Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Seria Hearts of Iron - seria gier

Seria RTS-ów typu grand strategy (ang. wielka strategia), za którą stoi zespół Paradox Development Studio. Mowa o deweloperach mających w swoim portfolio między innymi takie marki, jak Crusader Kings, Victoria oraz Europa Universalis.

W grach z serii Hearts of Iron można bawić się w pojedynkę lub w trybie multiplayer (przez Internet bądź w sieci lokalnej). Produkcje spod tego szyldu cechują się dość prostą oprawą graficzną; zabawa toczy się w nich na mapie politycznej świata, a większość czasu spędzamy, wpatrując się w rozmaite elementy interfejsu.

W trakcie rozgrywki zajmujemy się zarządzaniem państwem i prowadzeniem działań politycznych oraz militarnych przed, w trakcie i po II wojnie światowej. To, jak bardzo zagłębiamy się w cały proces, zależy od naszych indywidualnych preferencji i umiejętności. Gry z cyklu Hearts of Iron pozwalają nam bowiem zarówno czuwać nad wszystkimi aspektami funkcjonowania naszego kraju, jak i skupiać się wyłącznie na podejmowaniu najważniejszych decyzji.

Pierwsza odsłona tego cyklu, zatytułowana Hearts of Iron (w Polsce wydana jako Europa Universalis: II wojna światowa), zadebiutowała na komputerach osobistych w listopadzie 2002 roku. Tytuł przedstawiał w skali globalnej wydarzenia z lat 1937-1946. Produkcja odniosła sukces artystyczny i komercyjny, toteż po nieco ponad dwóch latach doczekała się kontynuacji. Gra Hearts of Iron II trafiła do sprzedaży w styczniu 2005 roku. Na tle poprzedniczki omawiana pozycja wyróżniała się za sprawą rozmaitych zmian i usprawnień w mechanice oraz szerszego wachlarza możliwości oddanych graczom do dyspozycji. Tytuł doczekał się trzech dodatków, czyli Doomsday (2006), Doomsday - Armageddon (2007) oraz Iron Cross: A Hearts of Iron Game (2010), stworzonego przez studio Irshappa.

Na pełnoprawną trzecią część serii fani musieli zaczekać nieco dłużej, bo do sierpnia 2009 roku. Hearts of Iron III czerpało garściami z dorobku poprzedników. Niemniej, pochylono się nad interfejsem, który stał się bardziej przystępny. Ponadto produkcja doczekała się trójwymiarowej oprawy graficznej. Tytuł otrzymał kilkanaście dodatków, wśród których pojawiły się zarówno duże rozszerzenia, jak i mniejsze add-ony, wprowadzające nowe jednostki, elementy kosmetyczne oraz utwory muzyczne.

Trwające latami wsparcie miało odtąd stać się standardem dla tego cyklu. Gra Hearts of Iron IV zadebiutowała w czerwcu 2016 roku, a oprócz unowocześnionej oprawy graficznej oraz ponownie udoskonalonego interfejsu, przynosiła zmiany w strukturze dowodzenia, a także wprowadziła nowe możliwości taktyczne. Ponadto wprowadzono w niej cykl dnia i nocy oraz zmienne pory roku. Podobnie jak trzecia część serii, omawiana pozycja doczekała się różnorodnych dodatków – od mniejszych DLC, po duże rozszerzenia, wypuszczane średnio raz w roku.

Hearts of Iron IV
Hearts of Iron IV

Strategiczne 6 czerwca 2016

Czwarta pełnoprawna odsłona cyklu rozbudowanych strategii, który zadebiutował w 2002 roku jako spin-off popularnej serii Europa Universalis. Za powstanie obu gier od lat niezmiennie odpowiada ekipa Paradox Interactive. W grze pokierujemy polityką jednego z państw w okresie 1936-1948, a więc nie tylko podczas samej II wojny światowej. Do naszych obowiązków należy dbanie o stosunki międzynarodowe, zawierane sojusze, jak również rozwój wojska, wybór strategii i bezpośrednie działania militarne swojego narodu. Wzorem poprzednich edycji, rozgrywka łączy w sobie wiernie odwzorowane realia historyczne (w tym autentyczne postacie przywódców czy też wojska i technologie poszczególnych krajów) z możliwością swobodnego kreowania alternatywnej rzeczywistości. W porównaniu z wcześniejszymi odsłonami, ograniczono nieco mikrozarządzanie, skupiając się na ogólnej strategii. Dodano też cykl dobowy/roczny i wprowadzono możliwość grupowania prowincji w regiony, co znacznie ułatwiło zarządzanie.

