Seria Hearts of Iron - seria gier
Seria RTS-ów typu grand strategy (ang. wielka strategia), za którą stoi zespół Paradox Development Studio. Mowa o deweloperach mających w swoim portfolio między innymi takie marki, jak Crusader Kings, Victoria oraz Europa Universalis.
W grach z serii Hearts of Iron można bawić się w pojedynkę lub w trybie multiplayer (przez Internet bądź w sieci lokalnej). Produkcje spod tego szyldu cechują się dość prostą oprawą graficzną; zabawa toczy się w nich na mapie politycznej świata, a większość czasu spędzamy, wpatrując się w rozmaite elementy interfejsu.
W trakcie rozgrywki zajmujemy się zarządzaniem państwem i prowadzeniem działań politycznych oraz militarnych przed, w trakcie i po II wojnie światowej. To, jak bardzo zagłębiamy się w cały proces, zależy od naszych indywidualnych preferencji i umiejętności. Gry z cyklu Hearts of Iron pozwalają nam bowiem zarówno czuwać nad wszystkimi aspektami funkcjonowania naszego kraju, jak i skupiać się wyłącznie na podejmowaniu najważniejszych decyzji.
Pierwsza odsłona tego cyklu, zatytułowana Hearts of Iron (w Polsce wydana jako Europa Universalis: II wojna światowa), zadebiutowała na komputerach osobistych w listopadzie 2002 roku. Tytuł przedstawiał w skali globalnej wydarzenia z lat 1937-1946. Produkcja odniosła sukces artystyczny i komercyjny, toteż po nieco ponad dwóch latach doczekała się kontynuacji. Gra Hearts of Iron II trafiła do sprzedaży w styczniu 2005 roku. Na tle poprzedniczki omawiana pozycja wyróżniała się za sprawą rozmaitych zmian i usprawnień w mechanice oraz szerszego wachlarza możliwości oddanych graczom do dyspozycji. Tytuł doczekał się trzech dodatków, czyli Doomsday (2006), Doomsday - Armageddon (2007) oraz Iron Cross: A Hearts of Iron Game (2010), stworzonego przez studio Irshappa.
Na pełnoprawną trzecią część serii fani musieli zaczekać nieco dłużej, bo do sierpnia 2009 roku. Hearts of Iron III czerpało garściami z dorobku poprzedników. Niemniej, pochylono się nad interfejsem, który stał się bardziej przystępny. Ponadto produkcja doczekała się trójwymiarowej oprawy graficznej. Tytuł otrzymał kilkanaście dodatków, wśród których pojawiły się zarówno duże rozszerzenia, jak i mniejsze add-ony, wprowadzające nowe jednostki, elementy kosmetyczne oraz utwory muzyczne.
Trwające latami wsparcie miało odtąd stać się standardem dla tego cyklu. Gra Hearts of Iron IV zadebiutowała w czerwcu 2016 roku, a oprócz unowocześnionej oprawy graficznej oraz ponownie udoskonalonego interfejsu, przynosiła zmiany w strukturze dowodzenia, a także wprowadziła nowe możliwości taktyczne. Ponadto wprowadzono w niej cykl dnia i nocy oraz zmienne pory roku. Podobnie jak trzecia część serii, omawiana pozycja doczekała się różnorodnych dodatków – od mniejszych DLC, po duże rozszerzenia, wypuszczane średnio raz w roku.