Seria Hellblade - seria gier
Zapoczątkowana w 2017 roku seria przygodowych gier akcji. Cykl został wykreowany przez Ninja Theory, czyli brytyjskie studio deweloperskie, mające w swoim portfolio również takie projekty, jak m.in. Heavenly Sword, Enslaved: Odyssey to the West czy DmC: Devil May Cry. Podczas gdy jego pierwszą odsłonę deweloperzy sfinansowali i wydali własnym sumptem, wypuszczenie jej kontynuacji wzięła na siebie firma Microsoft, która w międzyczasie przejęła autorów marki wraz z prawami do niej.
Zarys historii serii Hellblade
Pierwsza część opisywanej serii, czyli Hellblade: Senua’s Sacrifice, została zapowiedziana w sierpniu 2014 roku. Po prezentacji debiutanckiego zwiastuna deweloperzy z Ninja Theory pozwolili graczom zajrzeć za kulisy produkcji tego tytułu, regularnie publikując kolejne materiały przybliżające im proces jego tworzenia. Gra trafiła na komputery osobiste i PlayStation 4 trzy lata później, bo w sierpniu 2017 roku. Z czasem pojawiła się również na innych platformach, jak Xbox One oraz Nintendo Switch.
Gra Hellblade: Senua’s Sacrifice odniosła sukces artystyczny (zdobywając wysokie oceny, a także szereg branżowych nagród) i komercyjny (do czerwca 2018 roku znajdując milion nabywców). Jej kontynuację, czyli Senua’s Saga: Hellblade 2, Ninja Theory zapowiedziało w grudniu 2019 roku, jednak na jej premierę (na komputerach osobistych oraz Xboksach Series X/S) fani musieli zaczekać do maja 2024 roku. Choć branżowe media przyjęły sequel równie ciepło, co pierwowzór, poniósł on sromotną klęskę pod względem osiągniętych wyników sprzedaży. Niemniej, bez wątpienia wpływ na te ostatnie miał fakt, że od dnia premiery opisywana pozycja była dostępna w abonamencie Xbox Game Pass.
Fabuła w grach z serii Hellblade
Główną bohaterką gier z serii Hellblade jest piktyjska wojowniczka imieniem Senua, która cierpi na psychozę. W pierwszej odsłonie cyklu protagonistka schodzi w głąb wikińskiego piekła, by uratować duszę swego zabitego ukochanego. W drugiej części serii dziewczyna udaje się na Islandię, gdzie jej zadaniem jest stawienie czoła siłom ciemności i bezwzględnemu tyranowi.
W produkcjach spod szyldu Hellblade pierwsze skrzypce odgrywa wątek choroby, na którą cierpi główna bohaterka. Jej oznaką są rozmaite wizje, a także wizualne i dźwiękowe halucynacje w postaci widzianych przez nią postaci i kształtów oraz słyszanych głosów.
Gameplay w grach z cyklu Hellblade
W grach z serii Hellblade akcję oglądamy z perspektywy trzeciej osoby (TPP). Podczas zabawy przemierzamy różnorodne lokacje, rozwiązujemy zagadki środowiskowe (najczęściej polegające na poszukiwaniu określonych kształtów w otoczeniu), a także walczymy z przeciwnikami. Podczas pojedynków jeden na jednego naszym głównym orężem jest miecz, a chcąc odnieść zwycięstwo, musimy uważnie obserwować ruchy adwersarzy, blokować i parować ich ciosy oraz wyprowadzać skuteczne ataki. Choć najczęściej mierzymy się z szeregowymi przeciwnikami, od czasu do czasu przychodzi nam również stanąć w szranki z jednym z bossów.
Grafika i dźwięk w grach z serii Hellblade
Pozycje spod szyldu Hellblade działają w oparciu o silnik Unreal Engine. Ich mocną stroną jest również warstwa dźwiękowa. Wśród elementów tej ostatniej prym wiodą omamy słyszane przez Senuę, nagrane z wykorzystaniem technologii dźwięku binauralnego. Ponadto w drugiej odsłonie cyklu wykorzystano muzykę zespołu Heilung.