Seria Hades - seria gier
Cykl gier akcji wzbogaconych o wyraźnie zarysowane elementy RPG i rozwiązania rodem z gatunku roguelike. Nad rozwojem serii czuwa studio Supergiant Games, mające w swoim portfolio takie projekty, jak Bastion, Transistor czy Pyre.
Krótka historia serii Hades
Pierwsza odsłona cyklu, zatytułowana po prostu Hades, doczekała się oficjalnej zapowiedzi w grudniu 2018 roku, podczas gali The Game Awards. Tuż po niej tytuł został udostępniony graczom w ramach wczesnego dostępu i bardzo szybko zaczął odnosić swoje pierwsze sukcesy. We wrześniu 2020 roku pełna wersja Hadesa zadebiutowała na komputerach osobistych oraz Nintendo Switch; jednocześnie autorzy pochwalili się, że ich dzieło znalazło pierwszy milion nabywców. Niespełna rok później Hades pojawił się na konsolach Sony i Microsoftu, z kolei w marcu 2024 roku trafił na urządzenia mobilne firmy Apple.
Kując żelazo póki gorące, studio Supergiant Games postanowiło zerwać ze swoją dotychczasową polityką i przystąpić do pracy nad pierwszą kontynuacją w swojej historii. W grudniu 2022 roku, ponownie podczas gali The Game Awards, oficjalnie zapowiedziano grę Hades 2. Tytuł pojawił się we wczesnym dostępie na komputerach osobistych w maju 2024 roku i cieszył się dużą popularnością oraz wysokimi ocenami.
Fabuła gier z serii Hades
Gry z serii Hades przenoszą nas do uniwersum rodem z mitologii greckiej. W pierwszej odsłonie cyklu wcielamy się w Zagreusa, czyli syna tytułowego boga, który musi zrobić wszystko, by uciec z królestwa swojego ojca i dostać się na Olimp. W drugiej części serii przejmujemy natomiast kontrolę nad jego siostrą – Melinoë, która opuszcza Hades i udaje się na poszukiwania tytana Kronosa, by go zabić, uniemożliwiając mu wszczęcie wojny z olimpijskimi bóstwami.
Gameplay w grach z serii Hades
W produkcjach spod szyldu Hades akcję oglądamy w widoku izometrycznym. Solą rozgrywki jest przemierzanie kolejnych aren i mierzenie się z zastępami przeciwników, których eliminujemy, robiąc użytek z szerokiego wachlarza broni białej oraz umiejętności bojowych. Starcia są dynamiczne i przywodzą na myśl pozycje z gatunku hack’n’slash, toteż w ich trakcie liczy się refleks oraz bycie w ciągłym ruchu.
Zarówno Zagreus, jak i Melinoë nie mogą umrzeć, toteż po śmierci na polu walki odradzają się i rozpoczynają swoje przeprawy od nowa. Chwilę wytchnienia zapewniają nam wizyty w lokacjach startowych, które pełnią rolę hubów, gdzie możemy dobrać wyposażenie i dostosować zdolności protagonistów, a także rozmawiać z postaciami niezależnymi.
W przeciwieństwie do wielu innych tytułów z elementami gatunku roguelike, śmierć w Hadesach nie oznacza utraty wszystkich postępów, bowiem część z nich zostaje zachowana. Z czasem zyskujemy dostęp nie tylko do coraz lepszego ekwipunku, lecz również do nowych mocy oferowanych nam przez bogów i boginie, jak Zeus, Posejdon, Apollo, Artemida, Demeter, Hermes czy Afrodyta.
Grafika i tryby w grach z serii Hades
W produkcjach z cyklu Hades studio Supergiant Games implementuje barwną, komiksową grafikę. Gry z tej serii pozwalają wyłącznie na rozgrywkę w pojedynkę – nie znajdziemy w nich ani trybu co-op, ani możliwości toczenia walk z innymi graczami.