Seria God of War - seria gier
God of War to seria przygodowych gier akcji z widokiem z perspektywy trzeciej osoby (TPP). Autorzy cyklu mocno nawiązują do konwencji tzw. slasherów (hack’n’slash) – esencją rozgrywki jest tu brutalna eliminacja hord przeciwników oraz walka z gigantycznymi bossami. Krwawa rzeźnia przetykana jest prostymi zagadkami logicznymi oraz prostymi elementami platformowymi. Seria oferuje również możliwość rozwijania bohatera i ulepszania jego arsenału.
Tytuły z cyklu God of War zwykle zawierają wyłącznie rozgrywkę dla jednego gracza. Gracz wciela się w spartańskiego wojownika Kratosa, który w wyniku machinacji helleńskich bogów stracił swoją rodzinę. Opętany gniewem i dręczony przez koszmary, Kratos mści się na wszelkiej maści mitologicznych postaciach. Od jego ostrzy padają ludzie, pokraczne bestie z Hadesu rodem, a nawet sami bogowie olimpijscy. Wraz ze swoistym restartem serii w roku 2018, cykl opuścił Grecję i zawitał na dalekiej północy, gdzie zaczął nawiązywać treścią do mitologii nordyckiej.
Część pierwsza, God of War, opracowana i wydana przez Sony Interactive Entertainment, pojawiła się na PlayStation 2 w roku 2005. Bezpośrednia kontynuacja, God of War II, ukazała się dwa lata później na tej samej platformie. W 2008 na przenośną konsolę PlayStation Portable wydano prequel, God of War: Chains of Olympus, opracowany przez Ready At Dawn Studios. W 2009 Bluepoint Games wydało zestaw God of War Collection, zawierający remastery dwóch pierwszych pełnoprawnych gier w wersji na PlayStation 3. Ta sama kolekcja w 2014 roku ukazała się na PlayStation Vita. W 2010 premierę miała druga gra na PSP autorstwa Ready At Dawn Studios – God of War: Duch Sparty. W tym samym roku na PS3 zawitała pełnoprawna część trzecia, God of War III, stanowiąca zwieńczenie dotychczasowych wątków. W 2011 dwa wcześniejsze tytuły z konsoli PSP wydano na PS3 w ramach zestawu God of War: Origins Collection. W 2013 roku na PlayStation 3 ukazał się prequel o nazwie God of War: Wstąpienie, który po raz pierwszy w historii serii zaoferował tryb multiplayer. W 2015 na PlayStation 4 pojawiła się odświeżona wersja części trzeciej, God of War III Remastered. W 2018 roku na PS4 zawitała gra o nazwie identycznej jak pierwowzór z 2005. Nowy God of War stał się swego rodzaju restartem serii, wprowadzając zmiany w charakterze rozgrywki oraz przenosząc cykl w nowe realia (mitologia grecka została zastąpiona nordycką). Nową formułę rozwinięto w God of War: Ragnarok, kontynuacji wydanej cztery lata później. Na kilka miesięcy przed jej premierą seria po raz pierwszy ukazała się poza platformą Sony, bowiem na PC wydano odsłonę z 2018 roku.
Seria God of War uznawana jest za jedną z najsilniejszych marek w portfolio wydawniczym Sony Computer Entertainment. Według danych szacunkowych do końca 2021 roku na całym świecie sprzedano ponad 30 milionów gier z tego cyklu. Przygody Kratosa stały się także inspiracją dla rysowników komiksów i pisarzy.
Główną atrakcją serii są widowiskowe walki. Na drodze protagonisty stają całe armie żołnierzy i mitycznych bestii. Oprócz zwykłych ataków, które można łączyć w tzw. combosy, Kratos ma też do dyspozycji krwawe finishery, pozwalające w brutalny sposób wykończyć przeciwnika. Spartanin wyrywa oczy cyklopom, skrzydła Walkiriom, a słabszych wojaków dosłownie rozrywa na strzępy. Sporym wyzwaniem są pojedynki z gigantycznymi istotami, nierzadko osiągającymi wielkość kilku bloków mieszkalnych. Ożywiony Kolos Rodyjski wcale nie jest największym przeciwnikiem, z jakim Kratosowi przychodzi się mierzyć.
