Seria Ghost of Tsushima - seria gier
Seria przygodowych gier akcji z otwartym światem, osadzona w feudalnej Japonii. Cykl został wykreowany przez zespół Sucker Punch Productions, mający w swoim portfolio serie Sly Cooper oraz inFamous, natomiast pieczę wydawniczą sprawuje nad nim firma Sony Interactive Entertainment.
Krótka historia serii Ghost of Tsushima
Seria została zapoczątkowana przez wydaną w lipcu 2020 roku na PlayStation 4 grę Ghost of Tsushima. Produkcja odniosła wielki sukces artystyczny i komercyjny, ciesząc się wysokimi ocenami od branżowych mediów (ze średnią not, która według serwisu Metacritic wynosiła 83/100) oraz graczy, a także doskonałymi wynikami sprzedaży (dość powiedzieć, że w ciągu 3 dni od debiutu znalazła ponad 2,4 miliona odbiorców na całym świecie, zaś do września 2024 roku trafiła w ręce ponad 13 milionów graczy).
W październiku 2020 roku zostało wydane Ghost of Tsushima: Legends, czyli darmowa aktualizacja wprowadzająca sieciowy tryb współpracy dla maksymalnie czterech osób. Rok 2021 przyniósł premierę wersji reżyserskiej opisywanej pozycji, czyli Ghost of Tsushima: Director’s Cut; choć początkowo trafiła ona na PlayStation 4 i PlayStation 5, w maju 2024 roku pojawiła się również na komputerach osobistych.
We wrześniu 2024 roku dowiedzieliśmy się, że Sucker Punch opracuje drugą część swojej serii. Produkcja zatytułowana Ghost of Yotei zmierzała na PlayStation 5.
Fabuła w grach z cyklu Ghost of Tsushima
Gry spod tego szyldu przenoszą nas do feudalnej Japonii. Akcję Ghost of Tsushima osadzono na wyspie Cuszima, która w 1274 roku padła ofiarą najazdu ze strony Mongołów. Chcąc pokrzyżować najeźdźcom plany i wypędzić ich ze swojej ojczyzny, główny bohater – Jin Sakai – musi zapomnieć o honorze i samurajskiej tradycji, stając się tytułowym „duchem”. Wprowadzona w wersji Director’s Cut minikampania osadzona na wyspie Iki przenosi nas na nowy obszar okupowany przez Mongołów, gdzie protagonista musi zmierzyć się nie tylko z wrogiem, lecz również z własną przeszłością.
Na osobną wzmiankę zasługuje Ghost of Tsushima: Legends, które w przeciwieństwie do pierwowzoru jest w mniejszym stopniu osadzone w historii, a w większym – w japońskim folklorze i mitologii, umożliwiając nam wcielenie się w legendarne postacie: Samuraja, Ronina, Łowcę i Skrytobójcę.
Ghost of Yotei natomiast przenosi nas w czasie do 1603 roku, pozwalając nam zwiedzić tereny otaczające tytułowy szczyt. Główną bohaterką tej gry uczyniono samurajkę imieniem Atsu.
Gameplay w grach z serii Ghost of Tsushima
Gry z serii Ghost of Tsushima oddają nam do dyspozycji rozległe otwarte światy. Oglądając akcję z perspektywy trzeciej osoby (TPP), przemierzamy w nich (na piechotę lub konno) malownicze lokacje, poznajemy mieszkańców feudalnej Japonii, wykonujemy zadania popychające fabułę do przodu oraz poświęcamy się misjom i aktywnościom pobocznym. Po drodze często przychodzi nam stawiać czoła przeciwnikom, których możemy eliminować po cichu bądź stawać z nimi do otwartych pojedynków, dzierżąc w ręku katanę.
Na osobną wzmiankę zasługuje fakt, że źródłem inspiracji dla twórców były między innymi filmy Akiry Kurosawy. Deweloperzy dali temu wyraz już w pierwszej części serii, implementując specjalny filtr nakładany na obraz, upodabniający grę do dzieł japońskiego reżysera.
Film Ghost of Tsushima
W marcu 2021 roku ogłoszono, że Ghost of Tsushima doczeka się adaptacji filmowej, której reżyserem zostanie Chad Stahelski, znany m.in. z serii John Wick. W kwietniu 2022 roku dowiedzieliśmy się, że jego scenarzystą zostanie Takashi Doscher. Członkowie studia Sucker Punch Productions mieli natomiast pełnić funkcję producentów wykonawczych tej produkcji.