukazania walk w przestrzeni kosmicznej, przenosząc rozgrywkę w pełne środowisko 3D i oferując graczowi pełną kontrolę nad umiejscowieniem kamery. W związku z tym produkcja stanowiła kamień milowy w rozwoju gatunku, a z uwagi na widowiskową grafikę i wciągające mechanizmy rozgrywki, na stałe wpisała się do historii gier komputerowych. Kontynuacja, czyli Homeworld 2, ukazała się cztery lata później, w 2003 roku. Tytuł oferował znacznie większy obszar działań, a także mocno zróżnicowane strony konfliktu. Zaimplementowano także bardziej rozbudowany system rozbudowy i personalizacji statków. Podstawy mechaniki pozostały bez zmian, wprowadzono jednak liczne poprawki i ulepszenia.
Następnie cykl utknął w martwym punkcie aż do roku 2015, kiedy to na sklepowe półki trafiła kompilacja Homeworld Remastered Collection, zawierająca odświeżone wersje obu wcześniejszych produkcji. Tytuł oparto na zmodyfikowanym silniku gry Homeworld 2, rozbudowanym o bardziej szczegółowe tekstury oraz wsparcie dla wysokich rozdzielczości (w tym 4K). Poza tym na potrzeby projektu na nowo skomponowano ścieżkę dźwiękową i opracowano przerywniki filmowe; ujednolicono też tryb zabawy dla wielu graczy. Jednocześnie deweloperzy nie zdecydowali się na pełne przeniesienie kilku mechanik obecnych w pierwszej części gry, a których nie obsługiwał nowszy engine (m.in. formacji taktycznych, systemu zużycia paliwa czy symulacji lotu pocisków balistycznych). Po jej premierze seria na nowo nabrała wiatru w żagle.
Na początku 2016 roku dzięki studiu Blackbird Interactive ukazała się gra Homeworld: Deserts of Kharak, będącą prequelem całej serii. W przeciwieństwie do poprzednich odsłon, akcja produkcji nie toczyła się w przestrzeni kosmicznej, lecz na powierzchni pustynnej planety Kharak. Pod względem mechaniki tytuł upodobnił się zatem do klasycznych strategii czasu rzeczywistego, a podczas bitew jednym z kluczowych elementów decydujących o przebiegu starcia było ukształtowanie terenu. Jednocześnie zachowano jednak kilka elementów charakterystycznych dla cyklu, przede wszystkim brak stacjonarnej bazy.
Rok 2022 przyniósł premierę gry Homeworld Mobile, będącej spin-offem przygotowanym przez studio Stratosphere Games z myślą o urządzeniach mobilnych. Akcję tego tytułu osadzono 100 lat po wydarzeniach z pierwszego Homeworlda, w nowej, nieznanej galaktyce. Pod względem mechaniki tytuł opierał się na rozwiązaniach wypracowanych przez dwie pierwsze części serii. Niemniej, z uwagi na fakt, że był dostępny w modelu free-to-play, wprowadzono do niego między innymi mikrotransakcje oraz wirtualną walutę.
W międzyczasie studio Blackbird Interactive pracowało nad pełnoprawnym Homeworldem 3. Podobnie jak Homeworld Mobile, projekt czerpał garściami z dorobku poprzedników. Oprócz kampanii fabularnej, na sprawdzenie czekał w nim tryb współpracy (wzbogacony o rozwiązania rodem z roguelike’ów), a także moduł PvP.