Seria Forza Horizon - seria gier
Seria gier wyścigowych z otwartym światem, która narodziła się w 2012 roku jako spin-off cyklu Forza Motorsport. Początkowo pozostawała niejako w cieniu starszej siostry, ale po kilku latach wysunęła się na czoło i została jednym z najważniejszych tytułów ekskluzywnych w katalogu firmy Microsoft. Dość powiedzieć, że Forza Horizon 5 pobiła rekord liczby graczy bawiących się jednocześnie w dniu premiery w grach tego wydawcy (ponad 4,5 miliona osób). W parze ze znakomitą sprzedażą idą bardzo wysokie oceny uzyskiwane w recenzjach przez kolejne części serii. Pieczę nad marką od początku jej istnienia trzyma brytyjskie studio Playground Games, we współpracy z zespołem Turn 10 Studios (autorami Forzy Motorsport).
O sukcesie cyklu decyduje przede wszystkim kombinacja pięknych map, nadrabiających relatywnie nieduży rozmiar (w porównaniu np. z konkurencyjną serią The Crew) gęstym wypchaniem przeróżnymi atrakcjami, oraz dopracowanego modelu jazdy, który stanowi bardzo udane wypośrodkowanie między symulacją a grą zręcznościową (można go dostosować do własnych preferencji). W każdej odsłonie odwiedzamy inny zakątek globu, w którym jest organizowany Festiwal Horizon – święto samochodów i muzyki, na którym wyścigi (i szereg innych aktywności) są wpisane w szeroko zakrojoną motoryzacyjną imprezę.
Kolejne gry powiększają paletę dostępnych atrakcji. O ile pierwsza Forza Horizon oferowała głównie wyścigi na asfalcie i szutrze (w tym specjalne zawody pokazowe, w których gracz za kierownicą samochodu mierzył się np. z samolotem czy pociągiem), szybko dołączyły do nich m.in. rajdy przełajowe po bezdrożach, fabularyzowane misje (np. ekspedycje w dzicz, kursy taksówkarskie) czy tory przeszkód konstruowane przez samych graczy. Podobnie rozszerza się wachlarz dostępnych funkcji wieloosobowych, które coraz bardziej upodabniają Forzę Horizon do gry MMO. Otwarte światy „zaludniają” dziesiątki użytkowników, którzy mogą łączyć się w kluby czy tzw. konwoje i brać udział we wszelkich zawodach w kooperacji. Forza Horizon 4 wprowadziła nawet lokalny odpowiednik trybu battle royale (Eliminator).
Rośnie również liczba – idąca w setki – i różnorodność dostępnych pojazdów. Oprócz wszelkiej maści samochodów sportowych (starszych i nowszych) otrzymujemy do dyspozycji coraz większą rozmaitość rajdówek, terenówek czy ciężarówek. Nie brakuje też klasycznych bolidów wyścigowych (w tym przedwojennych) czy kultowych modeli, które nie nasuwają skojarzeń z wyczynową jazdą (np. Citroen 2CV). Każdą maszynę da się poddać modyfikacjom – zarówno mechanicznym, jak i wizualnym (w odniesieniu tak do lakierowania karoserii w fantazyjne wzory, jak i wymiany zderzaków czy spoilerów). Gracze mogą wymieniać się malunkami czy konfiguracjami tuningu, a także sprzedawać samochody sobie nawzajem przez dom aukcyjny.
Pierwsza Forza Horizon, wydana w 2012 roku, trafiła na konsolę Xbox 360 i została osadzona w amerykańskim stanie Kolorado. Kontynuacja, przeniesiona na pogranicze Francji i Włoch na wybrzeżu Morza Śródziemnego, trafiła do sprzedaży dwa lata później, już na X360 i Xboxa One (przy czym ta pierwsza wersja, opracowana przez studio Sumo Digital, była drastycznie okrojona). „Trójka” z 2016 roku zabrała graczy do Australii i postawiła ich w roli organizatorów Festiwalu Horizon; to pierwsza odsłona, która została wydana również na PC. Wypuszczona dwa lata później Forza Horizon 4 została osadzona w Wielkiej Brytanii, która zmieniała się co tydzień zgodnie z rytmem cyklu pór roku. Na „piątkę” fanom przyszło czekać rok dłużej niż na poprzednie odsłony – do 2021 r. – ale dzięki temu zawarta w niej mapa Meksyku stała się wyraźnie większa niż dotychczasowe (a FH4 była rozwijana aktualizacjami z bezpłatną zawartością ponadprzeciętnie długo). Ta odsłona trafiła oprócz PC i XOne trafiła także na Xboksy Series X i S.