PC

Hearts of Iron III
Hearts of Iron III

Strategiczne 7 sierpnia 2009

Kolejna odsłona popularnej serii strategii historycznych od studia Paradox Interactive, osadzonych w realiach II wojny światowej. Zadaniem gracza jest objęcie władzy nad wybranym państwem – czy to jednym z ówczesnych mocarstw, czy kraju słabszego pod względem militarnym – i poprowadzenie go przez zawieruchę globalnego konfliktu. Hearts of Iron III obejmuje okres od 1936 do 1948 roku, dzięki czemu mamy możliwość przygotować się do nieuchronnej wojny. Twórcy poważnie podeszli do autentyczności historycznej, a więc w grze zobaczymy wiele wydarzeń, które faktycznie miały miejsce, choć oczywiście sporo zależy też od poczynań gracza. Trzecia część serii oferuje ogromną mapę świata, podzieloną na około 10 tysięcy prowincji. Hearts of Iron III umożliwia drobiazgowe zarządzanie kwestiami gospodarczymi i militarnymi, choć mniej zaawansowani gracze mogą poprzestać na ogólnych poleceniach. Hearts of Iron III to pierwsza odsłona serii, która oferuje w pełni trójwymiarową grafikę i ustawienia rozdzielczości ekranu.

PC

Hearts of Iron Anthology
Hearts of Iron Anthology

Strategiczne 30 sierpnia 2007

Kompletny zestaw, w skład którego wchodzą cztery produkty. Są to przede wszystkim dwie pierwsze części serii "Hearts of Iron". Ponadto możemy liczyć na samodzielny dodatek "Doomsday" oraz booster pack "Armageddon".

PC

Hearts of Iron 2: Złota Edycja
Hearts of Iron 2: Złota Edycja

Strategiczne 16 czerwca 2006

Hearts of Iron 2: Złota Edycja to specjalne wydanie popularnej, wojennej strategii czasu rzeczywistego (RTS) studia Paradox Interactive. W pakiecie znalazły się bazowa gra oraz oficjalne rozszerzenie Hearts of Iron 2: Doomsday. Staraniem rodzimego dystrybutora - firmy Cenega Poland - oba tytuły przygotowane zostały w polskiej wersji językowej.

PC

Hearts of Iron 2
Hearts of Iron 2

Strategiczne 4 stycznia 2005

Kontynuacja udanej gry strategicznej od studia Paradox Interactive, osadzonej w realiach II wojny światowej. Hearts of Iron 2 obejmuje zasięgiem cały świat, a rozgrywka wymaga nadzorowania nie tylko działań militarnych, lecz także wszelkich zależności gospodarczo-ekonomicznych, politycznych i społecznych. Hearts of Iron 2 oferuje nieskrępowaną swobodę w prowadzeniu wydarzeń poprzedzających wybuch II wojny światowej oraz samego konfliktu. Gracz może stanąć na czele dowolnego państwa, wliczając w to największe ówczesne potęgi, takie jak Niemcy, Wielką Brytanię i ZSRR. Ogólne założenia rozgrywki powielają schematy z pierwszego Hearts of Iron, ale dwójka oferuje sporo nowości, w tym dodatkowe opcje dyplomatyczno-polityczne (można np. sprawdzić, jak potoczyłaby się historia, gdyby w Niemczech wprowadzono idee marksistowskie), otwarty system negocjacji, umowy handlowe czy zdobywanie doświadczenia przez poszczególne oddziały. Ulepszono także scenariusze historyczne, które umożliwiają prześledzenie konfliktu oczami jednego ze sławnych dowódców.

PC

Europa Universalis: II Wojna Światowa
Europa Universalis: II Wojna Światowa

Strategiczne 26 listopada 2002

Strategia czasu rzeczywistego z akcją osadzoną w realiach II wojny światowej, wyprodukowana przez studio Paradox Interactive. Europa Universalis: II Wojna Światowa to polski tytuł gry, która na Zachodzie ukazała się jako Hearts of Iron. Produkcja przedstawia w skali globalnej działania militarne i polityczne na przestrzeni lat 1937 – 1946. Gracz ma całkowitą swobodę w wyborze nacji, której będzie przewodził. Możliwe jest dowolne poprowadzenie akcji zbrojnych - nawet na tereny, które w rzeczywistości nie były dotknięte przez II wojnę światową. Rozgrywkę wzbogaca zaawansowany moduł opracowywania nowych, doskonalszych broni i jednostek, oraz system polityczny z historycznymi dowódcami i liderami (gra przedstawia starcie trzech ustrojów: faszyzmu, komunizmu oraz demokracji). Do dyspozycji gracza oddano 100 jednostek naziemnych, morskich i powietrznych, a także edytor scenariuszy pozwalający zaprojektować własne kampanie. Oprócz rozgrywki solowej, Europa Universalis: II Wojna Światowa oferuje tryb multiplayer.

PC