W odsłonach poświęconych mitologii greckiej głównym orężem protagonisty są dwa ostrza umocowane do jego rąk za pomocą łańcuchów, w częściach „nordyckich” prym wiedzie topór Lewiatan. Kratos może wyrzucać broń na sporą odległość, tworzyć śmiercionośne wiry rażące wszystkich pobliskich przeciwników oraz wykorzystywać masę innych ruchów. W arsenale bohatera znajdziemy też inne rodzaje broni białej, a także magiczne sztuczki (rzucanie piorunami, strzelanie z magicznego łuku, zamiana wrogów w kamień, uderzanie tarczą).
Część pierwsza obraca się wokół boga wojny Aresa. Patron wojowników i były mistrz Kratosa zaatakował Ateny, zalewając region hordami nieumarłych żołnierzy i mitycznych bestii. Bogini Atena prosi protagonistę o zabicie Aresa, za co nagrodą ma być wybaczenie jego grzechów. Motywem przewodnim gry jest poszukiwanie legendarnej Puszki Pandory – jedynej broni umożliwiającej śmiertelnikowi zgładzenie boga. Podczas poszukiwań protagonista ma okazję zwiedzić zadziwiające lokacje, jak choćby świątynię zbudowaną na plecach gigantycznego tytana Kronosa.
Części druga i trzecia opowiadają o krucjacie Kratosa przeciwko bogom Olimpu. Mianowany nowym bogiem wojny, Kratos spędza czas, wspierając armię Spartan w niszczycielskim marszu przez Grecję. Jego zachowanie wywołuje gniew bogów, którzy zdradzają go i zsyłają do świata zmarłych. Z opresji ratuje go tytanka Gaja, której rasa została przed laty pokonana przez bogów Olimpu. Kratos wyrusza dokonać zemsty na Zeusie i jego poplecznikach. W trakcie swojej wendetty protagonista mierzy się z licznymi greckimi bóstwami, a także ze znanymi bohaterami mitów, np. Herkulesem.
God of War: Wstąpienie jest w istocie prequelem serii. Po wypowiedzeniu posłuszeństwa swemu mistrzowi Aresowi, Kratos staje się celem Furii – trzech demonicznych sióstr zajmujących się ściganiem zdrajców i krzywoprzysięzców. Uwięziony i torturowany, Kratos musi pokonać Furie i odkryć ukrywane przed nim sekrety przeszłości. Zrywając z tradycją serii, oprócz historii fabularnej Wstąpienie zaoferowało też tryb multiplayer.
Drugim prequelem, dziejącym się po Wstąpieniu, a przed God of War (2005), jest pierwsza z gier wydanych na przenośną konsolę PSP - God of War: Chains of Olympus. Produkcja opowiada o przygodach Kratosa w służbie bogów Olimpu. Mamy tu okazję zmierzyć się z perskim bazyliszkiem oraz odwiedzić okolice kolumny wspierającej świat.
Druga gra na PSP, God of War: Ghost of Sparta, dzieje się pomiędzy God of War (2005), a God of War II. Mimo zajęcia stanowiska boga wojny, Kratos wciąż jest dręczony przez koszmary. Jedna z wizji skłania bohatera do zbrojnej podróży do mitycznego miasta Atlantyda. W trakcie nowej wędrówki nasz protagonista ma okazję poznać losy swego dawno utraconego brata.
God of War z 2018 roku stanowi swoisty reboot serii. Mitologia grecka została zastąpiona nordycką, a rozgrywka zyskała o wiele więcej elementów RPG. Gra skupia się na przygodach starszego i poważniejszego Kratosa, który po dramatycznych wydarzeniach w części trzeciej wyruszył na daleką północ. W ośnieżonych lasach krainy wikingów Spartanin znalazł nową miłość, założył dom i doczekał się syna Atreusa. W nowych przygodach Atreus podróżuje przy jego boku, oferując przydatne informacje oraz wspierając go w walce. Skomplikowane relacje ojca z synem stanowią jeden z filarów historii opowiadanej w grze.
God of War: Ragnarok kontynuuje formułę poprzedniczki, rozwijając wprowadzone w niej elementy. Historię tytułu oparto o mityczną walkę pomiędzy bogami a gigantami, stanowiącą koniec świata: Ragnarok. Akcja gry ma miejsce kilka lat po wydarzeniach z poprzedniej części: Atreus zaczyna dojrzewać, co ma niebagatelny wpływ na przedstawione wydarzenia.